Sunday, July 12, 2009

Perasaan dan pemikiran - 2


Perbezaan insaniah dengan robot atau sesuatu alat yang diprogramkan adalah terletak diatas perasaan serta pemikirannya yang berfungsi dengan akal. Sebagai robot atau komputer serta apa sahaja alat-alat lain seterusnya yang dapat menyimpan memori dan mampu berfungsi keatas sesuatu program dengan lebih teratur dan cekap serta tepat hasilnya namun fungsi keadaannya terbatas hanya pada memori atau program yang dimiliki sedang pemikiran insaniah berserta akalnya adalah suatu yang jauh lebih unik serta hebat tambahan disertai perasaan yang dimiliki yang mana mampu merobah seterusnya keadaan demi keadaan.

Contohnya seperti suatu alat menyukat keadaan cuaca dan dapat memberitahu akan sekian-sekian hujan akan turun tetapi pemikiran insaniah berserta perasaannya adalah seperti kedatangan angin-angin yang bertiup yang mampu sahaja merubah keadaan arah tiupannya lalu menukar sangkaan-sangkaan hujan akan turun atau sebaliknya. Atau sesuatu ketepatan tarikh akan kedatangan sesuatu musim sesejak beribu tahun, mampu sahaja berubah menjadi tidak tentu hala musimnya kesan pemikiran serta perasaan insaniah yang merosak alam sekitar dalam memenuhi keperluaannya.

Atas ini jugalah perasaan dan pemikiran insaniahlah mampu membawa kesan yang kecil mahu pun kesan yang besar kepada seluruh perubahan, peralihan kehidupan kearah yang memusnahkan atau sebaliknya, kehidupan harmoni atau sebaliknya, kebudayaan keatas sesuatu kehidupan dan seterusnya kerana ia membawa maksud suatu kehidupan, keinginan, arah yang dituju, hajat yang hendak dicapai, perangsang pada sesuatu, usaha untuk sesuatu samaada ia dari sesuatu yang menghasilkan kebaikan atau sebaliknya.

Dan sesuatu pemikiran tersebut mampu sahaja menghala kearah mana perasaan berfungsi misalnya seorang dihidangkan oleh sepinggan lauk yang mana terdapat ketulan daging bersama lauk tersebut yang kelihatan ganjil, maka yang dihidang, membayangkan mungkin ketulan daging tersebut adalah terdiri dari haiwan yang haram baginya seperti kucing lalu tertutup sama sekali seleranya sedangkan yang dihidangkan adalah daging arnab. Disini perasaan seleranya tertutup kerana pemikirannya yang berlaku dari suatu maklumat samaada ada betul atau tidak maklumat tersebut.

Sebegitu juga sesuatu perasaan tersebut mampu sahaja membawa kesan pada suatu pemikiran misalnya atas perasaan tertekan kerana kehidupan yang sukar dilalui, lalu menghasilkan pemikirannya yang hanya lebih tertumpu untuk menyelesaikan masaalah yang dihadapi samaada melalui jalan yang membawa kebaikan atau sebaliknya. Contohnya atas perasaan yang terlalu lapar, seseorang tersebut mampu sahaja kehilangan pertimbangan rasionalnya lalu memakan apa sahaja yang ada seperti memakan seekor ular biar pun lazimnya dia begitu jelek untuk memakannya atau juga contohnya diatas sesuatu tekanan kehidupan yang dihadapi, lalu seseorang tersebut mencurahkan keatas karya-karya seninya yang mana menghasilkan suatu karya yang amat bernilai tingginya serta tidak terdapat pada karya lain yang tidak mengalami perasaan sepertinya malah kemungkinan pihak lain kemudiannya cuba meniru karyanya kerana ia sesuatu yang unik.

Dalam pada itu, pemikiran yang berlandaskan kepada pengetahuan atau pengalaman yang benar lalu disebatikannya dalam amalan kehidupan seharian wajar membawa kepada kesan kebaikan, sebaliknya sesuatu pengetahuan atau pengalaman yang benar yang dimilikinya tidak dibawa dalam amalan kehidupan seharian akan tinggal hanya sebagai suatu maklumat yang tidak membawa apa-apa hasil kebaikan sebagaimana contohnya seorang yang tahu serta berpengalaman tentang kebaikan untuk melakukan imbangan kepada dirinya disegi fizikal dan rohaniah, namun apa yang diusahakan seharian hanyalah untuk fizikalnya, seharian hanya dikerahkan tenaganya siang dan malam untuk duniawinya maka akhirnya terjebaklah dia dalam suatu perasaan stress yang menekankan serta membawa kesan keburukan seterusnya kepada fizikalnya.


bersambung...

No comments:

Btn_brn_77x28

Tajuk

Abbasiyah (1) altruisme - ikram (3) Aqidah (1) art video (20) Austronesia (10) Bahasa dan penampilan (5) Bangsa Melayu (7) batas sempadan (9) Berita (15) Besi (1) Biography solihin (1) Budaya dan pengertiannya (16) catitan (2) cerdik/bodoh dan antaranya (6) cetusan minda (8) cinta dan syahwat (3) Doha - Qatar (2) Eid Mubarak (5) falsafah (2) Fantasia falasi (3) Fibonacci (1) Filem (2) fitrah (1) Fungsi seni (1) gangsa (1) hukum (6) huruf (2) hutang (1) ijtima (1) Iklan (2) imitasi dan memori (1) infiniti (5) jalan2 (2) kebangsaan/nationalisme (2) kebebasan bersuara (1) Kelahiran kesenian yang mengubah warna dunia. (1) Kembali sebentar tentang erti seni (Islam) (1) kerja otak (1) Kesenian dunia Islam (1) komunikasi (1) konsep kendiri (3) konspirasi (1) Lagu (1) Lentok tangan (1) Malaysia (3) Masa (10) Maslahah atau mafsadah (1) Maya (ilusi) (4) Melaka (1) Melayu (2) Melayu dan Islam (9) minda (2) musik (2) nukilan rasa (1) Pantang dalam berkarya (1) Pause (6) Pembetulan sejarah (3) Pengajian dan pengertian budaya (1) Perasaan dan pemikiran (5) Persepsi / Tanggapan (6) pointillism (2) populasi dunia (9) Produk sejarah (11) Program dan hayat (2) prosa (4) ramadan (2) realiti - kenyataan (7) Sajak (22) Sangkaan (2) sebab dan akibat (18) sejarah (14) sejarah Islam Nusantara (1) sejarah Melayu (4) Sejarah mengubah/terubah (5) Sejarah seni dalam kehidupan insan (1) Sejarah video (1) Seni Bahasa (2) Seni dalam imiginasi (1) seni kata (1) Seni logam (3) Seni textil (budaya berpakaian) (2) Seni-seni mempertahankan diri (1) sound (1) Srivijaya (3) Sunda (6) Tahap kesederhanaan (1) Tahap-tahap kehidupan (14) tenung bintang (1) Terkesan dengan suasana (2) Tradisional dalam makna (1) Ukuran dan kayu pengukurnya (2) updated (1) Usia manusia (3) vision (1) wang (7) Wujudkah kosong? (2) zarzh slide (12)

Catitan lalu

Insuran & Road Tax Online

tetangga