Thursday, March 12, 2009

Bahasa dan penampilannya - 3



Dari segi penampilan bahasa dalam apa medium pun, nada memainkan suatu faktor yang mewarnakan sesuatu bahasa tersebut. Nada hadir dari deria zahir hingga kepada perasaan dan pemikiran seseorang insan samaada disedari atau pun tidak, samaada disengajakan ataupun sebaliknya. Contohnya bila seseorang tersebut merasa suatu kesakitan, dia akan meraungkan nada kesakitan biarpun dalam keadaan tidak disengajakan mahupun disengajakan atas berbagai-bagai faktor seperti untuk mendapatkan perhatian atau bantuan.

Nada juga berkemampuan membentuk penjelasan untuk pengertian-pengertian bahasa yang dilahirkan atau dinyatakan. Contohnya untuk bahasa percakapan, patah perkataan "mahu kemana", yang mana bila dinyatakan dengan nada yang rendah, ia menjadi suatu pertanyaan sebaliknya bila dinyatakan dengan nada yang tinggi, ia merupakan suatu kemarahan.

Manakala dalam bahasa penulisan, nada dimainkan samaada melalui bahasa gambaran atau tulisan-tulisan sebelum mahupun seterusnya, kerana tanpa gabungan sebegini, sesuatu yang disampaikan wajar sahaja berubah makna pada penerima atau pembacanya. Contohnya seorang yang menulis disuatu ruangan komen blogger "mahu kemana", tanpa suatu gambaran atau gabungan, mungkin sahaja menjadi suatu pertanyaan, suatu jenaka atau pun dimengertikan sebagai suatu sindiran.

Tanpa kewujudan nada, segala bahasa penampilan bagaikan suatu filem yang bertajuk layar lasak, tetapi pelakonnya hanya duduk diatas kerusi tanpa melakukan suatu pergerakan dan tiada apa-apa yang aktif sehingga tamat filem tersebut. Sebegitulah contohnya sekiranya tanpa nada dalam kehidupan insan, kerana kenyataannya kehidupan insan itu sendiri penuh dengan nada-nadanya dan ia hadir dalam seribu rentak untuk mewarnai kehidupan seharian juga menghidupkan sesuatu watak yang ditampilkan.

Namun dari semua itu, adanya perbezaan nada insan yang memahami kebesaran Pencipta, bahawa segalanya milik Pencipta, segalanya tertakluk kepada kehendak Pencipta berbanding kepada nada insan yang hanya mengakui akan kebesaran dirinya atau kebesaran kebendaan. Nada sumbang insan yang tidak menyedari akan kebesaran Pencipta wajar menyumbang kepada kerosakan diri mahupun persekitarannya. Ini kerana ia merubah nada fitrah sebenar insaniah yang dijadikan oleh Penciptanya dan adanya aturan-aturan yang digariskan oleh Penciptanya. Kerana insan itu sendiri dijadikan fitrahnya bernada hamba biarpun ia berkedudukan tinggi seperti seorang raja, seorang wazir, seorang pengurus, profesor dan seterusnya. Dalam mana bila fitrah insaniah yang bernada hamba kepada Penciptanya, namun dirobahnya sebagai nada seorang yang bukan hamba PenciptaNya, maka lahirlah kezaliman, kemungkaran, kesombongan dan keburukan-keburukan lain untuk seterusnya.

Dan kenyataannya juga, nada-nada yang melatari buat kehidupan setiap insan pastinya berubah-rubah, dari nada bahasa kanak-kanak, meningkat dewasa hingga keperingkat matang dan terakhir bila waktu meninggalkan alam kehidupan didunia ini. Manakala nada seorang yang menyangka dia akan selama-lamanya tinggal didunia ini tentu tidak sama dengan nada seorang yang memahami, dalam kehidupan ini, dia hanyalah seperti seorang pengembara, datang singgah lalu sampai waktunya terpaksa meninggalkan pergi....

No comments:

Btn_brn_77x28

Tajuk

Abbasiyah (1) altruisme - ikram (3) Aqidah (1) art video (20) Austronesia (10) Bahasa dan penampilan (5) Bangsa Melayu (7) batas sempadan (9) Berita (15) Besi (1) Biography solihin (1) Budaya dan pengertiannya (16) catitan (2) cerdik/bodoh dan antaranya (6) cetusan minda (8) cinta dan syahwat (3) Doha - Qatar (2) Eid Mubarak (5) falsafah (2) Fantasia falasi (3) Fibonacci (1) Filem (2) fitrah (1) Fungsi seni (1) gangsa (1) hukum (6) huruf (2) hutang (1) ijtima (1) Iklan (2) imitasi dan memori (1) infiniti (5) jalan2 (2) kebangsaan/nationalisme (2) kebebasan bersuara (1) Kelahiran kesenian yang mengubah warna dunia. (1) Kembali sebentar tentang erti seni (Islam) (1) kerja otak (1) Kesenian dunia Islam (1) komunikasi (1) konsep kendiri (3) konspirasi (1) Lagu (1) Lentok tangan (1) Malaysia (3) Masa (10) Maslahah atau mafsadah (1) Maya (ilusi) (4) Melaka (1) Melayu (2) Melayu dan Islam (9) minda (2) musik (2) nukilan rasa (1) Pantang dalam berkarya (1) Pause (6) Pembetulan sejarah (3) Pengajian dan pengertian budaya (1) Perasaan dan pemikiran (5) Persepsi / Tanggapan (6) pointillism (2) populasi dunia (9) Produk sejarah (11) Program dan hayat (2) prosa (4) ramadan (2) realiti - kenyataan (7) Sajak (22) Sangkaan (2) sebab dan akibat (18) sejarah (14) sejarah Islam Nusantara (1) sejarah Melayu (4) Sejarah mengubah/terubah (5) Sejarah seni dalam kehidupan insan (1) Sejarah video (1) Seni Bahasa (2) Seni dalam imiginasi (1) seni kata (1) Seni logam (3) Seni textil (budaya berpakaian) (2) Seni-seni mempertahankan diri (1) sound (1) Srivijaya (3) Sunda (6) Tahap kesederhanaan (1) Tahap-tahap kehidupan (14) tenung bintang (1) Terkesan dengan suasana (2) Tradisional dalam makna (1) Ukuran dan kayu pengukurnya (2) updated (1) Usia manusia (3) vision (1) wang (7) Wujudkah kosong? (2) zarzh slide (12)

Catitan lalu

Insuran & Road Tax Online

tetangga