Saturday, March 17, 2018

Siapakah Raja Suran dan Merong Wangsa - 4

Sulalatus Salatin telah ditulis oleh Tun Sri Lanang atas arahan Yang Dipertuan di Hilir, Sultan Abdullah Ma’ayah Shah. Menurut Windstedt, Sejarah Melayu ditulis oleh Tun Sri Lanang mulai bulan Februari 1614 Masihi dan siap pada tahun 1615 Masihi. Sulalatus Salatin menceritakan keturunan raja-raja Melayu yang bermula daripada penaklukan Iskandar Zulkarnain hingga ke zaman Sultan Alauddin Riayat Syah. Uniknya kitab ini, biarpun ia diarah ditulis untuk menyatakan keturunanan raja-raja Melayu, didalamnya bukan hanya menyampaikan maklumat akan ketaatan serta kemuliaan raja-raja tetapi juga kritikan kepada raja-raja Melayu dahulu dimana ia bukan suatu kitab yang ditulis hanya untuk membesar-besarkan nama raja-raja Melayu tetapi suatu kitab yang cuba membawa generasi seterusnya terjun kedalam alam asal-usul keturunan mereka.

Dari itu, saya berpendapat, kisah Merong Wangsa yang dikaitkan dengan Zulkarnian, raja agung yang menguasai dunia Timur-Barat, bukan semata-mata untuk mengangkat darah kerajaan (sebagaimana ada pihak yang mendakwa kisah Zulkarnian ini sengaja diselitkan untuk mengambarkan keagungan darah raja Melayu) tetapi sememangnya ada kaitan hanya-sanya diwaktu ianya dicatitkan, maklumat-maklumat terdahulu terutamanya sebelum zaman Sang Sapurba adalah terlalu cetek atau sedikit lalu hanya digabung sedikit-sedikit dari apa yang diketahui waktu tersebut.

Hanya dalam dekat ini, satu demi satu kesan sejarah lepas dapat dikaji seperti contohnya kewujudan Sungai Batu di Lembah Bujang sebagai suatu pusat penempatan serta pusat lebur besi yang jauh tarikh waktunya dari yang diketahu sebelum ini iaitu sedari abad-abad sebelum Masihi. Dari itu, boleh sahaja sejarah kewujudan pemerintahan kerajaan Melayu jauh lama dari yang diketahui dan malah Merong Wangsa bukanlah pemerintahan yang pertama kerana dikatakan pemerintahan Merong Wangsa wujud hanya diabad ke-2 selepas Masihi.

Hatta tidak keterlaluan kalau dikatakan dizaman Zulkarnian dimana beliau telah pergi menjelajah seluruh benua, Zulkarnian telah sampai ke Benua Nusantara dan darinya lahir keturunan yang ada kaitan dengan bangsa Melayu (saya tetap berpendapat Zulkarnian bukan Alexendra the great kerana zaman beliau jauh lebih awal, sebagaiman mana dikatakan Zulkarnian melakukan haji dengan nabi Ibrahim dan nabi Ibrahim ada pendapat menyatakan beliau telah sampai jauh ke bahagian timur Asia. Dikatakan asal agama Hindu adalah agama Ibrahim, monotheis dan perkataan kasta tertinggi dalam agama Hindu iaitu Bramin adalah dikatakan dari nama nabi Ibrahim, hanya-sanya setelah lama berlalu, agama Ibrahim bertukar rupa sehingga dikenali sebagai agama Hindu).

Al-Qurtubi pula menyebut dia hidup pada zaman Nabi Ibrahim atau awal sedikit dan membawa agama tawhid Nabi Ibrahim. Beliau dipercayai sebagai bangsa Arab berdasarkan riwayat dan puisi-puisi arab, menceritakan beliau berjalan kaki untuk menunaikan haji dan dan telah bertemu dengan Nabi Ibrahim serta melaksanakan tawaf bersama-sama pada 2000 BC.

Dalam Almuhadlarah al-Awali, kitab yang dikutip Ibnu Katsir, disebutkan, suatu ketika Nabi Ibrahim AS bertemu dengan Zulkarnain di Mekah. Nabi Ibrahim memeluk dan menjabat tangan Zulkarnain serta memberinya bendera. Lalu ia mengikuti syariat yang dibawa oleh Nabi itu dan menyeru kepada manusia agar berpegang teguh pada syariat tersebut.

Hal ini dikuatkan kembali oleh sebuah hadis yang diriwayatkan oleh salah seorang sahabat Nabi s.a.w , Ubaid bin Umair dan anaknya, Abdullah, yang menyatakan, selama masa jayanya, Iskandar Zulkarnain pernah melaksanakan haji dengan berjalan kaki. ketika Nabi Ibrahim mendengar berita tersebut, beliau menemuinya seraya menyeru kepada agama Tauhid dan memberikan beberapa nasihat. Nabi Ibrahim juga membawakan Zulkarnain seekor kuda agar dinaikinya. Akan tetapi Zulkarnain menolak, seraya berkata, “Saya tidak akan menaiki suatu kendaraan di suatu tempat yang di dalamnya ada Ibrahim Al-Khalil, yang dikasihi Allah.”

Merong Wangsa dengan putera Rom bernama Marcus Aurelius ( 26 April 121 – 17 March 180 Masihi) adalah dua individu yang berbeza. Marcus Aurelius bukan berdarah Zulkarnia sedang Merong Wangsa adalah berasal dari benua Nusantara berdarah keturunan Zulkarnia dan beliau amat gemar mengembara sehingga disuatu ketika dipelabuhan India, beliau bertemu dengan rombongan Putera dari Rom tersebut yang berhajat ke China lalu membantu mereka dengan melalui laluan Nusantara. Dalam tempoh-tempoh abad pertama dan abad kedua, ada sejarah yang mencatatkan hubungan pertama antara Rom dan China. Rombongan pertama pihak Rom sampai ke China adalah direkodkan pada tahun 166 Masehi oleh Hou Hanshu. Duta Rom ini datang mengadap Maharaja Huan dari Dinasti Han.

Sebelum itu, pada tahun 97 Masehi, jenderal China bernama Ban Chao juga pernah berusaha untuk mengirim dutanya bernama Gan Ying ke Rom namun Gan dihalangi oleh pihak Parthia (Parsi) semasa menuju Teluk Parsi. Kebetulan sedari dahulu adanya permusuhan antara Parthia (Parsi) dengan Rom. Hanya selepas beberapa dekat kemudian barulah terjadi hubungan diplomatik ini dimana salah satu orang pertama yang tercatat, yang diyakini berasal dari kaisar Antoninus Pius atau putera angkat beliau bernama Marcus Aurelius dikatakan datang ke China pada 166 Masehi. Bukti ini dikukuhkan dengan adanya duit syiling Maximianus serta pingat-pingat dari masa pemerintahan Antoninus Pius dan Marcus Aurelius di daerah Jiaozhi (hari ini dalam Vietnam) dimana dikatakan ditempat ini menjadi pendaratan pertama pihak Rom. Sebegitu juga terdapat Perangkat kaca dan perak Rom ditemukan di China seawal zaman Han serta di Jepun.

Tarikh kedatangan rombongan pertama pihak Rom datang ke China adalah hampir sama dengan tarikh Merong Wangsa kembali ke Lembah Bujang dengan putera Rom, menjadikan adanya teori bahawa semasa Merong Wangsa merantau ke benua India, beliau telah bertemu dengan putera Rom disuatu pelabuhan lembah Indus dan atas hajat putera Rom mahu ke China, Merong Wangsa telah menunjukan putera Rom jalan singkat melalui Nusantara iaitu melalui pelabuhan Lembah Bujang dimana dalam pada itu, beliau telah menjemput Putera Rom tinggal berehat buat seketika di Lembah Bujang.

Di India sendiri, waktu tersebut telah wujud banyak pelabuhan yang menghubungkan perdagangan Timur-barat seperti pelabuhan Barbaricum (hari ini dinamakan Karachi), Barygaza, Muziris, Korkai, Kaveripattinam dan Arikamedu yang terletak diselatan Benua India. Waktu tersebut pun, memang telah sedia ada pengangkutan laut antara India dan Lembah Bujang samada dari sudut perdagangan mahupun dari sudut kehadiran agama Hindu dirantau ini.

Setelah itu, berabad-abad kemudian, Dapunta Hyang Sri Jayanasa, yang bukan berasal dari Palembang tetapi membina kerajaan Srivijaya disitu dengan kehadiran baginda bersama 20,000 bala-tenteranya adalah berasal dari keturunan Merong Wangsa. Dari riwayat ini, dilihat sentiasa ada hubungan erat Semenanjung Tanah Melayu dengan Sumetera sedari dahulu lagi terutama dibawah kerajaan Srivijaya dan dari sini turunnya darah kesultanan-kesultanan Melayu sehingga kehari ini.

No comments:

Btn_brn_77x28

Tajuk

Abbasiyah (1) altruisme - ikram (3) Aqidah (1) art video (20) Austronesia (10) Bahasa dan penampilan (5) Bangsa Melayu (7) batas sempadan (9) Berita (15) Besi (1) Biography solihin (1) Budaya dan pengertiannya (16) catitan (2) cerdik/bodoh dan antaranya (6) cetusan minda (8) cinta dan syahwat (3) Doha - Qatar (2) Eid Mubarak (5) falsafah (2) Fantasia falasi (3) Fibonacci (1) Filem (2) fitrah (1) Fungsi seni (1) gangsa (1) hukum (6) huruf (2) hutang (1) ijtima (1) Iklan (2) imitasi dan memori (1) infiniti (5) jalan2 (2) kebangsaan/nationalisme (2) kebebasan bersuara (1) Kelahiran kesenian yang mengubah warna dunia. (1) Kembali sebentar tentang erti seni (Islam) (1) kerja otak (1) Kesenian dunia Islam (1) komunikasi (1) konsep kendiri (3) konspirasi (1) Lagu (1) Lentok tangan (1) Malaysia (3) Masa (10) Maslahah atau mafsadah (1) Maya (ilusi) (4) Melaka (1) Melayu (2) Melayu dan Islam (9) minda (2) musik (2) nukilan rasa (1) Pantang dalam berkarya (1) Pause (6) Pembetulan sejarah (3) Pengajian dan pengertian budaya (1) Perasaan dan pemikiran (5) Persepsi / Tanggapan (6) pointillism (2) populasi dunia (9) Produk sejarah (11) Program dan hayat (2) prosa (4) ramadan (2) realiti - kenyataan (7) Sajak (22) Sangkaan (2) sebab dan akibat (18) sejarah (14) sejarah Islam Nusantara (1) sejarah Melayu (4) Sejarah mengubah/terubah (5) Sejarah seni dalam kehidupan insan (1) Sejarah video (1) Seni Bahasa (2) Seni dalam imiginasi (1) seni kata (1) Seni logam (3) Seni textil (budaya berpakaian) (2) Seni-seni mempertahankan diri (1) sound (1) Srivijaya (3) Sunda (6) Tahap kesederhanaan (1) Tahap-tahap kehidupan (14) tenung bintang (1) Terkesan dengan suasana (2) Tradisional dalam makna (1) Ukuran dan kayu pengukurnya (2) updated (1) Usia manusia (3) vision (1) wang (7) Wujudkah kosong? (2) zarzh slide (12)

Catitan lalu

Insuran & Road Tax Online

tetangga