Sunday, February 13, 2011

Batas sempadan - 8

Antara apa itu kebebasan dengan sempadan yang membatasi kebebasan insan, kekadang kelihatan kedua-duanya seakan bertentangan. Ini terjadi diatas kefahaman yang dimiliki akan apa itu kebebasan dan apa itu batas sempadan. Kefahaman samada berunsur dari sesuatu kepercayaan atau pegangan, ideologi, budaya hidup, dari segala dipersekitaran yang mempengaruhi, dari yang dipelajari, dari pengalaman hidup, dari bentuk tekanan-tekanan dan seterusnya.

Contohnya, perbezaan pemahaman buat makna kebebasan atau liberalisasi oleh pihak-pihak seperti golongan yang tiada pegangan, golongan Islam liberal, golongan extremist konsevertive dan golongan wasata (pertengahan) yang mana masing-masing ada garisan apa itu kebebasan dan apa itu batas sempadan buat kebebasan.

Pada golongan yang tiada pegangan, kebebasan adalah suatu yang dianggap bersifat mutlak dan mereka menganggap bahawa kehidupan mereka adalah milik mereka sepenuhnya dimana apa sahaja yang diingini atau dihajati wajar diperolehi tanpa halangan daripada mana-mana batas sempadan. Maka dari itu, terjadilah segala unsur yang membawa kepada suatu kehidupan yang bebas lepas, tetapi kenyataannya, ini menzahirkan keruntuhan moral dan akhlak seperti unsur yang membawa kepada perzinaan dengan gambar imej-imej yang terbuka auratnya dimana seterusnya perzinaan itu sendiri adalah menjadi suatu kebiasaan, judi dalam segala bentuk termasuk kasino-kasino dibuka secara besar-besaran, arak mahupun kilang-kilang memprosesnya adalah suatu yang lumrah dan seterusnya yang mana membawa kearah kehancuran hidup.

Golongan Islam liberal pula adalah yang masih menganggap mereka mempunyai pegangan agama, tetapi segala elemen liberalisasi atau kebebasan mahu dibawa kedalam ajaran agama Islam sedangkan ini merupakan suatu kesilapan yang amat besar kerana ajaran agama Islam tidak boleh ditafsirkan sewenang-wenangnya mengikut nafsu atau pendapat sendiri. Sebagaimana juga kesilapan yang dilakukan oleh golongan yang menolak bertaqliq atau mengikut satu-satu mahzab kerana menyangka mereka mampu menafsir sendiri segala hukum-ahkam agama, sedangkan ini adalah suatu bidang yang amat luas yang memerlukan penelitian yang tidak mampu dilakukan terutamanya oleh pihak awam.

Manakala golongan extremist konsevertive adalah lazimnya mereka menyangkal segala unsur kebebasan dan mengadakan fatwa sewenang-wenangnya, dalam mana juga mudah mengkafirkan atau membidaahkan pihak lain yang tidak sefahaman dengan mereka biarpun ianya hanyalah berupa pendapat peribadi mereka. Mereka-mereka ini kebiasaannya cenderung untuk berada dibawah pemerintahan berbentuk autokrasi, iaitu pemerintahan yang mengawal segalanya dibawah kekuasaannya tidak kira samada ia adalah dalam suatu kezaliman atau tidak.

Sedang golongan wasata (pertengahan-sederhana) akan melihat dari perspektif yang berbeza iaitu kebebasan itu adalah suatu keperluan tetapi ia bukan matlamat, dimana unsur liberalisasi atau kebebasan yang tidak bertentangan dengan agama Islam dibenarkan dengan langkah berhati-hati (seperti contohnya kewujudan sesuatu sistem pemerintahan yang membawa kearah keadilan, perniagaan yang tiada unsur riba, pengajian yang tidak bercanggah dengan fakta-fakta dari ajaran Islam dan lain-lain), manakala sesuatu unsur yang bertentangan dengan agama Islam akan ditolak, berserta juga segala penafsiran hukum-ahkam agama tanpa rujukan Quran, hadith dan juga ulama-ulama mahzab terdahulu adalah ditolak kerana kekhuatiran sesuatu yang akan menjejaskan kemurnian agama Islam.

Golongan wasata ini juga menolak fatwa yang sewenang-wenangnya dilemparkan biarpun oleh seseorang yang bergelar ulama terkemuka (seperti membidaahkan atau mengkafirkan pihak lain dengan sewenang-wenangnya), kerana prinsip keadilan serta kebebasan dibawah batas sempadan agama Islam adalah diutamakan. Seperti contohnya, seseorang yang berzikir dengan caranya sendiri iaitu samada mengunakan digital tashbih atau menguatkan suaranya, tidaklah digelar dengan sewenang-wenangnya sebagai golongan bidaah dholalah melainkan terdapat sesuatu yang benar-benar bertentangan dengan agama Islam seperti berzikir dengan memukul tubuh-badan sendiri sehingga berdarah seperti yang dilakukan oleh golongan yang memuja keterlaluan Syaidina Hassan dan Syaidina Hussien.

Dalam pada itu, golongan wasata ini juga terbahagi kepada beberapa pihak bergantung kepada pihak mana yang menyatakan atau menampilkan bahawa mereka adalah golongan wasata. Atas itu, ciri-ciri pihak wasata yang sebenar mengikut pandangan Ahlu Sunnah wal Jamah adalah mereka yang bersikap sederhana dan bertolak-ansur kepada pihak lain, sedang disamping itu, mereka tetap mengekalkan ciri-ciri pegangan agama mereka tanpa bertolak-ansur diatas pegangan agama mereka. Seperti contohnya, mereka akan berintegrasi kedalam masyarakat yang bukan Islam tetapi tidak akan berasimilasi dengan meninggalkan unsur-unsur pegangan agama Islam mereka untuk meniru atau mengambil unsur-unsur pihak lain.

Bersambung...



No comments:

Btn_brn_77x28

Tajuk

Abbasiyah (1) altruisme - ikram (3) Aqidah (1) art video (20) Austronesia (10) Bahasa dan penampilan (5) Bangsa Melayu (7) batas sempadan (9) Berita (15) Besi (1) Biography solihin (1) Budaya dan pengertiannya (16) catitan (2) cerdik/bodoh dan antaranya (6) cetusan minda (8) cinta dan syahwat (3) Doha - Qatar (2) Eid Mubarak (5) falsafah (2) Fantasia falasi (3) Fibonacci (1) Filem (2) fitrah (1) Fungsi seni (1) gangsa (1) hukum (6) huruf (2) hutang (1) ijtima (1) Iklan (2) imitasi dan memori (1) infiniti (5) jalan2 (2) kebangsaan/nationalisme (2) kebebasan bersuara (1) Kelahiran kesenian yang mengubah warna dunia. (1) Kembali sebentar tentang erti seni (Islam) (1) kerja otak (1) Kesenian dunia Islam (1) komunikasi (1) konsep kendiri (3) konspirasi (1) Lagu (1) Lentok tangan (1) Malaysia (3) Masa (10) Maslahah atau mafsadah (1) Maya (ilusi) (4) Melaka (1) Melayu (2) Melayu dan Islam (9) minda (2) musik (2) nukilan rasa (1) Pantang dalam berkarya (1) Pause (6) Pembetulan sejarah (3) Pengajian dan pengertian budaya (1) Perasaan dan pemikiran (5) Persepsi / Tanggapan (6) pointillism (2) populasi dunia (9) Produk sejarah (11) Program dan hayat (2) prosa (4) ramadan (2) realiti - kenyataan (7) Sajak (22) Sangkaan (2) sebab dan akibat (18) sejarah (14) sejarah Islam Nusantara (1) sejarah Melayu (4) Sejarah mengubah/terubah (5) Sejarah seni dalam kehidupan insan (1) Sejarah video (1) Seni Bahasa (2) Seni dalam imiginasi (1) seni kata (1) Seni logam (3) Seni textil (budaya berpakaian) (2) Seni-seni mempertahankan diri (1) sound (1) Srivijaya (3) Sunda (6) Tahap kesederhanaan (1) Tahap-tahap kehidupan (14) tenung bintang (1) Terkesan dengan suasana (2) Tradisional dalam makna (1) Ukuran dan kayu pengukurnya (2) updated (1) Usia manusia (3) vision (1) wang (7) Wujudkah kosong? (2) zarzh slide (12)

Catitan lalu

Insuran & Road Tax Online

tetangga