Thursday, June 16, 2011

Sebab dan akibat - 16

Zaman ini boleh dikatakan insan telah berada disuatu tahap maksimum pada apa yang diketahui atas sebab dan akibat materi dialam ini dibandingkan dengan sejarah terdahulu insan, sebelum ianya beralih pada suatu peringkat seterusnya sekiranya insan berjaya menemukan suatu sebab dan akibat dari bahan api lain yang lebih bertenaga, contohnya nuklear fusi, dimana berkeupayaan menggunakan tenaga seperti matahari yang mana jauh lebih hebat serta selamat dibandingkan dengan apa sahaja sebab dan akibat buat tenaga yang ada hari ini.

Penguasaan keatas sebab dan akibat membuat insan melangkah lebih jauh serta membuka dunia ini kearah era ketamadunan yang lebih maju dari terdahulu kerana penerokaan keatas bidang-bidang yang baru mahupun penerokaan kekawasan-kawasan yang jauh lebih luas. Seperti contohnya, Christoper Columbus yang berjaya sampai kebenua Amerika yang mana sebelumnya, juga telah dikhabarkan kemungkinan pihak lain juga telah sampai kesitu seperti pihak Viking, laksmana Zheng He serta bangsa-bangsa Polinesia dipersekitaran lautan Pasifik, namun kelebihan Christoper Columbus adalah kerana penemuanya bukan sahaja keatas benua Amerika tetapi yang membantu seterusnya pembukaan benua Amerika adalah keatas sebab dan akibat dari tenaga angin yang membawa kapalnya kesitu serta membawa kapalnya kembali keEropa, iaitu angin `trade` yang bertiup kearah Caribbean dikawasan persekitaran garisan Khatulistiwa dan dari sebelah utara Amerika, angin `westerlies` bertiup kearah Eropa. 

Penemuanya keatas sebab dan akibat dari angin `trade` dan angin `westerlies` yang bertiup mengikut jalur-jalurnya adalah suatu penerokaan yang paling besar kerana sebab dan akibat dari angin-angin ini, insan-insan dari Eropa kemudiannya telah memiliki suatu tenaga yang membantu untuk mudah bergerak dengan kapal layar melintasi lautan Atlantik. Dengan ini, seterusnya bukan sahaja lautan Atlantik menjadi mudah untuk dilalui, malah seterusnya lautan Pasifik juga diketemui akan bagaimana angin-angin yang bertiup ini dapat membantu kapal-kapal ini merentasinya. 

Mungkin sebelumnya, kaedah ini adalah lumrah sesejak ribuan tahun buat pelayaran kapal-kapal dari Timur dan Barat, seperti angin monsun yang membantu kapal dari China, India, Arab dan lain-lain, namun penemuan angin `trade` dan `westerlies` ini adalah suatu fenomena ketika itu kerana ia membawa kapal-kapal merentas lautan Atlantik dan Pasifik. Tanpa bantuan dari sebab dan akibat dari tiupan angin-angin ini, tiada kapal diwaktu itu yang memiliki keupayaan untuk berulang-alik merentasi lautan Atlantik mahupun lautan Pasifik.

Dalam pada itu, sebenarnya, setiap insan memiliki kemampuan untuk menyerap pengetahuan-pengetahuan tentang alam semesta yang berkaitan dengan segala sebab dan akibat didunia ini. Ini kerana fitrah insan yang dijadikan berkemampuan untuk berfikir, sebenarnya mempunyai potensi-potensi dalam memahami mahupun menghuraikan akan sebab dan akibat buat alam yang dipenghunikan. Kecerdikan fitrahnya (kecuali mereka yang dalam keadaan tidak berfungsi akalnya lantaran gila dan lain-lain), yang kemudian terasah untuk kearah kecerdikan yang aktif atau aktual.

Kecerdikan fitrah diri adalah kemampuan asli diri insan yang dimiliki untuk memahami keadaan kehidupan dirinya dalam alam fana ini, dalam kata lain, kemampuan sedia-ada untuk menerima bentuk-bentuk pengetahuan umum untuk difahami. Seperti perumpamaan mata dan matahari dimana, mata telah memiliki kemampuan untuk melihat dan kemampuan ini menjadi aktual atau kenyataan ketika dirinya menerima cahaya matahari, dimana dalam kegelapan, dirinya tidak dapat melihat biarpun matanya tiada bermasaalah, namun sebaik sahaja adanya cahaya, dapatlah dirinya mengunakan fungsi matanya untuk melihat keadaan sekitar.

Contohnya dengan bahasa yang dipertuturkan oleh setiap insan, yang mana samada seorang tersebut mempunyai IQ atau kecerdikan yang tinggi atau sebaliknya, sedari lahirnya, setiap insan akan mengambil dan memahami secara spontan percakapan dipersekitarannya kerana ia merupakan sebab untuk setiap diri insan dapat berkomunikasi dengan alam dipersekitarannya dan akibatnya, insan dapat berinteraksi dengan dunia dipersekitarannya. Dimana juga, bahasa itu sendiri adalah suatu sebab dan akibat dari tanda akan kecerdikan tinggi yang dimiliki oleh insan berbanding dengan haiwanat.

Disamping itu, kaitan sebab dan akibat dengan kecerdikan fitrah yang dimiliki oleh insan, adalah sebenarnya untuk insan memahami maksud kehadirannya didunia ini. Dengan kecerdikan fitrah ini, insan sewajarnya menggunakannya untuk memahami kebesaran Pencipta alam dan seterusnya mengolah segala sebab dan akibat kearah kehidupan untuk mendambakan diri pada Pencipta alam.

Didalam Al-Quran sendiri, Allah menyarankan agar insan menggunakan kemampuan akalnya melihat akan segala sebab dan akibat dialam ini untuk menyedari keagungan serta kebesaran Allah yang menciptakan segala-galanya.
"Sesungguhnya dalam penciptan langit dan bumi, dan pergantian malam dan siang terdapat tanda-tanda (kebesaran Allah) bagi orang-orang yang berakal, (yaitu) orang-orang yang mengingat Allah sambil berdiri, duduk atau dalam keadaan berbaring, dan mereka memikirkan tentang penciptaan langit dan bumi (seraya berkata), "Ya Rabbana, tidaklah Engkau Menciptakan semua ini sia-sia; Maha Suci Engkau, lindungilah kami dari azab neraka""
Dimana, secara fitrahnya, insan memiliki kemampuan keatas kefahaman tentang keagungan serta kebesaran Allah, hanya-sanya jiwa insan lazimnya dibelenggu oleh nafsunya serta bisikan syaitan yang menyebabkan dirinya melihat akan keagungan serta kebesaran sebab dan akibat dan seterusnya mendambakan dirinya semata-mata pada sebab dan akibat, yang mana membawa kerugian didunia mahupun akhirat.

Bersambung...

2 comments:

Unknown said...

Salam,mashaAllah,coretan yang menarik,
Tuan blog,saya menjemput saudara untuk memberikan pandangan terhadap artikel yang di tulis oleh saya.Semoga Allah swt memberikan kebaikan kepada saudara/saudari.

Unknown said...

Salam,mashaAllah,coretan yang menarik,
Tuan blog,saya menjemput saudara untuk memberikan pandangan terhadap artikel yang di tulis oleh saya.Semoga Allah swt memberikan kebaikan kepada saudara/saudari.

Btn_brn_77x28

Tajuk

Abbasiyah (1) altruisme - ikram (3) Aqidah (1) art video (20) Austronesia (10) Bahasa dan penampilan (5) Bangsa Melayu (7) batas sempadan (9) Berita (15) Besi (1) Biography solihin (1) Budaya dan pengertiannya (16) catitan (2) cerdik/bodoh dan antaranya (6) cetusan minda (8) cinta dan syahwat (3) Doha - Qatar (2) Eid Mubarak (5) falsafah (2) Fantasia falasi (3) Fibonacci (1) Filem (2) fitrah (1) Fungsi seni (1) gangsa (1) hukum (6) huruf (2) hutang (1) ijtima (1) Iklan (2) imitasi dan memori (1) infiniti (5) jalan2 (2) kebangsaan/nationalisme (2) kebebasan bersuara (1) Kelahiran kesenian yang mengubah warna dunia. (1) Kembali sebentar tentang erti seni (Islam) (1) kerja otak (1) Kesenian dunia Islam (1) komunikasi (1) konsep kendiri (3) konspirasi (1) Lagu (1) Lentok tangan (1) Malaysia (3) Masa (10) Maslahah atau mafsadah (1) Maya (ilusi) (4) Melaka (1) Melayu (2) Melayu dan Islam (9) minda (2) musik (2) nukilan rasa (1) Pantang dalam berkarya (1) Pause (6) Pembetulan sejarah (3) Pengajian dan pengertian budaya (1) Perasaan dan pemikiran (5) Persepsi / Tanggapan (6) pointillism (2) populasi dunia (9) Produk sejarah (11) Program dan hayat (2) prosa (4) ramadan (2) realiti - kenyataan (7) Sajak (22) Sangkaan (2) sebab dan akibat (18) sejarah (14) sejarah Islam Nusantara (1) sejarah Melayu (4) Sejarah mengubah/terubah (5) Sejarah seni dalam kehidupan insan (1) Sejarah video (1) Seni Bahasa (2) Seni dalam imiginasi (1) seni kata (1) Seni logam (3) Seni textil (budaya berpakaian) (2) Seni-seni mempertahankan diri (1) sound (1) Srivijaya (3) Sunda (6) Tahap kesederhanaan (1) Tahap-tahap kehidupan (14) tenung bintang (1) Terkesan dengan suasana (2) Tradisional dalam makna (1) Ukuran dan kayu pengukurnya (2) updated (1) Usia manusia (3) vision (1) wang (7) Wujudkah kosong? (2) zarzh slide (12)

Catitan lalu

Insuran & Road Tax Online

tetangga