Saturday, November 13, 2010

Sembang budaya - 15

Memisahkan secara total antara budaya dengan agama adalah sebahagian proses sekularisasi (Secularization), dimana segala unsur-unsur agama cuba diasingkan daripada aktiviti kehidupan seharian atau dalam kata lain, menuju kepada suatu kehidupan yang bukan berlandaskan unsur-unsur agama. Mereka yang berpegang pada pendapat sekularism, berpendapat bahawa dalam proses modernisasi dan rasionalisasi, segala autoriti atau keutamaan agama, wajar dihapuskan.

Proses sekularisasi ini bermula dibenua Eropa kerana kegagalan agama Kristian untuk diselaraskan dengan kebangkitan tamadun dunia baru diEropa terutama dizaman pencerahan (Enlightenment). Contohnya pergeseran antara agama dengan kebangkitan dunia baru Eropa adalah seperti Galileo (1564-642 M) yang berpendapat bahawa bumi bukan pusat universe tetapi pendapat ini ditentang pihak gereja dan kerana autoriti yang dimiliki oleh pihak gereja, maka Galileo dihumban kedalam penjara dan segala kajian dan pendapat Galileo tersebut cuba dihapuskan.

Lalu, dalam proses sekularisasi, usaha pertama yang dilakukan adalah menukar tampok pemerintahan kepada sekularism iaitu konsep dimana antara agama dan kuasa pemerintah atau yang mempunyai autoriti tertinggi wajar dipisahkan agar suara-suara yang mengancam proses modernisasi dan rasionalisasi dapat dikawal.

Proses sekularisasi ini kemudiannya tersebar keseluruh alam dalam berbagai keadaan seperti contohnya Parti Komunis diChina yang melakukan proses menghapuskan segala kepercayaan silam atau karut orang Cina lalu ditukarkan kepada pegangan tidak beragamanya iaitu ideologi Komunis. Prose sekularisasi ini biarpun dikaitkan dengan sistem penjajah namun hakikatnya, ia bukan proses penjajahan tetapi ia proses perubahan sebagaimana yang terjadi dibenua Eropa, benua China dan seterusnya. Ia dikaitkan dengan penjajahan adalah kerana yang memperkenalkannya adalah pihak dari benua Eropa yang mana dizaman itu, lazimnya pihak penjajah adalah dari benua Eropa.

Namun bila proses sekularisasi ini cuba diserapkan kedalam dunia Islam, maka terjadinya proses kemunduran buat dunia Islam (kemunduran bukan sahaja dari sudut duniawi, malah lebih teruk adalah kemunduran dari sudut fikiran dan kerohanian) kerana hakikatnya, ajaran agama Islam yang sekiranya difahami dan diamalkan dengan cara yang sebenar, adalah mengatasi segala unsur-unsur yang dikatakan kebaikan dari sekularism. Malah dizaman keemasan kekerajaan Islam, dunia mengalami proses kearah modernisasi dan pemikiran rationalism yang dikatakan lazimnya disangka bermula dizaman Yunani, dapat diterjemahkan akan ertinya yang sebenar oleh pemikir-pemikir Islam diwaktu itu.

Hatta teleskop yang digunakan oleh Galileo (meninggal - 1442M) untuk mengkaji angkasa-raya dan peredaran bumi, telah dimulai oleh Abu Ishaq ibn Jundub (meninggal - 767M) yang juga mengkaji akan alam semesta diwaktunya. Untuk memerhati alam angkasa-raya yang begitu jauh jaraknya, Abu Ishak ibn Jundub telah menemui prinsip-prinsip untuk mencipta alat-alat asas untuk teleskop. Dan dari alat-alat asas inilah, ia berkembang sehinggalah kepada teleskop-telesop modern yang terdapat hari ini. (Muslim Contributions to science)

Sebegitu juga ahli-ahli falak yang lain seperti Al-Battani (meninggal – 929M) yang dikenali diEropa sebagai Albategni atau Albatenius dan pengarang kitab al-Zij al-Sabi, Abd Rahman Al-Sufi (903-986 M), Al-Biruni dan Ibn Yunus (meninggal – 1009M) yang mengkaji alam cekrawala. Dan ini disokong oleh pemerintah-pemerintah Islam atau yang memegang autoriti seperti dizaman keemasan Islam iaitu zaman Khalifah Al Maimun diBaghdad (830M), yang terkenal dengan Bayt Al Hikmahnya, yang merupakan sebuah perpustakaan besar buat kutipan kitab-kitab dari berbagai-bagai ilmu pengetahuan serta juga dari berbagai-bagai kajian.

Yang jelas, asas dari ajaran agama Islam bukan menghalang insan menggunakan semaksimum fikirannya, menggunakan segala alat-alat untuk memudahkan kehidupannya didunia, menggunakan tenaganya untuk mengurus alam kehidupannya, tetapi asas dari ajaran agama Islam adalah sebagai sempadan atau pedoman buat insan untuk bagaimana terus meneroka kehidupannya saban detik dialam dunia yang dianggap sementara ini, dengan keadaan yang sewajar sebagai hamba kepada Pencipta alam.

Kerana itu, tiada kata proses sekularisasi iaitu memisahkan budaya kehidupan seharian atau aktiviti-aktiviti harian dengan agama dalam dunia Islam. Malah sebaliknya, bagaimana setiap amalan dari ajaran agama Islam dapat dihidupkan dalam budaya kehidupan seharian agar dapat membantu insan meneruskan kehidupannya dalam keadaan yang terlindung dari segala keburukan mahupun kesilapan jalan hidup yang diambil.

Contohnya, solat lima waktu yang diwajibkan buat setiap muslim, disamping terutamanya insan itu sendiri sentiasa berhubung dengan Penciptanya, ia dapat menumpukan tumpuannya yang mana ini membantu menenangkan jiwa serta fikiran, membahagikan jadual waktu sehariannya kerana setiap solat adalah mengikut tertib peredaran alam (seperti dari waktu subuh kepada waktu matahari tenggelam), menjaga kebersihan diri kerana solat mewajibkan kebersihan diri disetiap waktu solat didirikan. Semua ini amatlah membawa kesan positif atau kebaikan pada setiap insan bila dihidupkan dalam budaya kehidupan sehariannya, apatah lagi dari sudut mendapat keredhaan dari Penciptanya.

Sebagaimana juga contohnya dengan solat Jumaat seminggu sekali yang diwajibkan kepada kaum lelaki muslimin (kecuali ada sesuatu keuzuran atau perkara-perkara yang menghalang seperti bermusafir dan lain-lain) mahupun solat berjemaah setiap hari atau juga musim Haji diMekah untuk lelaki dan wanita muslim, dimana setiap lapisan masyarakat tidak kira dari sudut hartanya, statusnya, warna kulitnya, perbezaan pandangan-pandangan yang dimilikinya dan seterusnya bertemu dalam suasana bersama-sama sujud mencecahkan dahi kebumi, yang mana ini membantu membina suatu budaya pemikiran yang positif iaitu akan kefahaman bahawa insan semuanya adalah sama.

Justeru itu, lantaran tiada pengasingan antara budaya kehidupan seharian dengan ajaran agama Islam buat penganutnya, maka usaha wajar dikerahkan agar ajaran agama Islam dapat dihidupkan dimana-mana ceruk kehidupan, samaada dirumah-rumah, diladang-ladang, dikedai-kedai, dipejabat-pejabat, ditempat-tempat pengajian dan seterusnya kerana segala yang berkaitan dengan ajaran agama Islam (samaada berbentuk fardu, sunnah, harus mahupun berbentuk larangan dan seterusnya) sekiranya dilakukan dengan cara yang benar dan dihidupkan dalam budaya kehidupan seharian, ia membantu penganut agama Islam itu sendiri samaada untuk individu mahupun buat kelompok-kelompok masyarakat dimana-mana sahaja mereka berada.


4 comments:

arizWanmerahs said...

salam dari saya juga. berkunjung balas, rupanya sangat menarik artikel blog engkau, aku akan membaca satu persatu.. terimakasih ya..

zarch said...

Marhaban merah_s, terima-kasih kerana berkunjung. Selamat menyambut Hari Raya korban saya ucapkan untuk merah_s & family..

Irwan said...

kalau aku online, aku mesti save page entry ko ni zarch sebab aku percaya ada mesej yang kau nak sampaikan.

cumanya artikel kau pjg mak datok sampai berapa kali tah aku tertidur baca perenggan pertama.

Tapi takper, aku akan cuba juga memahami dengan membaca siri sembang budaya ko ni....mata dah kero dah ni...

kahkahkah

zarch said...

Salam Irwan, he..he..he, sebab panjang, dibuat berpart-part, macam film yang sejam lamanya kat youtube, kalau tak dibuat berpart-part, jenuh nak didownload, tambahan untuk stream yang slow. Kalau berpart-part, boleh santai sambil minum kopi...ala, macam siri Abu-Atan yang Irwan tulis tu ...he..he

Ok-ok, salam hari raya qurban dari saya untuk Irwan dan keluarga..

Btn_brn_77x28

Tajuk

Abbasiyah (1) altruisme - ikram (3) Aqidah (1) art video (20) Austronesia (10) Bahasa dan penampilan (5) Bangsa Melayu (7) batas sempadan (9) Berita (15) Besi (1) Biography solihin (1) Budaya dan pengertiannya (16) catitan (2) cerdik/bodoh dan antaranya (6) cetusan minda (8) cinta dan syahwat (3) Doha - Qatar (2) Eid Mubarak (5) falsafah (2) Fantasia falasi (3) Fibonacci (1) Filem (2) fitrah (1) Fungsi seni (1) gangsa (1) hukum (6) huruf (2) hutang (1) ijtima (1) Iklan (2) imitasi dan memori (1) infiniti (5) jalan2 (2) kebangsaan/nationalisme (2) kebebasan bersuara (1) Kelahiran kesenian yang mengubah warna dunia. (1) Kembali sebentar tentang erti seni (Islam) (1) kerja otak (1) Kesenian dunia Islam (1) komunikasi (1) konsep kendiri (3) konspirasi (1) Lagu (1) Lentok tangan (1) Malaysia (3) Masa (10) Maslahah atau mafsadah (1) Maya (ilusi) (4) Melaka (1) Melayu (2) Melayu dan Islam (9) minda (2) musik (2) nukilan rasa (1) Pantang dalam berkarya (1) Pause (6) Pembetulan sejarah (3) Pengajian dan pengertian budaya (1) Perasaan dan pemikiran (5) Persepsi / Tanggapan (6) pointillism (2) populasi dunia (9) Produk sejarah (11) Program dan hayat (2) prosa (4) ramadan (2) realiti - kenyataan (7) Sajak (22) Sangkaan (2) sebab dan akibat (18) sejarah (14) sejarah Islam Nusantara (1) sejarah Melayu (4) Sejarah mengubah/terubah (5) Sejarah seni dalam kehidupan insan (1) Sejarah video (1) Seni Bahasa (2) Seni dalam imiginasi (1) seni kata (1) Seni logam (3) Seni textil (budaya berpakaian) (2) Seni-seni mempertahankan diri (1) sound (1) Srivijaya (3) Sunda (6) Tahap kesederhanaan (1) Tahap-tahap kehidupan (14) tenung bintang (1) Terkesan dengan suasana (2) Tradisional dalam makna (1) Ukuran dan kayu pengukurnya (2) updated (1) Usia manusia (3) vision (1) wang (7) Wujudkah kosong? (2) zarzh slide (12)

Catitan lalu

Insuran & Road Tax Online

tetangga