Friday, December 07, 2012

Cinta dan syahwat (love and lust) - 2

Sesejak awal kejadian insan, masalah besar yang dilalui oleh insan adalah lantaran cinta dan syahwat sehinggalah terjadinya pembunuhan pertama dalam sejarah insan dimana Qabil telah membunuh Habil. Sehingga kini mahupun seterusnya buat kurun-kurun kewujudan insan dialam ini, tidak kira dimana sahaja mahupun apa bangsanya, masalah ini terus berlanjutan terutamanya dikalangan remaja dimana usia-usia ini merupakan permulaan mengalami sindrom cinta dan syahwat. Bahkan bukan sahaja kalangan para remaja malah kesan darinya berlanjutan hatta kepada mereka yang jauh lanjut usianya.

Dari sesekecil masalah seperti cemburu dan sebagainya, sehinggalah kepada kerosakan moral seperti perlakuan-perlakuan sumbang serta lain-lain dan  mahupun kepada tindakan rogol atau kejam seperti membunuh bayi luar nikah adalah berkaitan dengan cinta dan syahwat. Tentulah tidak dinafikan akan kesan positif serta faedah darinya buat insan seperti menghasilkan perkahwinan yang bahagia, tetapi yang besar dikhuatiri adalah kesan negatif darinya yang mana bukan sahaja masyarakat yang kuat pegangan agamanya mengkhuatirinya, malah mereka yang hidup dalam dunia bebas lepas akan khuatir apakah akan berlaku pada remaja-remaja atau generasi-generasi mereka.

Syahwat yang lazimnya dikatakan maknanya kehendak atau hasrat buat seksual sebenarnya memiliki pengertian yang jauh lebih luas. Kalimat syahwat berasal dari bahasa Arab syahiya-syaha yasyha-syahwatan, secara lughawi bererti menyukai atau menyenangi iaitu dimana kecenderungan jiwa terhadap apa yang dikehendaki atau dihasratkan (nuzu’ an nafs ila ma turiduhu). Dalam kata lain, ianya adalah kecenderungan hati yang mampu membawa kejurang yang payah dibendung buat sesuatu yang bersifat indera dan fizikal insan.

Sebagaimana cinta adalah fitrah insan, sebegitu juga dengan syahwat, yang merupakan fitrah insan yang harus dikendalikan. Setiap insan memiliki fitrah mencintai, menghajati atau berkehendak pada sesuatu yang didambakan. Insan sentiasa berkeinginan memiliki, menguasai, meraih, menikmati dan memanfaatkan sesuatu yang mereka pandang sebagai hajat dalam detik kehidupan namun dari itu, untuk berada dalam lantasan kebaikan atau positif, wajarlah insan mengendali cinta dan syahwatnya agar terlindung dari kemungkaran, keburukan atau perkara yang membawa kehancuran moral diri mahupun kehidupan bermasyarakat seterusnya.

Dalam Al-Quran dinyatakan akan erti syahwat seperti didalam surah Al-Imran:

زُيِّنَ لِلنَّاسِ حُبُّ ٱلشَّهَوَٲتِ مِنَ ٱلنِّسَآءِ وَٱلۡبَنِينَ وَٱلۡقَنَـٰطِيرِ ٱلۡمُقَنطَرَةِ مِنَ ٱلذَّهَبِ وَٱلۡفِضَّةِ وَٱلۡخَيۡلِ ٱلۡمُسَوَّمَةِ وَٱلۡأَنۡعَـٰمِ وَٱلۡحَرۡثِ‌ۗ ذَٲلِكَ مَتَـٰعُ ٱلۡحَيَوٰةِ ٱلدُّنۡيَا‌ۖ وَٱللَّهُ عِندَهُ ۥ حُسۡنُ ٱلۡمَـَٔابِ  

" Dijadikan indah pada (pandangan) manusia kecintaan kepada apa-apa yang diingini, iaitu: wanita-wanita, anak-anak, harta yang banyak dari jenis emas, perak, kuda pilihan, binatang-binatang ternak dan sawah ladang. Itulah kesenangan hidup di dunia, dan di sisi Allah-lah tempat kembali yang baik (surga)." (Surah Al-Imran ayat 14)

Dalam ayat ini, kecintaan kepada apa-apa yang diingini atau syahwat, dimisalkan pada jenis-jenis hajat kehidupan iaitu: wanita-wanita (cth pasangan hidup), anak-anak, harta yang banyak dari jenis emas, perak, kuda pilihan (cth kenderaan), binatang-binatang ternak dan sawah ladang (cth milik harta kediaman, rumah dan sebagainya) yang mana semuanya ini adalah ujian buat insan dalam bagaimana mengendalikan cinta dan syahwatnya.

Dari ujian ini, nyatanya ramai insan kecundang sehingga menjadikan sesuatu hajat dalam hidupnya sebagai maksud hidupnya, sedangkan maksud hidup insan hanyalah dijadikan untuk beribadat serta mengabdikan diri pada Allah. Atas menjadikan hajat sebagai maksud, insan melupakan Penciptanya dan mendambakan kehidupannya pada jalan yang akhirnya membinasakan diri serta masyarakat umum seterusnya.

Allah dengan rahmat-Nya. sentiasa memberi petunjuk agar insan kembali pada kebenaran namun yang menjadi penghalang utama untuk insan sentiasa berada dilandasan kebenaran adalah hawa-nafsu syahwat insan itu sendiri. Ini dinyatakan dalam surah an-Nisa:

وَٱللَّهُ يُرِيدُ أَن يَتُوبَ عَلَيۡڪُمۡ وَيُرِيدُ ٱلَّذِينَ يَتَّبِعُونَ ٱلشَّہَوَٲتِ أَن تَمِيلُواْ مَيۡلاً عَظِيمً۬ا

"Dan Allah hendak menerima taubatmu, sedang orang-orang yang mengikuti hawa nafsunya bermaksud supaya kamu berpaling sejauh-jauhnya (dari kebenaran)." (Suran an-Nisa ayat 27)

Bersambung...

No comments:

Btn_brn_77x28

Tajuk

Abbasiyah (1) altruisme - ikram (3) Aqidah (1) art video (20) Austronesia (10) Bahasa dan penampilan (5) Bangsa Melayu (7) batas sempadan (9) Berita (15) Besi (1) Biography solihin (1) Budaya dan pengertiannya (16) catitan (2) cerdik/bodoh dan antaranya (6) cetusan minda (8) cinta dan syahwat (3) Doha - Qatar (2) Eid Mubarak (5) falsafah (2) Fantasia falasi (3) Fibonacci (1) Filem (2) fitrah (1) Fungsi seni (1) gangsa (1) hukum (6) huruf (2) hutang (1) ijtima (1) Iklan (2) imitasi dan memori (1) infiniti (5) jalan2 (2) kebangsaan/nationalisme (2) kebebasan bersuara (1) Kelahiran kesenian yang mengubah warna dunia. (1) Kembali sebentar tentang erti seni (Islam) (1) kerja otak (1) Kesenian dunia Islam (1) komunikasi (1) konsep kendiri (3) konspirasi (1) Lagu (1) Lentok tangan (1) Malaysia (3) Masa (10) Maslahah atau mafsadah (1) Maya (ilusi) (4) Melaka (1) Melayu (2) Melayu dan Islam (9) minda (2) musik (2) nukilan rasa (1) Pantang dalam berkarya (1) Pause (6) Pembetulan sejarah (3) Pengajian dan pengertian budaya (1) Perasaan dan pemikiran (5) Persepsi / Tanggapan (6) pointillism (2) populasi dunia (9) Produk sejarah (11) Program dan hayat (2) prosa (4) ramadan (2) realiti - kenyataan (7) Sajak (22) Sangkaan (2) sebab dan akibat (18) sejarah (14) sejarah Islam Nusantara (1) sejarah Melayu (4) Sejarah mengubah/terubah (5) Sejarah seni dalam kehidupan insan (1) Sejarah video (1) Seni Bahasa (2) Seni dalam imiginasi (1) seni kata (1) Seni logam (3) Seni textil (budaya berpakaian) (2) Seni-seni mempertahankan diri (1) sound (1) Srivijaya (3) Sunda (6) Tahap kesederhanaan (1) Tahap-tahap kehidupan (14) tenung bintang (1) Terkesan dengan suasana (2) Tradisional dalam makna (1) Ukuran dan kayu pengukurnya (2) updated (1) Usia manusia (3) vision (1) wang (7) Wujudkah kosong? (2) zarzh slide (12)

Catitan lalu

Insuran & Road Tax Online

tetangga