Monday, December 12, 2011

Vision dimasa hadapan



Golden age of Science Fiction (zaman keemasan sains fiksi) adalah zaman dimana begitu banyaknya imaginasi yang dituangkan dalam berbagai karya mengambarkan dunia-dunia fiksi atau dunia masa hadapan. Salah seorang daripada author sains fiksi adalah Poul Anderson yang merupakan penulis novel sains fiksi terkenal dengan menghasilkan berpuluh-puluh novel berbentuk sains fiksi.


Dari zaman keemasan sains fiksi ini juga, banyaknya watak-watak atau cerita-cerita fiksi yang boleh dikira hampir semua kanak-kanak mahupun orang dewasa mengenalnya seperti Superman, Green Lantern, The Demolished Man, Ultraman, Transformer dan lain-lain juga seperti film-film Star Trek, The Twilight Zone, Metropolish, Flash Golden dan lain-lain.

Dunia hari ini pun, banyak mengambil idea-idea dari zaman keemasan sains fiksi ini dan dilanjutkan dengan siri-siri yang darinya dikaut keuntungan dalam bentuk berbillion-billion dollar setiap tahun. Film Star Wars, Spiderman, Hulk, Transformer dan seterusnya adalah sebahagian dari contoh idea-idea lepas yang dilanjutkan, dengan dilengkapi efek-efek elektronik terkini membuatkan filem-filem tersebut lebih realiti gambarannya.

Dari imaginasi-imaginasi sains fiksi ini juga, tidak dapat dinafikan akan pengaruh darinya yang meresap diminda-minda kalangan rakyat ramai akan vision buat keadaan masa hadapan mahupun akan bagaimana membentuk realiti yang dihajati dimasa hadapan. Contohnya perjalanan kebulan seperti dari opera "Le voyage dans la luna" oleh Jacques Offenbach, novel "The First Men in the Moon" yang dikarang oleh H.G Wells pada tahun 1901 serta setahun kemudiannya dijadikan sebagai inspirasi filem sains fiksi yang pertama bertajuk "A Trip to the Moon" oleh Georges Melies, mempengaruhi minda-minda insan seterusnya untuk sampai kebulan.

Dan dikira kejayaan sampai kebulan adalah puncaknya kemajuan yang dicapai oleh insan samaada telah benar-benar mendarat dibulan pada tarikh 20 Julai 1969 atau disangkal kebenarannya diatas fakta-fakta tertentu seperti sehingga hari ini, dimana satelite dengan teleskop-teleskop canggih yang dapat mengambil gambar dimuka bumi dengan jelas serta mengambil gambar-gambar bintang-bintang yang beratus-ratus tahun kelajuan cahaya jauhnya dari muka bumi, tidak dapat mengambil gambar tempat pendaratan manusia yang pertama kebulan dengan jelas.

Insan sebenarnya sentiasa memerlukan imaginasi-imaginasi yang hebat untuk dunia realitinya bukan imaginasi-imaginasi dunia tahyul seperti dari filem-filem hantu yang merosakkan minda. Dimana sekiranya dapat ditampilkan imaginasi-imaginasi tersebut dalam gambaran yang sebenar, ia adalah suatu kejayaan yang bukan sahaja secara langsung menarik pihak lain mengkaguminya serta meletakkan suatu pengikhtirafan, tetapi merupakan pemangkin kearah yang lebih kehadapan.

Contohnya, bangunan berkembar Petronas dan bandar Putra-jaya yang semasa dibina, dikritik oleh sesetengah pihak akan projek-projek tersebut hanyalah membazirkan wang namun setelah terbina, ia bukan sahaja menarik pengikhtirafan dunia akan kemampuan Malaysia sebagai negara sedang membangun dengan acuannya tersendiri, tetapi terdapat juga kalangan-kalanagn pihak-pihak yang mengkritiknya suatu masa dahulu, kini begitu ketagihan untuk mengambil-alih kuasa keatasnya.

Dalam pada itu, semua vision-vision untuk masa hadapan seperti reka-bentuk bangunan-bangunan, cara pemakaian, cara kehidupan dan lain-lain, seperti contohnya dari imaginasi-imaginasi melalui sains fiksi, adalah cenderung mengikut pegangan hidup siimaginasi disesuatu zaman tersebut. Lantas dari itu, perlunya usaha-usaha meramaikan para imaginasi-imaginasi yang pegangan hidupnya selari dengan ajaran Islam agar segala vision untuk masa hadapan adalah sentiasa dalam acuan agama Islam, dimana agama Islam ini sendiri adalah merupakan kunci kejayaan tidak kira dizaman mana pun.

No comments:

Btn_brn_77x28

Tajuk

Abbasiyah (1) altruisme - ikram (3) Aqidah (1) art video (20) Austronesia (10) Bahasa dan penampilan (5) Bangsa Melayu (7) batas sempadan (9) Berita (15) Besi (1) Biography solihin (1) Budaya dan pengertiannya (16) catitan (2) cerdik/bodoh dan antaranya (6) cetusan minda (8) cinta dan syahwat (3) Doha - Qatar (2) Eid Mubarak (5) falsafah (2) Fantasia falasi (3) Fibonacci (1) Filem (2) fitrah (1) Fungsi seni (1) gangsa (1) hukum (6) huruf (2) hutang (1) ijtima (1) Iklan (2) imitasi dan memori (1) infiniti (5) jalan2 (2) kebangsaan/nationalisme (2) kebebasan bersuara (1) Kelahiran kesenian yang mengubah warna dunia. (1) Kembali sebentar tentang erti seni (Islam) (1) kerja otak (1) Kesenian dunia Islam (1) komunikasi (1) konsep kendiri (3) konspirasi (1) Lagu (1) Lentok tangan (1) Malaysia (3) Masa (10) Maslahah atau mafsadah (1) Maya (ilusi) (4) Melaka (1) Melayu (2) Melayu dan Islam (9) minda (2) musik (2) nukilan rasa (1) Pantang dalam berkarya (1) Pause (6) Pembetulan sejarah (3) Pengajian dan pengertian budaya (1) Perasaan dan pemikiran (5) Persepsi / Tanggapan (6) pointillism (2) populasi dunia (9) Produk sejarah (11) Program dan hayat (2) prosa (4) ramadan (2) realiti - kenyataan (7) Sajak (22) Sangkaan (2) sebab dan akibat (18) sejarah (14) sejarah Islam Nusantara (1) sejarah Melayu (4) Sejarah mengubah/terubah (5) Sejarah seni dalam kehidupan insan (1) Sejarah video (1) Seni Bahasa (2) Seni dalam imiginasi (1) seni kata (1) Seni logam (3) Seni textil (budaya berpakaian) (2) Seni-seni mempertahankan diri (1) sound (1) Srivijaya (3) Sunda (6) Tahap kesederhanaan (1) Tahap-tahap kehidupan (14) tenung bintang (1) Terkesan dengan suasana (2) Tradisional dalam makna (1) Ukuran dan kayu pengukurnya (2) updated (1) Usia manusia (3) vision (1) wang (7) Wujudkah kosong? (2) zarzh slide (12)

Catitan lalu

Insuran & Road Tax Online

tetangga