Hakikatnya, yang menjadi persoalan
utama dalam setiap kehidupan adalah kualiti bukan kuantiti. Kuantiti
mudah sahaja dikira bilangan angka kehidupan yang dibelakangnya
berderet angka-angka kosong seperti juta-juta, billiion-billion,
trillion-trillion dan seterusnya tanpa penghujung dan penyelesaian
tetapi kualiti adalah untuk pengiraan sebenar keadaan buat setiap
angka kehidupan yang wujud.
Dengan angka populasi dunia yang kini 7
billion dan angka ini diperhitungkan semakin meningkat disamping
meningkatnya segala kemudahan-kemudahan untuk memenuhi segala hajat
keperluan hidup serta juga disamping meningkatnya segala alat-alat
untuk membantu kehidupan seperti ubat-ubatan,
pengetahuan-pengetahuan, kemahiran-kemahiran dan seterusnya, apakah
benar kehidupan buat setiap insan dalam angka 7 billion itu semakin
meningkat kualitinya?
Apakah benar dengan segala yang
dikuasai oleh insan seperti pengetahuan tentang alam ini iaitu dari
untuk bentuk fizikal sehinggalah kebentuk mental membantu menerapkan
kualiti hidup kepada kuantiti sebenar segala kehidupan dari haiwanat,
tumbuh-tumbuhan serta insan didunia hari ini? Atau apakah sebaliknya
yang terjadi, iaitu hanya sekelompok kuantiti kecil yang mengaut
keuntungan untuk memperbaiki kualiti hidupnya serta memenuhi segala
hajatnya, sedang kuantiti besar semakin buruk keadaan kualiti hidup
mereka seperti contohnya, semakin ramai kuantiti insan bermakna
semakin tingginya permintaan makanan terhadap daging-daging haiwan
yang mana ini merosakkan 100% kualiti hidup haiwan-haiwan tersebut
dimana banyaknya haiwan yang tersiksa sepanjang hidupnya kerana
segala fitrah kehidupan haiwanatnya dirampas oleh insan?
Apakah benar bahawa dunia yang
dikatakan semakin maju, penuh kemewahan serta segalanya cekap dan
pantas dengan kehadiran berbagai bentuk peralatan elektronik ini
menyebabkan semakin sihat pemikiran serta jiwa insan-insan didalam
kuantiti angka yang besar atau apakah sebaliknya yang terjadi dimana
begitu besar kuantiti insan yang wujud hari ini, tertekan jiwanya
serta tiada kualiti hidup yang sebenar untuk jiwanya lantaran
sedaya-upaya siang dan malam cuba mencapai segala kemewahan yang
dianggap dapat meningkatkan kualiti hidupnya?
Dan pertanyaan yang utama buat mereka
yang beragama Islam, yang mempercayai akan kewujudan Allah yang Esa
dan mempercayai Nabi Muhamad itu pesuruh Allah, pada angka-angka umat
Islam kini yang mencecah 2.1 billion dimana merupakan kuantiti angka
penganut agama yang terbesar didunia hari ini, apakah setiap darinya
memiliki kualiti iman yang sebenar sebagai seorang Islam dan
mengamalkan agamanya atau hanya memiliki nama-nama sebagai seorang
Islam yang menambahkan kuantiti umat Islam tetapi tidak kualiti
keIslamannya?
Sebagaimana pepatah Melayu yang
menyebut, tepuk dada tanya selera, maka untuk ini rasanya sesuai
adanya pepatah baru berbunyi tepuk dahi tanya jawapan, kerana
jawapannya sendiri adalah bagaimana setiap insan dapat berfikir dalam
bentuk yang wajar serta berunsur kemanusiaan untuk mengatur dan
mengurus kehidupan yang ada dalam mencapai kualiti yang sebenar yang
wajar hadir untuk setiap kuantiti insan serta segala kehidupan lain
yang wujud.
Bebalisme, iaitu tumpul pemikiran,
adalah perkataan yang jelas wujud dan dihidupkan oleh sebahagian
besar kuantiti insan didunia hari inilah yang menyebabkan kualiti
hidup insan semakin buruk keadaannya. Fikiran yang bebal adalah
kerana nafsu-nafsu mazmumah yang ditunggangi semata-mata oleh insan
serta tiada usaha-usaha untuk berpesan-pesan buat mengikut pedoman
sebenar tentang kehidupannya, dimana ini bukan sahaja memburukkan
kualiti hidupnya tetapi juga menyebabkan pihak-pihak lain juga
terjerumus sama kearah yang membinasakan. Lazim terdengar, bilamana
sahaja terdapat pihak-pihak yang memperkatakan sesuatu yang hak, maka
dirinya akan dipandang sinis atau ganjil dalam masyarakat yang
kehidupan sehariannya adalah dalam bebalisme.
Sedari usia kanak-kanak, lazimnya
diajar akan bagaimana untuk menguasai kehidupan dunia
dipersekitarannya tetapi tidak diajar bagaimana menguasai dunia
didalam dirinya. Lantas, fikirannya hanya digunakan dibawah sesuatu
yang memanipulasikan dirinya dari dunia persekitarannya tetapi lepa
untuk berfikir akan dunia diri insan yang sebenar. Dunia kehidupan
dirinya yang sebenar atas kelahirannya dimuka bumi ini dan kemana
arah seterusnya selepas kehidupan ini.
Sedangkan, Nabi Muhamad s.a.w telah
diutus untuk menunjukkan suatu jalan bukan sahaja untuk penyelesian
bagi setiap permasalahan yang dihadapi oleh insan tetapi merupakan
suatu jalan buat kejayaan yang sebenar didunia mahupun diakhirat.
Salah satu contoh yang dibawa oleh Nabi Muhamad s.a.w adalah bagaimana kehidupan zuhud didunia
ini merupakan suatu kehidupan contoh penyelesaian buat sekelian insan.
Dengan mengambil jalan yang
ditunjukkan oleh Nabi Muhamad s.a.w ini, insan-insan bukannya sebagai
mesin-mesin untuk memproduk sebanyak mungkin kuantiti insan-insan
yang ada didunia hari ini, tetapi sebagai insan yang memproduk
seterusnya insaniah-insaniah yang berkualiti keadaan diri mereka.
Kekadang, umat Islam melakukan
kesilapan dalam pemahaman sabdaan Nabi Muhamad seperti hadis riwayat
Baihaqi tentang memperbanyakkan zuriat iaitu lebih kurang maknanya;
"Kahwinlah
wanita yang subur, sesungguhnya aku berbangga dengan umatku yang
banyak berbanding umat-umat yang lain"
Kesilapan ini kerana tidak menyabitkan
dengan sabdaan-sabdaan yang lain yang mana diutamakan kualiti umat
Islam, bukan kuantiti sebagaimana contohnya hadis tentang amaran akan keadaan akhir zaman
dimana umat Islam begitu ramai kuantitinya, tetapi tiada kualiti
sehingga dipermainkan semudahnya oleh pihak-pihak asing.
Hadis riwayat Thauban r.a yang lebih
kurang maknanya:
"Setelah aku wafat, setelah lama aku tinggalkan, umat Islam akan lemah. Di atas kelemahan itu, orang kafir akan menindas mereka bagai orang yang menghadapi piring dan mengajak orang lain makan bersama."
Maka para sahaba r.anhum pun bertanya, "Apakah ketika itu umat Islam telah lemah dan musuh sangat kuat?"
Sabda Baginda s.a.w: "Bahkan masa itu mereka lebih ramai tetapi tidak berguna, tidak bererti dan tidak menakutkan musuh. Mereka adalah ibarat buih di laut."
Sahaba bertanya lagi, "Mengapa seramai itu tetapi seperti buih di laut?"
Jawab Rasulullah s.a.w, "Kerana ada dua penyakit, iaitu mereka ditimpa penyakit al-Wahn."
Sahaba bertanya lagi, "Apakah itu al-Wahn?"
Rasulullah s.a.w bersabda: "Cintakan dunia dan takut akan kematian."
No comments:
Post a Comment