Friday, March 16, 2018

Siapakah Raja Suran dan Merong Wangsa - 2

Raja Suran, iaitu pada hemah saya adalah Rudra Vikraman yang merupakan seorang Maharaja ke-3 Srivijaya, selepas dari langgui Johor, menjadikan Temasik (hari ini bernama Singapore) sebagai sebahagian dari empayar Srivijaya yang mana salah seorang dari keturunan berdarah beliau iaitu Sang Nila Utama kemudianya akan berpusat disitu sebelum generasi seterusnya iaitu Iskandar Shah (Parameswara 1344 - 1414 masihi) berundur ke Melaka dan membangunkan Kesultanan Melaka dari warisan empayar Srivijaya.

Sulasatus salatin :
" Apabila Raja Suran berada di Temasik, orang China telah membuat muslihat dengan menghantar orang-orang tua tiada gigi, pokok yang sudah berbuah, dan jarum berkarat dengan sebuah kapal sehingga Raja Suran membatalkan niatnya untuk menyerang China. Raja Suran turun ke laut dan apabila sampai di bumi Dika maka baginda berkahwin dengan Puteri Mahtabu'l-Bahri, anak Raja Aktabu'l-Ard. Raja Suran dikurniakan tiga orang anak dengan Puteri Mahtabu'l-Bahri dan telah mewasiatkan supaya Raja Aktabu'l-Ard menghantar anak-anaknya ke dunia apabila dewasa. Setelah itu, maka Raja Suran kembali ke dunia dengan kuda semberani jantan."

Rudra Vikraman (Raja Suran) dikatakan telah menghantar dua utusan ke China pada tahun 728 dan 742 Masihi dengan dikenali atas nama liu-teng-wei-kung. Baginda juga dikurniakan gelaran kehormat Pin-i-wang oleh Kaisar China dan diberi begitu banyak hadiah-hadiah. Keturunan Rudra Vikraman ini iaitu Sang Sapurba akan kembali ke Palembang, bernikah disitu dan salah seorang anak lelaki beliau yang bernama Sang Nila Utama akan melahirkan generasi keturunan Raja-raja Melayu di Melaka.

Dalam pada itu, Iskandar Shah ( Parameswara) tidak berundur dari Palembang, singgah Temasik dan kemudian ke Melaka sebagaimana didendangkan sejarahnya disekolah-sekolah sewaktu dahulu tetapi baginda sememangnya lahir di Temasik kerana Temasik telah lama wujud kerajaan bawah empayar Melayu Srivijaya. Iskandar Shah adalah keturunan Penguasa di Temasik ( iaitu Singapore hari ini ). Ini dapat dikesan melalui rekod dari tarikh Sang Nila Utama (1299 - 1347 masihi) dari Palembang mendatangi Temasik dan menjadi penguasa disitu, kemudian digantikan oleh Sri Wikrama Wira (1347 - 1362 masihi), Sri Rana Wikrama (1362 - 1375 masihi), Sri Maharaja (1375 - 1389 masihi) dan seterusnya kepada Sri Iskandar Shah (1344 - 1414 masihi) yang digelar juga Parameswara sebelum Temasik ditakluk kerajaan Majapahit.

No comments:

Btn_brn_77x28

Tajuk

Abbasiyah (1) altruisme - ikram (3) Aqidah (1) art video (20) Austronesia (10) Bahasa dan penampilan (5) Bangsa Melayu (7) batas sempadan (9) Berita (15) Besi (1) Biography solihin (1) Budaya dan pengertiannya (16) catitan (2) cerdik/bodoh dan antaranya (6) cetusan minda (8) cinta dan syahwat (3) Doha - Qatar (2) Eid Mubarak (5) falsafah (2) Fantasia falasi (3) Fibonacci (1) Filem (2) fitrah (1) Fungsi seni (1) gangsa (1) hukum (6) huruf (2) hutang (1) ijtima (1) Iklan (2) imitasi dan memori (1) infiniti (5) jalan2 (2) kebangsaan/nationalisme (2) kebebasan bersuara (1) Kelahiran kesenian yang mengubah warna dunia. (1) Kembali sebentar tentang erti seni (Islam) (1) kerja otak (1) Kesenian dunia Islam (1) komunikasi (1) konsep kendiri (3) konspirasi (1) Lagu (1) Lentok tangan (1) Malaysia (3) Masa (10) Maslahah atau mafsadah (1) Maya (ilusi) (4) Melaka (1) Melayu (2) Melayu dan Islam (9) minda (2) musik (2) nukilan rasa (1) Pantang dalam berkarya (1) Pause (6) Pembetulan sejarah (3) Pengajian dan pengertian budaya (1) Perasaan dan pemikiran (5) Persepsi / Tanggapan (6) pointillism (2) populasi dunia (9) Produk sejarah (11) Program dan hayat (2) prosa (4) ramadan (2) realiti - kenyataan (7) Sajak (22) Sangkaan (2) sebab dan akibat (18) sejarah (14) sejarah Islam Nusantara (1) sejarah Melayu (4) Sejarah mengubah/terubah (5) Sejarah seni dalam kehidupan insan (1) Sejarah video (1) Seni Bahasa (2) Seni dalam imiginasi (1) seni kata (1) Seni logam (3) Seni textil (budaya berpakaian) (2) Seni-seni mempertahankan diri (1) sound (1) Srivijaya (3) Sunda (6) Tahap kesederhanaan (1) Tahap-tahap kehidupan (14) tenung bintang (1) Terkesan dengan suasana (2) Tradisional dalam makna (1) Ukuran dan kayu pengukurnya (2) updated (1) Usia manusia (3) vision (1) wang (7) Wujudkah kosong? (2) zarzh slide (12)

Catitan lalu

Insuran & Road Tax Online

tetangga