Friday, March 16, 2018

Siapakah Raja Suran dan Merong Wangsa - 1

Raja Suran bukanlah Rajendran Chola (1012 - 1044) dari selatan India tetapi Raja Suran adalah salah seorang waris Kerajaan Srivijaya. Raja Suran tarikhnya adalah lebih jauh awal iaitu abad ke-8 semasa expedisi mengembangkan Empayar Srivijaya kesekitar Nusantara seperti memasuki Gangga Negara (daerah Perak hari ini), menguasai seluruh Tanah Melayu sehingga ke Langgiu (daerah Johor hari ini). Penguasaan keatas semenanjung Tanah Melayu adalah dilakukan dengan kekuatan bala-tentera darat sedangkan kehadiran Rajendran Chola ke rantau Nusantara iaitu dalam 5 abad kemudiannya adalah menggunakan kekuatan bala-tentera lautnya namun hal ini samada sengaja atau tidak, telah disalah-fahamkan terutama oleh sesetengah pihak atas motif tersendiri dibelakangnya.

Raja Suran adalah waris dari Maharaja ke-2 Empayar Srivijaya (Sriwijaya) iaitu Sri Indrawarman (zaman pemerintahannya pada 702 - 728) yang mana Sri Idrawarman pernah mengutus surat beliau kepada Khalifah Umar Al Aziz pada tahun 100 hijrah iaitu 718 Masihi. 

"Dari raja sekalian para raja yang juga adalah keturunan ribuan raja, yang isterinya pun adalah cucu dari ribuan raja, yang kebun binatangnya dipenuhi ribuan gajah, yang wilayah kekuasaannya terdiri dari dua sungai yang mengairi tanaman lidah buaya, rempah wangi, pala, dan jeruk nipis, yang aroma harumnya menyebar jauh.

Kepada Raja Islam yang tidak menyembah tuhan-tuhan lain selain Allah.

Aku telah mengirimkan kepadamu bingkisan yang tak seberapa sebagai tanda persahabatan. Kuharap engkau sudi mengutus seseorang untuk menjelaskan ajaran Islam dan segala hukum-hukumnya."
Beginilah lebih kurang maksud surat dari Maharaja Sriwijaya Sri Indrawarman kepada Khalifah Umar bin Abdul Aziz (718-720 M) yang diangkat menggantikan Khalifah Sulaiman (715-717 M) pada era Kekhalifahan Bani Umayyah di abad ke-7 M. 

Setelah itu, iaitu pada tahun 720 M, Sri Idrawarman dipercayai mengucap dua kalimat syahadat dan menjadi salah seorang Raja Islam pertama di Benua Nusantara. Nama Kerajaan Sriwijaya juga disebut sebagai Kerajaan Sribuza dalam catitan sejarah dipihak Islam. 

Berdasarkan analisa dari perspektif sudut yang akan diterangkan dan berbeza dari diketahui hari ini, dapat disimpulkan bahawa Raja Suran adalah Rudra Wikraman (728 – 775 Masihi), anakanda kepada Sri Indrawarman, zaman sebelum kerajaan Srivijaya dikuasai keturunan Wangsa Sailandra dimana sejarah Rudra Wikraman ini jarang diketahui. 

Raja Suran adalah Maharaja Empayar Srivijaya dari keturunan asal yang membina Empayar Srivijaya iaitu Dapunta Hyang Sri Jayanasa sebelum kekuasaan Srivijaya diambil-alih oleh keturunan kacukan Dapunta Hyang Sri Jayanasa dengan keturunan Wangsa Sailandra yang beragama Buddha, dimana ini menjadikan kemudiannya raja-raja sesudahnya buat Kerajaan Srivijaya adalah penganut dan pelindung agama Buddha Mahayana. Keturunan Wangsa Sailandra ini yang membina Borobudur pada tahun sekitar 824 Masihi oleh Raja Samaratungga dimana candi ini telah mencatat tamadunnya setanding dengan tamadun-tamadun silam yang masih dapat dilihat dengan jelas hari ini.

No comments:

Btn_brn_77x28

Tajuk

Abbasiyah (1) altruisme - ikram (3) Aqidah (1) art video (20) Austronesia (10) Bahasa dan penampilan (5) Bangsa Melayu (7) batas sempadan (9) Berita (15) Besi (1) Biography solihin (1) Budaya dan pengertiannya (16) catitan (2) cerdik/bodoh dan antaranya (6) cetusan minda (8) cinta dan syahwat (3) Doha - Qatar (2) Eid Mubarak (5) falsafah (2) Fantasia falasi (3) Fibonacci (1) Filem (2) fitrah (1) Fungsi seni (1) gangsa (1) hukum (6) huruf (2) hutang (1) ijtima (1) Iklan (2) imitasi dan memori (1) infiniti (5) jalan2 (2) kebangsaan/nationalisme (2) kebebasan bersuara (1) Kelahiran kesenian yang mengubah warna dunia. (1) Kembali sebentar tentang erti seni (Islam) (1) kerja otak (1) Kesenian dunia Islam (1) komunikasi (1) konsep kendiri (3) konspirasi (1) Lagu (1) Lentok tangan (1) Malaysia (3) Masa (10) Maslahah atau mafsadah (1) Maya (ilusi) (4) Melaka (1) Melayu (2) Melayu dan Islam (9) minda (2) musik (2) nukilan rasa (1) Pantang dalam berkarya (1) Pause (6) Pembetulan sejarah (3) Pengajian dan pengertian budaya (1) Perasaan dan pemikiran (5) Persepsi / Tanggapan (6) pointillism (2) populasi dunia (9) Produk sejarah (11) Program dan hayat (2) prosa (4) ramadan (2) realiti - kenyataan (7) Sajak (22) Sangkaan (2) sebab dan akibat (18) sejarah (14) sejarah Islam Nusantara (1) sejarah Melayu (4) Sejarah mengubah/terubah (5) Sejarah seni dalam kehidupan insan (1) Sejarah video (1) Seni Bahasa (2) Seni dalam imiginasi (1) seni kata (1) Seni logam (3) Seni textil (budaya berpakaian) (2) Seni-seni mempertahankan diri (1) sound (1) Srivijaya (3) Sunda (6) Tahap kesederhanaan (1) Tahap-tahap kehidupan (14) tenung bintang (1) Terkesan dengan suasana (2) Tradisional dalam makna (1) Ukuran dan kayu pengukurnya (2) updated (1) Usia manusia (3) vision (1) wang (7) Wujudkah kosong? (2) zarzh slide (12)

Catitan lalu

Insuran & Road Tax Online

tetangga