Wednesday, March 04, 2009

Bahasa dan penampilannya - 2




Bahasa adalah merupakan suatu alat yang paling diperlukan dalam konteks komunikasi dan hadir dalam berbagai bentuk seperti butir-butir patah perkataan, tulisan-tulisan, bahasa dalam bentuk gambaran samaada dari objek-objek mahupun warna-warni, bahasa pergerakan tubuh-badan, bahasa isyarat dan seterusnya. Hadir dengan mengikut nada-nada tersendiri seperti contohnya samaada berbudi bahasa atau sebaliknya.

Bahasa lazimnya hadir antara perasaan dan pemikiran, dan ditampilkan sebagaimana perasaan yang dialami atau diatur-kawal mengikut pemikiran diri. Sebagai contoh seorang tua melihat seorang anak muda membonceng motor dengan laju didepannya, dari perasaan marah tanpa memikir, dia mengeluarkan bahasa kasar melaknat dan mengharap agar kecelakaan menimpa anak muda tersebut atau sebaliknya, dengan perasaan simpati memikirkan mungkin kemalangan menimpa anak muda tersebut, dia berdoa petunjuk dan pelindungan mahupun menasihati anak muda tersebut.

Seorang penyajak, seorang penyanyi, seorang penulis, seorang ahli politik dan seterusnya, hanya dengan mengikut perasaannya tanpa memikirkan apakah objektif sebenar yang disampaikan, bentuk bahasa penyampaiannya akan kelihatan kekosongan. Contohnya bahasa-bahasa ikhlan dimedia-media samaada media cetak atau elektronik, yang mempunyai objektif atau matlamat bagaimana apa yang disampaikan dapat menarik kepada apa yang diikhlankan. Disini, suatu usaha menarik perasaan dan lantas juga membuat pemikiran yang melihat ikhlan tersebut menuju padanya. Dan bahasa-bahasa ikhlan sendiri tampil dengan kemampuan memanipulasi perasaan mahupun pemikiran dalam mana, seluruh dunia sebenarnya saban waktu bergerak dibawah arus tersebut. Hanya pertanyaan, apakah yang diikhlankan merupakan sesuatu yang mendatangkan kemanfaat atau sebaliknya.

Objektif atau matlamat tentang apa yang hendak disampaikan adalah pemangkin pada setiap sesuatu bentuk bahasa yang digunakan. Sejauh mana objektif yang hendak disampaikan, sekuat itulah isi penampilannya. Kekadang, ianya adalah suatu yang amat kecil dipandangan mata seperti berbahasa salam samada ucapan "Assalamualaikum", "Selamat pagi" dan seterusnya, hanyalah dua-tiga patah perkataan namun kerana ada objektif beradab lahir bersama dalam berbahasa sebegitu, ia wajar sahaja membawa kesan kebaikan biarpun sedikit seperti perasaan dihormati, disenangi dan seterusnya. Atau pun bahasa sindiran, mungkin hanya dua-tiga patah namun wajar melukakan hati yang disindir.

Dan dengan kehadiran jaringan-jaringan internet yang mana mampu melepasi segala sempadan-sempadan penghalang dalam berkomunikasi, setiap insan mampu sahaja menampilkan apa sahaja bentuk bahasa yang dikehendaki. Tetapi dalam pada itu juga, ramai yang terperangkap diatas perasaan mahupun pemikirannya. Contohnya dalam forum-forum, chat-chat online atau blog-blog terutama yang memperkatakan tentang politik semasa dan seterusnya, segalanya mudah untuk mencurahkan apa sahaja perasaan tanpa berlapik diatas papan-papan keyboard. Mungkin masing-masing mempunyai objektif tersendiri namun lazimnya ramai yang terperangkap dalam suatu arus kehidupan yang bukan seperti dialam kehidupan realiti. Segala perasaan seperti contohnya perasaan marah, perasaan kecewa, perasaan bangga diri, perasaan gembira dan seterusnya dapat dicurahkan semahu-mahunya berserta dengan pemikiran yang hanya ditumpukan disitu saban waktu, tanpa tembuk penghalang. Dan ini adalah suatu kebenaran dimana terdapat berjuta-juta insan yang terbelenggu didepan kaca monitor komputernya siang dan malam tanpa menyedari, waktu kehidupannya dialam realiti semakin terbuang kosong. Terbelenggu dalam bahasa elektroniknya......



bersambung....

No comments:

Btn_brn_77x28

Tajuk

Abbasiyah (1) altruisme - ikram (3) Aqidah (1) art video (20) Austronesia (10) Bahasa dan penampilan (5) Bangsa Melayu (7) batas sempadan (9) Berita (15) Besi (1) Biography solihin (1) Budaya dan pengertiannya (16) catitan (2) cerdik/bodoh dan antaranya (6) cetusan minda (8) cinta dan syahwat (3) Doha - Qatar (2) Eid Mubarak (5) falsafah (2) Fantasia falasi (3) Fibonacci (1) Filem (2) fitrah (1) Fungsi seni (1) gangsa (1) hukum (6) huruf (2) hutang (1) ijtima (1) Iklan (2) imitasi dan memori (1) infiniti (5) jalan2 (2) kebangsaan/nationalisme (2) kebebasan bersuara (1) Kelahiran kesenian yang mengubah warna dunia. (1) Kembali sebentar tentang erti seni (Islam) (1) kerja otak (1) Kesenian dunia Islam (1) komunikasi (1) konsep kendiri (3) konspirasi (1) Lagu (1) Lentok tangan (1) Malaysia (3) Masa (10) Maslahah atau mafsadah (1) Maya (ilusi) (4) Melaka (1) Melayu (2) Melayu dan Islam (9) minda (2) musik (2) nukilan rasa (1) Pantang dalam berkarya (1) Pause (6) Pembetulan sejarah (3) Pengajian dan pengertian budaya (1) Perasaan dan pemikiran (5) Persepsi / Tanggapan (6) pointillism (2) populasi dunia (9) Produk sejarah (11) Program dan hayat (2) prosa (4) ramadan (2) realiti - kenyataan (7) Sajak (22) Sangkaan (2) sebab dan akibat (18) sejarah (14) sejarah Islam Nusantara (1) sejarah Melayu (4) Sejarah mengubah/terubah (5) Sejarah seni dalam kehidupan insan (1) Sejarah video (1) Seni Bahasa (2) Seni dalam imiginasi (1) seni kata (1) Seni logam (3) Seni textil (budaya berpakaian) (2) Seni-seni mempertahankan diri (1) sound (1) Srivijaya (3) Sunda (6) Tahap kesederhanaan (1) Tahap-tahap kehidupan (14) tenung bintang (1) Terkesan dengan suasana (2) Tradisional dalam makna (1) Ukuran dan kayu pengukurnya (2) updated (1) Usia manusia (3) vision (1) wang (7) Wujudkah kosong? (2) zarzh slide (12)

Catitan lalu

Insuran & Road Tax Online

tetangga