Sunday, November 25, 2012

Cinta dan syahwat (love and lust) - 1



Apakah ada perbezaan antara cinta dengan syahwat atau apakah kaitan antara keduanya. Lazimnya cinta mengambarkan suatu keindahan atau detik-detik indah manakala syahwat pula mengambarkan suatu yang selari tetapi seperti bayangan gelap pada makna cinta. Malah lazimnya syahwat juga merupakan onar-onar duri yang mengotori cinta bila mejangkau keluar dari peraturan moral insan, sedangkan dimasa yang sama ianya adalah salah satu punca keseimbungan buat keturunan-keturunan insan.

Secara makna bahasanya, cinta hampir tidak mempunyai definisi yang tetap kerana ianya berbeza-beza atas perilaku tindak-balas insan yang merangkumi penafsiran yang dilakukan setiap individual dalam pengertian apakah cinta serta mahupun ukuran cinta buat sesuatu tersebut. Walau bagaimanapun, pada dasarnya, cinta berkisar pada tindak-balas dalaman diri insan yang kekadang ianya lemah atau kekadang ianya begitu kuat sehingga mempengaruhi reaksi diri seseorang serta tidak mampu dihilangkan dari dirinya. Cinta yang dikatakan dari tindak-balas dalaman diri seseorang adalah diatas unsur perasaan, kasih-sayang, emosi, keindahan atau keseronokan jiwa.

Dalam pada itu, cinta juga membawa tajuk yang lebih jauh mendalam dari hanya perkataan gemar, suka, meminati dan sebagainya yang mana juga ini merupakan persimpangan yang membezakannya dengan pergertian syahwat. Biarpun kedua-duanya adalah lazimnya dilihat selari, namun jelas cinta memerlukan bukan hanya diatas tindak-balas dalam diri seseorang seperti unsur perasaan, kasih-sayang, emosi, keindahan atau keseronokan jiwa sahaja tetapi memerlukan pengiraan dari sudut sifat insaniah (humanity) serta akal insan itu sendiri, membuatnya berbeza dengan erti syahwat yang hanya berlapik diatas kehendak rasa diri insan.

Perkataan cinta juga yang lazimnya diungkapkan buat sesuatu dipersekitaran seperti mencintai sesuatu resepi makanan atau haruman minyak wangi tertentu, mencintai sesebuah kenderaan, mencintai sesuatu irama dan sebagainya, tetapi itu sebenarnya hanyalah mainan bahasa, bukan makna sebenar apa itu erti cinta. Ini kerana erti perkataan cinta yang sebenar adalah lebih tinggi dan lebih mendalam dari hanya untuk ditujukan pada kebendaan dipersekitaran yang mana semuanya berbentuk sementara atau fana (dikecualikan cinta buat sesuatu individu seperti sisuami mencintai isterinya atau sebaliknya iaitu siisteri mencintai suaminya kerana ini mampu sahaja membawa kesyurga buat selama-lamanya) dan malah perkataan cinta ini (yang merupakan cinta termulia dan tertinggi) adalah sebenarnya khas buat ditujukan buat pencipta segalanya iaitu Allah.

Bersambung...

No comments:

Btn_brn_77x28

Tajuk

Abbasiyah (1) altruisme - ikram (3) Aqidah (1) art video (20) Austronesia (10) Bahasa dan penampilan (5) Bangsa Melayu (7) batas sempadan (9) Berita (15) Besi (1) Biography solihin (1) Budaya dan pengertiannya (16) catitan (2) cerdik/bodoh dan antaranya (6) cetusan minda (8) cinta dan syahwat (3) Doha - Qatar (2) Eid Mubarak (5) falsafah (2) Fantasia falasi (3) Fibonacci (1) Filem (2) fitrah (1) Fungsi seni (1) gangsa (1) hukum (6) huruf (2) hutang (1) ijtima (1) Iklan (2) imitasi dan memori (1) infiniti (5) jalan2 (2) kebangsaan/nationalisme (2) kebebasan bersuara (1) Kelahiran kesenian yang mengubah warna dunia. (1) Kembali sebentar tentang erti seni (Islam) (1) kerja otak (1) Kesenian dunia Islam (1) komunikasi (1) konsep kendiri (3) konspirasi (1) Lagu (1) Lentok tangan (1) Malaysia (3) Masa (10) Maslahah atau mafsadah (1) Maya (ilusi) (4) Melaka (1) Melayu (2) Melayu dan Islam (9) minda (2) musik (2) nukilan rasa (1) Pantang dalam berkarya (1) Pause (6) Pembetulan sejarah (3) Pengajian dan pengertian budaya (1) Perasaan dan pemikiran (5) Persepsi / Tanggapan (6) pointillism (2) populasi dunia (9) Produk sejarah (11) Program dan hayat (2) prosa (4) ramadan (2) realiti - kenyataan (7) Sajak (22) Sangkaan (2) sebab dan akibat (18) sejarah (14) sejarah Islam Nusantara (1) sejarah Melayu (4) Sejarah mengubah/terubah (5) Sejarah seni dalam kehidupan insan (1) Sejarah video (1) Seni Bahasa (2) Seni dalam imiginasi (1) seni kata (1) Seni logam (3) Seni textil (budaya berpakaian) (2) Seni-seni mempertahankan diri (1) sound (1) Srivijaya (3) Sunda (6) Tahap kesederhanaan (1) Tahap-tahap kehidupan (14) tenung bintang (1) Terkesan dengan suasana (2) Tradisional dalam makna (1) Ukuran dan kayu pengukurnya (2) updated (1) Usia manusia (3) vision (1) wang (7) Wujudkah kosong? (2) zarzh slide (12)

Catitan lalu

Insuran & Road Tax Online

tetangga