Wednesday, July 29, 2009

Perasaan dan pemikiran - 5


Akal seakan seperti melukis petak-petak dengan garis yang teratur manakala perasaan pula seakan sesuatu yang unik yang menimbulkan gubahan-gubahan ukiran diatas petak-petak tersebut. Sebagaimana, akal mungkin sahaja dalam konteks yang berkira-kira pada jawapan yang tepat, nyata, rasional, logik, penyelesaian kepada sesuatu permasaalahan, pencarian maslahat kepada sesuatu perkara, manakala perasaan pula merupakan sesuatu seni, unik, misteri, berubah-ubah dan seterusnya.

Sebagai contoh, melalui logik persekitaran, seorang anak bangsawan yang kaya-raya akan mencari seseorang yang setaraf dengannya, namun perasaan anak bangsawan tersebut dapat mengubah segala yang dikatakan logik seperti kerana perasaan cintanya pada seorang gadis miskin, dia sanggup meninggalkan segala darjat kebangsawannya. Atau sesuatu kota yang kelihatan begitu tinggi tamadun serta tersusun kehidupan rakyat didalamnya, namun sebaliknya terdapat begitu banyak pusat-pusat therapi jiwa, kerana tekanan-tekanan perasaan yang dialami oleh rakyatnya.

Dalam mana, apa keputusan yang dibuatnya, perasaanlah tunjak kepada segalanya kerana akal adalah hanya seperti sesuatu alat pembantu seperti juga segala deria-deria mahupun anggota-anggota tubuh badan namun perasaan adalah kenyataan sebenar seseorang individu tersebut.Hanya bezanya, seseorang tersebut adalah wajar sahaja dipertanggung-jawabkan atas sesuatu tindakan kerana akalnya atau kerana tidak menggunakan akalnya(seperti seorang yang baligh iaitu mencapai umur yang dikira dewasa atau seseorang yang waras bukan gila adalah bertanggung-jawab sepenuhnya diatas tindakan yang dilakukan dirinya)

Dipertanggung-jawabkan kerana pemikiran berkemampuan terikat pada akal, yang seharusnya membantu tindakan-tindakan yang diambil tetapi dalam pada itu, perasaan pula terikat pada nafsu. Sedang nafsu adalah sesuatu yang lazimnya bukan selari dengan akal, dan perbezaan ketara bila bertembung sesuatu yang bertentangan antara yang hak dan batil yang mana nafsu akan cuba memenuhi apa sahaja keinginan perasaannya tanpa mengira hak atau batil sedang akal adalah alat pertimbangan apakah sesuatu ynag dilakukannya adalah hak atau batil atau apakah kesan dari tindakannya.

Sedang wahi bukanlah diturunkan melalui setiap insan atau setiap tempat tetapi diturunkan hanya melalui mereka-mereka yang perasaan serta pemikiran mereka memang dipilih oleh Allah, Sang Pencipta segalanya. Sehinggalah kepada insan pilihan yang terakhir iaitu Nabi Muhamad yang mana merupakan penutup pintu wahi, dalam mana wahi yang diturunkan kepadanya adalah mutakhir untuk dituruti oleh sekelian umat, tempat dan waktu sehinggalah keakhir dunia.

Justeru itu hanya berpegang pada wahi tanpa penilaian atau ikutan disudut perasaan dan pemikiran anbiya yang diturunkan wahi melaluinya,(seperti apakah sunnah iaitu cara hidup dan perjuangan matlamat para anbiya tersebut) maka jadilah seperti kaum terdahulu, yang mana mereka adalah berketurunan para anbiya yang diturunkan wahyu-wahyu yang dikitabkan kepada mereka berserta begitu ramai para solehan lagi cerdik-pandai lahir dikalangan mereka, namun kaum tersebut sentiasa menyeleweng malah mengubah ayat-ayat wahyu tersebut mengikut selera nafsu mereka kerana membelakangkan apa sebenar perasaan dan pemikiran anbiya yang diturunkan wahi melaluinya.

Nabi Muhamad adalah seorang insan yang sedari awal sebelum wahyu diturunkan kepadanya, telah mempunyai akhlak yang mulia, kebijaksanaan, perasaan tanggung-jawabnya menyelamatkan insan sekelian, kerisauan lalu menggunakan akalnya memikirkan bagaimana menyelamatkan insan sekelian yang hidup dalam kegelapan dizaman jahiliah serta bergelumbangan dengan perbuatan-perbuatan yang diluar pertimbangan waras seorang insan. Apatah lagi diatas perbuatan kaum-kaum dizamannya yang menyembah berhala-berhala yang nyata sekali tidak mampu melakukan apa-apa, hatta berhala itu sendiri diukir oleh insan yang menyembahnya.

Diatas perasaan dan pemikirannya itu, Nabi Muhamad kemudiannya selalu menyendiri digua hira dalam mencari-cari jalan penyelesaian, sehinggalah waktu Allah memutuskan menurutkan wahyu kepada Nabi Muhamad untuk membimbing sekelian insan diseluruh alam kepada jalan hidayat, jalan penunjuk kearah keselamatan didunia dan akhirat. Dan Nabi Muhamad tidaklah mengucapkan wahyu yang diturunkan melalui nafsunya tetapi adalah ucapan yang benar dari Ilahi yang disampaikan melalui Jibrail, sebagaimana Allah sendiri berfirman:

• Demi bintang ketika terbenam, (QS. 53:1)
• kawanmu (Muhammad) tidak sesat dan tidak keliru, (QS. 53:2)
• dan tiadalah yang diucapkannya itu (Al-Qur'an) menurut kemahuan hawa nafsunya. (QS. 53:3)
• Ucapannya itu tiada lain hanyalah wahyu yang diwahyukan (kepadanya), (QS. 53:4)
• yang diajarkan kepadanya oleh (Jibril) yang sangat kuat, (QS. 53:5)
• Yang mempunyai akal yang cerdas (kebijaksanaan); dan (Jibril itu) menampakkan diri dengan rupa yang asli. (QS. 53:6)
• sedang dia berada di ufuk yang tinggi. (QS. 53:7)

No comments:

Btn_brn_77x28

Tajuk

Abbasiyah (1) altruisme - ikram (3) Aqidah (1) art video (20) Austronesia (10) Bahasa dan penampilan (5) Bangsa Melayu (7) batas sempadan (9) Berita (15) Besi (1) Biography solihin (1) Budaya dan pengertiannya (16) catitan (2) cerdik/bodoh dan antaranya (6) cetusan minda (8) cinta dan syahwat (3) Doha - Qatar (2) Eid Mubarak (5) falsafah (2) Fantasia falasi (3) Fibonacci (1) Filem (2) fitrah (1) Fungsi seni (1) gangsa (1) hukum (6) huruf (2) hutang (1) ijtima (1) Iklan (2) imitasi dan memori (1) infiniti (5) jalan2 (2) kebangsaan/nationalisme (2) kebebasan bersuara (1) Kelahiran kesenian yang mengubah warna dunia. (1) Kembali sebentar tentang erti seni (Islam) (1) kerja otak (1) Kesenian dunia Islam (1) komunikasi (1) konsep kendiri (3) konspirasi (1) Lagu (1) Lentok tangan (1) Malaysia (3) Masa (10) Maslahah atau mafsadah (1) Maya (ilusi) (4) Melaka (1) Melayu (2) Melayu dan Islam (9) minda (2) musik (2) nukilan rasa (1) Pantang dalam berkarya (1) Pause (6) Pembetulan sejarah (3) Pengajian dan pengertian budaya (1) Perasaan dan pemikiran (5) Persepsi / Tanggapan (6) pointillism (2) populasi dunia (9) Produk sejarah (11) Program dan hayat (2) prosa (4) ramadan (2) realiti - kenyataan (7) Sajak (22) Sangkaan (2) sebab dan akibat (18) sejarah (14) sejarah Islam Nusantara (1) sejarah Melayu (4) Sejarah mengubah/terubah (5) Sejarah seni dalam kehidupan insan (1) Sejarah video (1) Seni Bahasa (2) Seni dalam imiginasi (1) seni kata (1) Seni logam (3) Seni textil (budaya berpakaian) (2) Seni-seni mempertahankan diri (1) sound (1) Srivijaya (3) Sunda (6) Tahap kesederhanaan (1) Tahap-tahap kehidupan (14) tenung bintang (1) Terkesan dengan suasana (2) Tradisional dalam makna (1) Ukuran dan kayu pengukurnya (2) updated (1) Usia manusia (3) vision (1) wang (7) Wujudkah kosong? (2) zarzh slide (12)

Catitan lalu

Insuran & Road Tax Online

tetangga