Saturday, March 26, 2011

Realiti - kenyataan 3


Suasana memainkan peranan utama buat apakah yang dikatakan kewujudan suatu realiti kehidupan kerana kesan yang timbul darinya. Diatas pengaruh suasana juga, apa yang dikatakan realiti itu mampu sahaja berubah dari masa kesemasa. Suasana akan seseorang insan, sekelompok masyarakat mahupun keperingkat global seterusnya adalah pencorak bentuk realiti dimasa hadapan. Bak diibaratkan saiz pakaian dengan saiz tubuh-badan yang mana saiz pakaian terpaksa mengikut saiz tubuh-badan, sebegitulah kewujudan sesuatu realiti itu terpaksa mengikut akan suasana yang wujud.

Suasana mencipta akan kewujudan realiti adalah contohnya seperti suasana kehidupan sekitar yang penuh kemungkaran tanpa beradab akan menghasilkan realiti masyarakat yang bergelumbang dengan kemaksiatan dan gejala buruk social yang teruk, disamping kehidupan yang penuh bermasaalah dan penuh ketakutan. Sebaliknya, suasana kehidupan sekitar penuh kebaikan, adab-sopan, tolong-menolong, hormat-menghormati serta sentiasa berpesan-pesan kearah kebaikan akan menghasilkan realiti masyarakat yang hidup dalam keharmonian atau menuju kearah kehidupan yang aman-damai.

Hari ini, dengan adanya segala peralatan modern yang semakin canggih dari hari kehari, seluruh pergerakan atau komunikasi antara insan seluruh dunia seakan mampu dilakukan hanya dengan satu tekanan jari sahaja, dibandingkan dengan suatu ketika dahulu yang amat payah untuk insan bergerak dari suatu daerah kesuatu daerah, dari suatu benua kesuatu benua mahupun begitu payah komunikasi antara insan. Hatta kepada perkara-perkara yang lain seperti dari berbagai bentuk perniagaan, penyampaian media-media samada berbentuk berita atau hiburan dan seterusnya kepada penyebaran bentuk-bentuk pemikiran seperti sesuatu idealisme, luahan minda-minda, bahan-bahan kreativiti dan seterusnya, hari ini mampu tersebar dan berligar dimana-mana sahaja sudut bumi dengan sekelip mata.

Dan ini tentunya membuat sesuatu suasana sebagaimana yang dihajati oleh sesetengah pihak, mudah tersebar dan wujud dimana-mana dan seterusnya terciptalah suatu realiti kehidupan darinya. Contohnya bentuk suasana sesuatu kehidupan yang bebas yang dirakamkan difilem-filem lalu filem-filem tersebut disebarkan diseluruh sudut dunia, dimana seterusnya mempengaruhi akan kewujudan realiti kehidupan yang bebas dimana-mana. Atau contohnya bentuk sesuatu suasana masyarakat yang hidup dalam keamanan dan keadilan, yang tersebar dimana-mana dan ini seterusnya mempengaruhi akan masyarakat-masyarakat ditempat-tempat lain untuk juga berusaha keatas kewujudan realiti adanya keamanan dan keadilan.

Semuanya berada antara yang hak dan batil dan masing-masing cuba mengambil tempatnya dalam membentuk apakah yang dikatakan kewujudan suatu realiti dimana samada yang hak dan batil dicampur-adukkan atau adanya pertembungan dalam perbezaan antara keduanya. Dalam mana juga, ramai yang tidak menyedari bahawa realiti diri mereka sedang dibentuk atau dicorak oleh sesuatu saban waktu lantaran suasana kehidupan yang mereka lalui seperti contohnya suasana kehidupan kini ramainya para remaja yang duduk berjam-jam sehari didepan komputer atau telefon bimbit dengan talian internetnya tanpa sesuatu yang bermanfaat, tidak menyedari akan realiti diri mereka iaitu minda mereka telah dikuasai oleh sesuatu dan seterusnya realiti kehidupan mereka tercorak dari situ.

Seperti suasana kehidupan yang hanya mengejar kebendaan atau hanya yang zahir menyebabkan ramai yang tidak menyedari akan tekanan batin atau kekosongan rohanian kerana tidak diendahkan faktor ini, dimana atas tekanan-tekanan batin atau kekosongan rohanian ini seterusnya membuat akan kegelisahan jiwa dan juga menghasilkan suatu realiti mentaliti insan yang tidak berakhlak, tiada semangat tolong-menolong, masing-masing hanya mementingkan diri sendiri dan tindas menindas antara satu sama lain menjadi suatu perkara yang lumrah.

Realiti adalah suatu yang nyata namun begitu, sesuatu yang dikategorikan sebagai sesuatu yang nyata wajar sahaja berubah maknanya bila dikaitkan antara sesuatu yang zahir iaitu sesuatu yang dicapai dengan panca-indera luaran seperti pandangan, pendengaran atau sentuhan, dengan sesuatu yang batin seperti perasaan dalaman atau pemikiran seseorang insan.

Kekadang juga, dari suasana yang wujud, timbulnya suatu yang dikatakan realiti tetapi hakikat sebenarnya itu bukan realiti, hanya ilusi atau realiti yang dibentuk dari delusi seperti contohnya kesan dari suasana yang panas terik menghasilkan pandangan fata-morgana, iaitu kelihatan realiti adanya tasik atau tompokan air melalui panca-indera pandangan sedangkan itu bukanlah realiti, hanya wujud kerana pantulan dari cermin yang terhasil dari udara panas (sebegitulah suasana duniawi mampu menghidang suatu kehidupan yang ramai menyangka itulah realiti kehidupan yang dicari, sedangkan semua itu hanyalah ilusi yang membuat waktu-waktu kehidupan didunia yang singkat ini terbuang kosong dan kerugian).


Bersambung...

1 comment:

ismadiyusuf said...

realiti dan fantasi...

Btn_brn_77x28

Tajuk

Abbasiyah (1) altruisme - ikram (3) Aqidah (1) art video (20) Austronesia (10) Bahasa dan penampilan (5) Bangsa Melayu (7) batas sempadan (9) Berita (15) Besi (1) Biography solihin (1) Budaya dan pengertiannya (16) catitan (2) cerdik/bodoh dan antaranya (6) cetusan minda (8) cinta dan syahwat (3) Doha - Qatar (2) Eid Mubarak (5) falsafah (2) Fantasia falasi (3) Fibonacci (1) Filem (2) fitrah (1) Fungsi seni (1) gangsa (1) hukum (6) huruf (2) hutang (1) ijtima (1) Iklan (2) imitasi dan memori (1) infiniti (5) jalan2 (2) kebangsaan/nationalisme (2) kebebasan bersuara (1) Kelahiran kesenian yang mengubah warna dunia. (1) Kembali sebentar tentang erti seni (Islam) (1) kerja otak (1) Kesenian dunia Islam (1) komunikasi (1) konsep kendiri (3) konspirasi (1) Lagu (1) Lentok tangan (1) Malaysia (3) Masa (10) Maslahah atau mafsadah (1) Maya (ilusi) (4) Melaka (1) Melayu (2) Melayu dan Islam (9) minda (2) musik (2) nukilan rasa (1) Pantang dalam berkarya (1) Pause (6) Pembetulan sejarah (3) Pengajian dan pengertian budaya (1) Perasaan dan pemikiran (5) Persepsi / Tanggapan (6) pointillism (2) populasi dunia (9) Produk sejarah (11) Program dan hayat (2) prosa (4) ramadan (2) realiti - kenyataan (7) Sajak (22) Sangkaan (2) sebab dan akibat (18) sejarah (14) sejarah Islam Nusantara (1) sejarah Melayu (4) Sejarah mengubah/terubah (5) Sejarah seni dalam kehidupan insan (1) Sejarah video (1) Seni Bahasa (2) Seni dalam imiginasi (1) seni kata (1) Seni logam (3) Seni textil (budaya berpakaian) (2) Seni-seni mempertahankan diri (1) sound (1) Srivijaya (3) Sunda (6) Tahap kesederhanaan (1) Tahap-tahap kehidupan (14) tenung bintang (1) Terkesan dengan suasana (2) Tradisional dalam makna (1) Ukuran dan kayu pengukurnya (2) updated (1) Usia manusia (3) vision (1) wang (7) Wujudkah kosong? (2) zarzh slide (12)

Catitan lalu

Insuran & Road Tax Online

tetangga