Thursday, June 02, 2011

Sebab dan akibat - 14

Kesebaban (iliyyat) dan keakibatan (ma`luliyyat) dalam sejarah dunia alam pengetahuan insan adalah merupakan kaedah penciptaan segala ilmu berkenaan dengan dunia. Ini tidak dapat dinafikan kerana tanpa kesebaban (iliyyat) dan keakibatan (ma`luliyyat), insan tidak dapat mencapai atau memahami ilmu hal-hal akan dunia yang wujud.


Contohnya kesebaban (iliyyat) dan keakibatan (ma`luliyyat) yang menghasilkan ilmu tentang tarikh iaitu dari takwim (kalendar) matahari, takwim bulan dan mahupun takwim kedua-duanya. Takwim matahari adalah dengan memerhati kesebaban putaran bumi keatas matahari, maka keakibatannya menghasilkan peredaran musim-musim dan terhasillah takwim yang dikenali hari ini iaitu setiap bulan mengandungi 30 hari atau 31 hari, kecuali bulan Febuari. Dan dari situ, setiap musim yang berlaku saban tahun, dapat ditetapkan dibulan mana kehadirannya seperti contohnya diEropa musim bunga dalam bulan March hingga May, musim panas dalam bulan Jun hingga Ogos, musim luruh dalam bulan September hingga November dan musim sejuk dalam bulan Desember hingga Febuari.


Manakala takwim bulan pula diakibatkan pengambilan dari sebab peredaran bulan mengelillingi bumi yang berlaku iaitu hari bulanannya dikira dari kelihatan hilal bulan, kebulan purnama dan kembali menjadi bulan kosong, dimana setiap bulan menghasilkan 29 hari atau 30 hari. Pengiraan ini juga dapat dilihat melalui kemunculan fenomena air pasang-surut yang berlaku setiap bulan yang berkaitan dengan peredaran bulan.

Kesan perbezaan buat sesuatu kefahaman dari kesebaban (iliyyat) dan keakibatan (ma`luliyyat) menimbulkan berlakunya sesuatu pertukaran yang kekadang besar impaknya pada insan seperti sekiranya peredaran musim disabitkan dengan takwim bulan, maka berlakunya perubahan tarikh pada musim-musim tersebut seperti musim sejuk tidak sahaja berlaku antara bulan Desember dan Febuari tetapi berubah dibulan-bulan yang lain seperti juga akan musim tengkujung atau monsun tidak lagi berlaku dihujung tahun kiraan takwim matahari iaitu bulan November dan Desember tetapi berubah-ubah mengikut bulan-bulan kiraan takwim bulan dalam setiap tahun. Takwim bulan adalah dalam setahun hanya 354.37 hari manakala takwim matahari mempunyai dalam 365.25 hari untuk setahun baginya.


Kesebaban (iliyyat) dan keakibatan (ma`luliyyat) dari kesan matahari dan bulan adalah amat penting buat insan seperti contohnya buat penganut agama Islam yang mengira kedatangan bulan Ramadan bersabit dengan takwim bulan, manakala kedatangan waktu-waktu untuk bersembahyang setiap hari adalah bersabit dengan matahari yang merupakan kesebaban (iliyyat) dan keakibatan (ma`luliyyat) buat kewujudan siang dan malam dan seterusnya kepada kiraan 24 jam dalam sehari.


Berbalik kepada segala kesebaban (iliyyat) dan keakibatan (ma`luliyyat) dialam ini yang melakar akan kefahaman insan buat asas ilmu tentang dunia yang dipenghunikan, ilmu-ilmu pengetahuan insan yang dimiliki akan sentiasa bertambah dari masa kesemasa terutama dizaman ini iaitu apabila ilmu-ilmu terdahulu atau ilmu-ilmu yang didapati mudah disimpan sebagai data dan dari situ dapat dikembangkan atau diketemukan ilmu-ilmu lain yang berkaitan untuk seterusnya. Zaman ini juga, menyaksikan mudahnya proses pengumpulan ilmu-ilmu dari setiap pelusuk dunia serta dari setiap keadaan dan zaman dan malah mudah disebarkan terutama dizaman komunikasi elektronik berbentuk global seperti internet. Disamping ilmu pengetahuan hari ini lebih terbuka kepada umum iaitu buat setiap lapisan masyarakat dibandingkan sewaktu dahulu yang hanya rata-rata dikuasai oleh pihak atasan seperti pihak Diraja atau pemerintah, pihak gereja, kalangan mereka yang memiliki kekayaan dan mahupun hanya sebilangan kecil dari kalangan rakyat biasa yang gigih berusaha mencapainya.


Dalam pada itu, sesuatu kefahaman buat kesebaban (iliyyat) dan keakibatan (ma`luliyyat) akan segala yang berlaku dialam ini sekiranya hanya semata-mata dari aktiviti akal insan, iaitu pandangan rasional insan akan berlakunya segala kesebaban (iliyyat) dan keakibatan (ma`luliyyat) dengan kaedah logiknya, wajar membuat insan dalam keadaan tasalsul (circular reasoning) atau tersasul pemikirannya.


Penguasaan keatas apa yang dikatakan kesebaban (iliyyat) dan keakibatan (ma`luliyyat) dialam ini, dengan maksud hanya semata-mata untuk meraih duniawi mahupun fahaman materialism insan lantaran emosi kebatilan iaitu ketamakan, kerakusan buat kuasa, keangkuhan, kesombongan kerana ilmu yang dimiliki dan lain-lain juga mampu membawa insan kedalam keadaan tasalsul (circular reasoning) atau pemikiran tersasul, dimana kesebaban (iliyyat) dan keakibatan (ma`luliyyat) yang sepatutnya digunakan untuk kebaikan (makruf) berubah menjadi alat untuk kebatilan (mungkar) dan seterusnya menjadi punca buat kehancuran samada buat alam yang dipenghunikan mahupun buat diri insan itu sendiri. 


Seperti contohnya, Marie Curie, seorang saintis wanita Perancis kelahiran Poland, yang merupakan kalangan mereka yang pertama menemukan apa itu radioaktive, menjadikan usahanya sebagai sumber terbuka (open source) agar pihak-pihak lain dapat memanfaatkan penemuannya untuk kehidupan insan dialam ini. Marie Curie yang dilahirkan dari keluarga miskin dan memiliki makmal dengan peralatan yang begitu dhaif, berpegang pada prinsip "ilmu pengetahuan adalah untuk insan semua", tidak mempatenkan penemuannya, namun penemuan ini kemudianya digunakan oleh sesuatu pihak lain yang tersasul pemikiran mereka dan disalah-gunakan untuk seterusnya buat penemuan bagi menghasilkan bom-bom atom yang mampu memusnahkan kehidupan insan dan lain-lain dialam ini secara maksimum.

Bersambung...

No comments:

Btn_brn_77x28

Tajuk

Abbasiyah (1) altruisme - ikram (3) Aqidah (1) art video (20) Austronesia (10) Bahasa dan penampilan (5) Bangsa Melayu (7) batas sempadan (9) Berita (15) Besi (1) Biography solihin (1) Budaya dan pengertiannya (16) catitan (2) cerdik/bodoh dan antaranya (6) cetusan minda (8) cinta dan syahwat (3) Doha - Qatar (2) Eid Mubarak (5) falsafah (2) Fantasia falasi (3) Fibonacci (1) Filem (2) fitrah (1) Fungsi seni (1) gangsa (1) hukum (6) huruf (2) hutang (1) ijtima (1) Iklan (2) imitasi dan memori (1) infiniti (5) jalan2 (2) kebangsaan/nationalisme (2) kebebasan bersuara (1) Kelahiran kesenian yang mengubah warna dunia. (1) Kembali sebentar tentang erti seni (Islam) (1) kerja otak (1) Kesenian dunia Islam (1) komunikasi (1) konsep kendiri (3) konspirasi (1) Lagu (1) Lentok tangan (1) Malaysia (3) Masa (10) Maslahah atau mafsadah (1) Maya (ilusi) (4) Melaka (1) Melayu (2) Melayu dan Islam (9) minda (2) musik (2) nukilan rasa (1) Pantang dalam berkarya (1) Pause (6) Pembetulan sejarah (3) Pengajian dan pengertian budaya (1) Perasaan dan pemikiran (5) Persepsi / Tanggapan (6) pointillism (2) populasi dunia (9) Produk sejarah (11) Program dan hayat (2) prosa (4) ramadan (2) realiti - kenyataan (7) Sajak (22) Sangkaan (2) sebab dan akibat (18) sejarah (14) sejarah Islam Nusantara (1) sejarah Melayu (4) Sejarah mengubah/terubah (5) Sejarah seni dalam kehidupan insan (1) Sejarah video (1) Seni Bahasa (2) Seni dalam imiginasi (1) seni kata (1) Seni logam (3) Seni textil (budaya berpakaian) (2) Seni-seni mempertahankan diri (1) sound (1) Srivijaya (3) Sunda (6) Tahap kesederhanaan (1) Tahap-tahap kehidupan (14) tenung bintang (1) Terkesan dengan suasana (2) Tradisional dalam makna (1) Ukuran dan kayu pengukurnya (2) updated (1) Usia manusia (3) vision (1) wang (7) Wujudkah kosong? (2) zarzh slide (12)

Catitan lalu

Insuran & Road Tax Online

tetangga