Sunday, June 05, 2011

Sebab dan akibat - 15

Tasalsul (circular reasoning) dan kaitannya dengan sebab dan akibat adalah merupakan penyataan atau pemahaman yang berlanjut-lanjutan atau bersambung-sambung buat sesuatu tersebut. Dimana jawapan buat pertanyaan untuk segala sebab akan segala yang berkaitan, digali sebab puncanya dan malah sehingga punca itu sendiri mahu digali apakah sebabnya. Contohnya akibat kewujudan C adalah sebab B, akibat kewujudan B adalah sebab A dan seterusnya juga cuba digali apakah sebab kewujudan A, samada berbentuk teori atau mahupun sesuatu yang dipercayai sebagai fakta.


Tasalsul adalah suatu formal logik berbentuk falasi, yang mana apa yang dikaji, diteliti, diperhati dan kemudian cuba difahami adalah dalam putaran-putaran sesuatu sebab dan akibat yang berkaitan dan lazimnya juga adalah hanya berteraskan pada andaian-andaian atau teori-teori. Kefahaman lanjutan buat sesuatu yang samada dari maklumat mahupun pengetahuan dari pihak-pihak terdahulu atau kefahaman dari sesuatu yang baru yang dilanjutkan dalam pengunaan akal insan.


Mungkin tasalsul untuk perkara-perkara yang kaitan dengan segala didunia ini, tidaklah begitu bermasaalah atau mudah diperbaiki atas kesilapannya, tetapi masaalah menjadi begitu besar dan merbahaya adalah bila insan mula berfikir sampai pada ketahap puncak kebatilan dengan memikirkan siapakah yang menjadikan Pencipta alam. Pemikiran sebegini benar-benar tersasul dan disaluti kebatilan diatas kepercayaan akan akal insan adalah segala-galanya.


Para athiest atau pengikut fahaman evolusi, iaitu kalangan mereka yang tidak mempercayai akan kewujudan Pencipta alam adalah contoh kalangan mereka pemikiran berasaskan kepada tasalsul (circular reasoning) ini. Mereka mempercayai bahawa segala didunia ini semata-mata adalah terikat dengan sebab dan akibat yang dapat dicapai oleh panca-indera serta akal insan dan segalanya cuba digali atau difikirkan melalui pandangan ini sedangkan ini adalah kebatilan yang nyata. Seperti contohnya akan roh mereka sendiri, tidak mereka fahami sebab dan akibatnya, sedangkan roh itu sendiri merupakan tunjak kepada setiap yang kehidupan. Kewujudan roh bermakna sesuatu jasad itu hidup sedang jasad yang tanpa roh, hanya bertahan beberapa hari sahaja sebelum ianya membusuk dan segala dagingnya dimakan ulat-ulat, namun selama-mana seseorang tersebut berroh, biarpun dalam keadaan koma, jasadnya tidak membusuk dan tidak dimakan ulat, kecuali sesuatu penyakit lain yang menyebabkan tubuh-badannya lemah atau terpaksa dipotong.


Sebegitu juga, kalangan mereka yang cuba membayangkan Pencipta alam dalam bentuk zahiriah atau mengaitkan Pencipta alam dengan bentuk mahkluk adalah mereka yang tergelincir dalam fikiran falasi atau fikiran kesesatan lantaran tersasul jauhnya pemikiran mereka. (Untuk mana-mana umat Islam yang mula mempersoalkan akan kewujudan Allah diatas bisikan syaitan, maka sayugia membaca surah Al-lkhlas berkali-kali dan cuba menghayati terjemahan dan tafsiran dari surah tersebut. Sewajarnya juga, sentiasa memperkatakan akan kebesaran Allah, seperti mendakwahkan kekuasaan Allah serta sifat-sifat Allah, manakala tentang zat Allah, wajiblah belajar dari ulama-ulama aqidah seperti huraian dari Imam Asyaari, Imam Abu Mansur dan lain-lain, agar terlindung dari segala fitnah akal)


Diatas itu, amatlah penting untuk mereka-mereka yang beriman pada Allah, pertama-tamanya menyakini akan segala sebab dan akibat adalah dibawah kekuasaan Allah semata-mata. Kalimah Lailahaillah sendiri membawa maksud menafikan segala apa sahaja didunia ini mempunyai kuasa, melainkan Allah sahaja semata-mata berkuasa diatas segalanya. Pegangan bahawa segala-galanya adalah mutlak dibawah kekuasaan Allah juga digelar okasionalisme. 


Ulama-ulama haq sedari dahulu lagi sentiasa berpegang pada pegangan bahawa segala asbab atau segala sebab dan akibat didunia ini hanyalah milik Allah semata-mata, dan disamping itu juga ulama-ulama haq ini sentiasa mendakwahkannya pada sekelian insan. Segalanya tidak dapat memberi kesan samada buat kebaikan mahupun keburukan sekiranya Allah tidak membenarkannya. Allah menjadikan api, namun yang menyebabkan api tersebut membakar adalah Allah semata-mata, dimana api tersebut biarpun wujud, namun tidak mampu membakar sekiranya Allah tidak membenarkan api memberi kesan membakar. Allah yang membenarkan api seperti dari matahari, memberi manfaat atau mudarat dan tiadalah matahari mampu memberi manfaat atau mudarat melainkan dengan keizinan Allah semata-mata.


Hari ini, alhamdulillah, usaha keatas keyakinan sebenar kepada Allah ini berterusan dimana-mana sahaja, terutama diatas usaha pergerakan Tabligh (Maulana Ilyas rah. telah menghidupkan kembali usaha keatas iman dan yakin dikalangan setiap lapisan umat Islam, setelah sekian lama umat Islam dibawah penjajah yang menjajah pemikiran umat) , yang mana pertama-tamanya ditanam keyakinan bahawa semua asbab didunia ini tiada upaya mahupun tiada memberi kesan melainkan kuasa Allah yang semata-mata memberi kesan. Usaha Tabligh yang kini telah bergerak dan bertapak dimana-mana sahaja penjuru bumi, telah membawa berpuluh-puluh juta insan kembali kepada keyakinan yang sebenar. Semoga tetaplah umat Islam sekelian, dari generasi kegenerasi, dapat memperjuangkan keyakinan yang sebenar.

Bersambung...

No comments:

Btn_brn_77x28

Tajuk

Abbasiyah (1) altruisme - ikram (3) Aqidah (1) art video (20) Austronesia (10) Bahasa dan penampilan (5) Bangsa Melayu (7) batas sempadan (9) Berita (15) Besi (1) Biography solihin (1) Budaya dan pengertiannya (16) catitan (2) cerdik/bodoh dan antaranya (6) cetusan minda (8) cinta dan syahwat (3) Doha - Qatar (2) Eid Mubarak (5) falsafah (2) Fantasia falasi (3) Fibonacci (1) Filem (2) fitrah (1) Fungsi seni (1) gangsa (1) hukum (6) huruf (2) hutang (1) ijtima (1) Iklan (2) imitasi dan memori (1) infiniti (5) jalan2 (2) kebangsaan/nationalisme (2) kebebasan bersuara (1) Kelahiran kesenian yang mengubah warna dunia. (1) Kembali sebentar tentang erti seni (Islam) (1) kerja otak (1) Kesenian dunia Islam (1) komunikasi (1) konsep kendiri (3) konspirasi (1) Lagu (1) Lentok tangan (1) Malaysia (3) Masa (10) Maslahah atau mafsadah (1) Maya (ilusi) (4) Melaka (1) Melayu (2) Melayu dan Islam (9) minda (2) musik (2) nukilan rasa (1) Pantang dalam berkarya (1) Pause (6) Pembetulan sejarah (3) Pengajian dan pengertian budaya (1) Perasaan dan pemikiran (5) Persepsi / Tanggapan (6) pointillism (2) populasi dunia (9) Produk sejarah (11) Program dan hayat (2) prosa (4) ramadan (2) realiti - kenyataan (7) Sajak (22) Sangkaan (2) sebab dan akibat (18) sejarah (14) sejarah Islam Nusantara (1) sejarah Melayu (4) Sejarah mengubah/terubah (5) Sejarah seni dalam kehidupan insan (1) Sejarah video (1) Seni Bahasa (2) Seni dalam imiginasi (1) seni kata (1) Seni logam (3) Seni textil (budaya berpakaian) (2) Seni-seni mempertahankan diri (1) sound (1) Srivijaya (3) Sunda (6) Tahap kesederhanaan (1) Tahap-tahap kehidupan (14) tenung bintang (1) Terkesan dengan suasana (2) Tradisional dalam makna (1) Ukuran dan kayu pengukurnya (2) updated (1) Usia manusia (3) vision (1) wang (7) Wujudkah kosong? (2) zarzh slide (12)

Catitan lalu

Insuran & Road Tax Online

tetangga