Monday, March 02, 2009

Bahasa dan penampilannya - 1


Kehadiran setiap bahasa adalah benar-benar suatu yang unik dalam mana setiap bahasa tersemadi didalamnya berpuluh-puluh ribu perkataan yang masing-masing membawa sesuatu makna. Dalam mana untuk menyampaikan sesuatu atau mengambarkan sesuatu, patah-patah perkataan yang digunakan adalah begitu bererti. Ianya memainkan peranan sesejak mula kewujudan insan sebagai perantaraan dalam menyampaikan apa yang didalam diri hingga kepersekitaran.

Kerana ini adalah sebahagian dari unsur kompleks kejadian insan, iaitu mempunyai lingkaran komunikasi yang hebat sekiranya dibandingkan dengan kehidupan lain iaitu haiwanat. Malah dalam hal ini juga, biarpun bila seseorang tersebut bisu misalnya, dia masih mampu mengungkap apa didalam dirinya hingga kepersekitarannya melalui bentuk-bentuk bahasa alternatif seperti dengan mimik muka, tangannya dan sebagainya.

Setiap bangsa samaada yang merangkupi bangsa-bangsa besar jumlah penduduknya atau pun besar pengaruhnya dalam mana sekali-gus meluas bahasanya seperti Mandarin, Arab, Melayu, Inggeris, Urdu, latin dan lain-lain, kebiasaannya bahasa-bahasa tersebut pada setiap zaman akan dilengkapi dengan patah-patah perkataan baru samaada diambil dari bahasa lain atau pun wujud patah-patah perkataan baru mengikut perkembangan masa atau permintaan semasa.

Bahasa juga melambangkan bangsanya, dan dari situ juga terbinanya tamadun disesuatu tempat samaada dari sudut budaya kehidupan, penyampaian kepercayaan, rukun tata cara kehidupan seharian dan seterusnya kepada pembinaan struktur generasi kemudian.
Dan bahasa juga yang sekiranya didalami, tentu sahaja terserlah akan ketinggian atau kemunduran sesuatu bangsa. Misalnya bahasa Melayu, bila didalami, bahasa ini sebenarnya dimiliki oleh bangsa yang berfikiran tinggi samaada disudut pengertian zahir dan batin mahupun dari sudut kefalsafahan kehidupan hariannya.

Contohnya yang jelas, bila memperkatakan tentang perasaan yang mana diakhir abad-abad ini, pengajian tentang psykologi begitu mendalam memperkatakannya, sedang dalam bahasa Melayu sendiri, ianya adalah suatu topik yang lumrah diperkatakan sesejak dahulu. Sebagaimana didalam bahasa Melayu banyaknya ungkapkan tentang perasaan atau berkait dengan hati seperti kecil hati, besar hati, sakit hati, susah hati, pedih hati, makan hati, suka hati dan seterusnya sehinggalah perkataan amuk dalam menyatakan suatu tekanan jiwa yang maha hebat sehingga lupa diri, luas dipergunakan diseluruh dunia.

Dari situ juga menunjukkan betapa beradabnya bangsa Melayu kerana mengambil kira akan perasaan insan lain, bukan hanya dari zahirnya. Malah patah-patah perkataan tentang perasaan yang mana merupakan suatu yang batin, wujudnya begitu banyak digunakan dalam kehidupan seharian seperti tunjuk perasaan, perasan, rasa tertekan, rasa kecewa, rasa gembira, rasa cemburu, rasa kasihan, rasa bangga diri, rasa segan, rasa terluka dan seterusnya. Ditambah dengan kemasukkan Islam dirantau nusantara, terutama yang ada kena-mengena dengan aliran tasawuf, maka berkembang pesat kedalam ungkapan bahasanya terutama disudut kerohanian seperti yang berkaitan dengan dalam diri insan atau penampilan luar iaitu akhlak.

Dalam mana juga, kehebatan seseorang itu bukan diukur hanya melalui luarannya seperti bergulung-gulung ijazah yang dimilikinya, kehebatan dalam berpidato dan sebagainya tetapi juga melalui penampilan yang datang dari dalaman dirinya. Contohnya, seseorang yang kelihatan berilmu hebat pada mereka yang belum mengenalnya, tetapi mempunyai budi-pekerti yang rendah seperti membidaahkan orang lain sesuka hatinya, memperkecilkan orang lain, mencerca atau mengeji tanpa bukti yang kukuh dan seterusnya, membuatnya diukur sebagai seorang yang hina kerana penampilan dalaman dirinya yang tiada berakhlak.



bersambung.....

No comments:

Btn_brn_77x28

Tajuk

Abbasiyah (1) altruisme - ikram (3) Aqidah (1) art video (20) Austronesia (10) Bahasa dan penampilan (5) Bangsa Melayu (7) batas sempadan (9) Berita (15) Besi (1) Biography solihin (1) Budaya dan pengertiannya (16) catitan (2) cerdik/bodoh dan antaranya (6) cetusan minda (8) cinta dan syahwat (3) Doha - Qatar (2) Eid Mubarak (5) falsafah (2) Fantasia falasi (3) Fibonacci (1) Filem (2) fitrah (1) Fungsi seni (1) gangsa (1) hukum (6) huruf (2) hutang (1) ijtima (1) Iklan (2) imitasi dan memori (1) infiniti (5) jalan2 (2) kebangsaan/nationalisme (2) kebebasan bersuara (1) Kelahiran kesenian yang mengubah warna dunia. (1) Kembali sebentar tentang erti seni (Islam) (1) kerja otak (1) Kesenian dunia Islam (1) komunikasi (1) konsep kendiri (3) konspirasi (1) Lagu (1) Lentok tangan (1) Malaysia (3) Masa (10) Maslahah atau mafsadah (1) Maya (ilusi) (4) Melaka (1) Melayu (2) Melayu dan Islam (9) minda (2) musik (2) nukilan rasa (1) Pantang dalam berkarya (1) Pause (6) Pembetulan sejarah (3) Pengajian dan pengertian budaya (1) Perasaan dan pemikiran (5) Persepsi / Tanggapan (6) pointillism (2) populasi dunia (9) Produk sejarah (11) Program dan hayat (2) prosa (4) ramadan (2) realiti - kenyataan (7) Sajak (22) Sangkaan (2) sebab dan akibat (18) sejarah (14) sejarah Islam Nusantara (1) sejarah Melayu (4) Sejarah mengubah/terubah (5) Sejarah seni dalam kehidupan insan (1) Sejarah video (1) Seni Bahasa (2) Seni dalam imiginasi (1) seni kata (1) Seni logam (3) Seni textil (budaya berpakaian) (2) Seni-seni mempertahankan diri (1) sound (1) Srivijaya (3) Sunda (6) Tahap kesederhanaan (1) Tahap-tahap kehidupan (14) tenung bintang (1) Terkesan dengan suasana (2) Tradisional dalam makna (1) Ukuran dan kayu pengukurnya (2) updated (1) Usia manusia (3) vision (1) wang (7) Wujudkah kosong? (2) zarzh slide (12)

Catitan lalu

Insuran & Road Tax Online

tetangga