Saturday, April 17, 2021

Austronesia - bhg. 9

Kaitan dengan perladangan dan kehidupan persekitaran. Lazimnya, dunia hari mengukur bermulanya kemajuan serta peradaban sesebuah komuniti adalah dengan bermulanya perladangan dimana dikatakan lewat 6000 SM, iaitu sesuatu kawasan tersebut mula berevolusi maju lantaran bermulanya aktiviti perladangan sedangkan ini tidak benar kerana sehingga ke hari ini, banyak kawasan yang telah berkurun-kurun adanya perladangan tetapi tidak maju. Perladangan, iaitu pertanian serta penternakan sebenarnya bermula sejak seawal manusia berada dimuka-bumi, iaitu zaman Nabi Adam a.s, dimana manusia telah mengatur kehidupannya dengan pertanian dan penternakan untuk kelangsungan kehidupan. Ibnu Abbas r.a meriwayatkan bahawa makanan yang pertama kali dimakan oleh Adam a.s dimuka-bumi adalah bahan makanan yang dibawa oleh Jibrail, iaitu berupa tujuh biji gandum. Adam a.s bertanya: "Apa ini" Jibrail menjawab: "Ini makanan yang berasal dari pohon terlarang yang dulu engkau dilarang memakannya, tapi tetap memakannya". Adam a.s bertanya: "Apa yang mesti aku lakukan terhadap biji gandum ini" Jibrail menjawab: "Tanamlah biji-biji tersebut di bumi" Dalam riwayat lain, anak Nabi Adam a.s yang pertama iaitu Qabil adalah seorang petani manakala adiknya Habil merupakan seorang penternak. Lantaran itu, dimana-mana manusia berhijrah, akan bermulanya usaha pertanian dan penternakan untuk kesinambungan kehidupan mereka. Disamping itu, ada komuniti yang kerap berpindah-randah (cthnya hari ini kaum Nomad atau Badawi dipadang pasir atau kaum yang berpindah-pindah dalam hutan) tidak menumpukan pada pertanian atau penternakan lantaran suasana sekitar kehidupan mereka sebegitu. Mereka lebih menumpukan hanya kepada hasil buruan saban waktu atau tumbuhan yang mudah didapati dipersekitaran dan mudah dibawa pergi. Terdapat juga komuniti berjumlah kecil kalangan manusia yang keluar samada melarikan diri dari sesuatu bala-petaka atau mengembara untuk membina hidup baru, namun kemudian terperangkap didalam hutan rimba lalu terpaksa memulakan kehidupan didalamnya dengan belajar mengesuaikan diri. Ini menjadikan mereka kemudiannya kaum primitif atau ketinggalan. Jesteru itu, pernahkah para pengkaji terutama kalangan para penganut teori evolusi membayangkan bagaimana keadaan mereka 3-4 orang terperangkap didalam hutan tebal tanpa bertemu langsung jalan keluar dan dalam keadaan dhaif bekalan-alatan hidup yang dibawa serta tiada kemahiran hidup, apakah setelah bertahun-tahun mahupun kegenerasi seterusnya akan hidup dalam keadaan primitif atau maju? Atau keadaan dimana sekumpulan manusia yang melarikan diri dari tanah-airnya akibat musibah besar yang melanda, mereka amat tergesa-gesa menyelamatkan diri, jadi apa yang dibawa bersama kalau tidak hanya sehelai sepinggang? Sebegitulah keadaan manusia yang menyelamatkan diri mereka kemudian terpaksa memulakan hidup baru dari peringkat awal tanpa apa-apa yang dimiliki. Tambahan kalau yang terselamat adalah kalangan mereka yang kurang berkemahiran atau kurang pengetahuan. Hari ini juga, lantaran menemukan sekian-sekian tengkorak yang terpelihara dari dimusnahkan oleh alam seperti tengkorak-tengkorak dalam gua, yang ditemui disampingnya alat-alat berburu primitif lalu itu dikatakan sebagai manusia pertama sedangkan ianya hanyalah sebagaimana seseorang atau sekumpulan samada lari menyelamatkan diri dari sesuatu bala petaka, keluar berburu, menjelajah atau tersesat didalam hutan, yang tentunya tidak memiliki atau membawa segala barangannya, hanya beberapa alat-alat kecil. Berbalik kaitan Bangsa Austronesia dengan perladangan, sememangnya alam yang sedari dahulu amat subur dan hijau dipersekitaran Benua Sunda amatlah memudahkan aktiviti-aktiviti ini dan malah hasil tanah dari Benua Sunda dibawa keluar ke daerah-daerah lain yang mereka pergi. Salah satu yang merupakan makanan utama penduduk Asia iaitu padi, disebarkan oleh Bangsa Austronesia. Bukti genetik menunjukkan bahawa semua bentuk padi, baik Indica dan Japonica, berasal dari pelestarian padi liar Oryza rufipogon dari budaya perladangan yang berkaitan dengan Bangsa Austronesia. Semasa penghijrahan kelompok dari Bangsa Austronesia ke bahagian selatan Tanah Besar Cina sekitar 13,000 SM hingga 10,000 SM, dimana persekitaran Benua Sunda mula ditenggelami air, bila mereka sampai disitu, maka diusahakan perladangan padi disekitar sungai Yangtze (hari ini dalam negara China). Berdasarkan rekonstruksi bukti linguistik, kata pajei (padi), beRas (beras) dan lesuŋ (lesung) ditemukan di Taiwan, Philipina, serta Nusantara namun tidak ditemukan di kepulauan Pasifik. Beberapa kosa kata yang menunjukkan umbi-umbian seperti tales (talas), quBi (ubi) dan BiRaq (birah) yang diusahakan di kepulauan Pasifik tidak ditemukan di Taiwan, melainkan hanya ditemukan di Nusantara dan di beberapa sebahagian Philipina. Ini menunjukkan tersebarnya sesuatu tumbuhan buat perladangan oleh Bangsa Austronesia bergantung kepada kesesuaian iklim tempat yang diduduki seperti padi yang ditanam di Nusantara dibawa ke Taiwan namun tidak di kepulauan Pasifik manakala umbi-umbian pula yang ditanam di Nusantara dibawa ke kepulauan Pasifik namun tidak ke Taiwan. Selain itu, kata nieur (nyiur) ditemukan di seluruh kepulauan Asia Tenggara dan kepulauan Pasifik kecuali Taiwan (Blust 1984/1985: 220). Bersambung...

No comments:

Btn_brn_77x28

Tajuk

Abbasiyah (1) altruisme - ikram (3) Aqidah (1) art video (20) Austronesia (10) Bahasa dan penampilan (5) Bangsa Melayu (7) batas sempadan (9) Berita (15) Besi (1) Biography solihin (1) Budaya dan pengertiannya (16) catitan (2) cerdik/bodoh dan antaranya (6) cetusan minda (8) cinta dan syahwat (3) Doha - Qatar (2) Eid Mubarak (5) falsafah (2) Fantasia falasi (3) Fibonacci (1) Filem (2) fitrah (1) Fungsi seni (1) gangsa (1) hukum (6) huruf (2) hutang (1) ijtima (1) Iklan (2) imitasi dan memori (1) infiniti (5) jalan2 (2) kebangsaan/nationalisme (2) kebebasan bersuara (1) Kelahiran kesenian yang mengubah warna dunia. (1) Kembali sebentar tentang erti seni (Islam) (1) kerja otak (1) Kesenian dunia Islam (1) komunikasi (1) konsep kendiri (3) konspirasi (1) Lagu (1) Lentok tangan (1) Malaysia (3) Masa (10) Maslahah atau mafsadah (1) Maya (ilusi) (4) Melaka (1) Melayu (2) Melayu dan Islam (9) minda (2) musik (2) nukilan rasa (1) Pantang dalam berkarya (1) Pause (6) Pembetulan sejarah (3) Pengajian dan pengertian budaya (1) Perasaan dan pemikiran (5) Persepsi / Tanggapan (6) pointillism (2) populasi dunia (9) Produk sejarah (11) Program dan hayat (2) prosa (4) ramadan (2) realiti - kenyataan (7) Sajak (22) Sangkaan (2) sebab dan akibat (18) sejarah (14) sejarah Islam Nusantara (1) sejarah Melayu (4) Sejarah mengubah/terubah (5) Sejarah seni dalam kehidupan insan (1) Sejarah video (1) Seni Bahasa (2) Seni dalam imiginasi (1) seni kata (1) Seni logam (3) Seni textil (budaya berpakaian) (2) Seni-seni mempertahankan diri (1) sound (1) Srivijaya (3) Sunda (6) Tahap kesederhanaan (1) Tahap-tahap kehidupan (14) tenung bintang (1) Terkesan dengan suasana (2) Tradisional dalam makna (1) Ukuran dan kayu pengukurnya (2) updated (1) Usia manusia (3) vision (1) wang (7) Wujudkah kosong? (2) zarzh slide (12)

Catitan lalu

Insuran & Road Tax Online

tetangga