Tuesday, August 22, 2023

Masa - 8

Masa hadapan (future) dimana manusia mampu berada di masa hadapan. Lazimnya bukan dalam bentuk ruang masa (space time) tetapi dalam bentuk masa itu sendiri. Ahlul kitab serta umat Islam menyakini akan kisah Nabi Musa a.s bertemu dengan Khidir a.s dimana terjadinya peristiwa yang Nabi Musa tidak memahami akan tindakan-tindakan yang dilakukan oleh Khidir lantaran peristiwa-peristiwanya berkaitan masa depan.

Kisah Nabi Musa bertemu Khidir bermula ketika mana Nabi Musa sedang berbicara dengan kaumnya dengan mengatakan bahawa diriya yang paling tinggi ilmunya (bukan dengan niat takabur). Lalu Allah mewahyukan Nabi Musa bahawa terdapat seorang hamba Allah yang pengetahuannya lagi tinggi dari Nabi Musa iaitu Khidir.
Bila Nabi Musa bertemu Khidir, Nabi Musa memohon agar dapat mengembara bersamanya untuk menuntut ilmu. Khidir meletakkan syarat sekiranya mahu mengembara bersamanya, Nabi Musa dilarang bertanya ketika melihat tindakan anehnya yang akan terjadi di sepanjang perjalanan mereka.
وَكَيْفَ تَصْبِرُ عَلَى مَا لَمْ تُحِطْ بِهِ خُبْراً
Dan bagaimana engkau akan sabar terhadap perkara yang engkau tidak mengetahuinya secara meliputi? (Al-Kahfi:68)
قَالَ سَتَجِدُنِي إِن شَاء اللَّهُ صَابِراً وَلَا أَعْصِي لَكَ أَمْراً
Nabi Musa berkata: “Engkau akan dapati aku, Insyaa Allah: orang yang sabar; dan aku tidak akan membantah sebarang perintahmu”. (Al-Kahfi:69)
Dalam perjalanan mereka, peristiwa pertama yang Nabi Musa a.s tidak memahami dan tidak bersetuju bila melihat tindakan Khidir membocorkan perahu yang telah mereka tumpangi.
فَانطَلَقَا حَتَّى إِذَا رَكِبَا فِي السَّفِينَةِ خَرَقَهَا قَالَ أَخَرَقْتَهَا لِتُغْرِقَ أَهْلَهَا لَقَدْ جِئْتَ شَيْئاً إِمْراً
Maksudnya: Lalu berjalanlah keduanya sehingga apabila mereka naik ke sebuah perahu, ia membocorkannya. Nabi Musa berkata “Mengapa kamu melubangi perahu itu yang akibatnya kamu akan menenggelamkan penumpangnya? Sesungguhnya kamu telah berbuat sesuatu kesalahan yang besar”(Al-Kahfi : 71).
Khidir mengingatkan bahawa Nabi Musa tidak akan sabar di dalam perjalanan mereka, lalu Nabi Musa memohon maaf dan mereka kembali meneruskan perjalanan.

Kemudian, mereka bertemu dan menghampiri seorang kanak lelaki, Khidir membunuhnya. Tindakan ini membuat Nabi Musa amat terkejut kerana ianya adalah suatu perbuatan yang menyalahi hukum syarak dan tidak berperikemanusiaan.
فَانطَلَقَا حَتَّى إِذَا لَقِيَا غُلَاماً فَقَتَلَهُ قَالَ أَقَتَلْتَ نَفْساً زَكِيَّةً بِغَيْرِ نَفْسٍ لَّقَدْ جِئْتَ شَيْئاً نُّكْراً
“Kemudian keduanya berjalan lagi sehingga apabila mereka bertemu dengan seorang pemuda lalu ia membunuhnya. Nabi Musa berkata “Patutkah engkau membunuh satu jiwa yang bersih, yang tidak berdosa membunuh orang? Sesungguhnya engkau telah melakukan satu perbuatan yang mungkar!“(Al-Kahfi : 74).
Lantas Khidir mengingatkan kembali bahawa Nabi Musa tidak akan sabar dan sekiranya Nabi Musa tidak berhenti bertanya, maka sewajarnya Nabi Musa tidak mengikutinya. Sekali lagi Nabi Musa memohon maaf dan mereka meneruskan perjalanan itu.
Dalam perjalanan seterusnya, dalam keletihan akibat berjalan jauh, mereka singgah di suatu bandar namun tiada seorang pun dari penduduk bandar tersebut membantu mereka.
Akhirnya mereka berehat ditepi sebuah tembok yang hampir roboh keadaannya. Khidir tanpa berlengah lagi, segera membaiki tembok tersebut. Perbuatannya ini menyebabkan Nabi Musa tidak sabar lalu berkata, ”Jikalau kamu mahu, nescaya kamu dapat meminta imbalan untuk itu”.
Lantas Khidir berkata, inilah saat perpisahan mereka kerana Nabi Musa tidak akan sabar dan tidak akan memahami akan segala tindakan yang dilakukan dalam misi khas dirinya.
قَالَ هَذَا فِرَاقُ بَيْنِي وَبَيْنِكَ سَأُنَبِّئُكَ بِتَأْوِيلِ مَا لَمْ تَسْتَطِع عَّلَيْهِ صَبْراً
Maksudnya: Ia menjawab: “Inilah masanya perpisahan antaraku denganmu, aku akan terangkan kepadamu maksud (kejadian-kejadian yang dimusykilkan) yang engkau tidak dapat bersabar mengenainya. (al Kahfi: 78)
Khidir menyatakan bahawa dia sengaja melubangi perahu yang telah menumpangkan mereka kerana terdapat seorang Raja yang memerintah agar merampas setiap perahu yang elok dan cantik yang mana akan menyebabkan tuan perahu yang mereka tumpangi akan kehilangan perahu yang merupakan sumber utama rezekinya.
Peristiwa kedua, Khidir menjelaskan ada pun tindakannya membunuh seorang kanak tersebut, kerana di masa hadapan, ia akan membesar sebagai seorang anak yang jahat dan akan menyakiti orang tuanya yang soleh. Dibunuhnya atas perintah Allah yang mana akan terganti nanti zuriat yang lebih baik kepada pasangan tersebut.
Manakala peristiwa ketiga, Khidir menjelaskan mengapa beliau membangunkan tembok yang hampir roboh itu adalah kerana dibawahnya tertanam harta anak yatim yang harus dijaga dengan baik. Demikianlah sebelum perpisahan mereka, Khidir menjelaskan setiap satu persoalan Nabi Musa akan tindakannya dan semuanya atas perkara yang akan terjadi di masa hadapan.

Pengetahuan masa hadapan yang pasti dan tidak boleh disangkal adalah apa yang difirmankan oleh pencipta masa iaitu Allah Taala, apa yang disabdakan oleh Nabi Muhamad s.a.w. serta apa yang diilhamkan oleh Allah kepada hamba-hambanya seperti buat Khidir a.s. Malah Nabi Muhamad s.a.w pernah pergi bukan sahaja dari sudut masa tetapi dari sudut ruang masa depan iaitu dari sudut lahiriah mahupun batiniah (Physically and mentally having to go through those moments and days) dalam perjalanan beliau dimalam Israk Mikraj.
Contohnya; Anas bin Malik r.a meriwayatkan bahawa Rasulullah s.a.w bersabda: “Pada malam aku dimikrajkan, aku melalui satu kaum yang mempunyai kuku daripada tembaga. Mereka mencakar muka dan dada mereka. Aku lalu berkata: “Siapa mereka ini, wahai Jibril?” Jibril menjawab: “Mereka ialah orang yang memakan daging manusia (mengumpat) dan menjatuhkan maruah mereka.” (Hadis Riwayat Ahmad & Abu Daud)
Manakala masa hadapan lazimnya dapat dijangkau atau cuba dijangkau oleh manusia biasa namun kepastiannya belum dapat dipastikan selama mana ianya belum berlaku adalah melalui sesuatu seperti ramalan (predict) atau kiraan seperti melalui kiraan pergerakan awan serta kelajuan angin maka dapat diramal cuaca yang akan datang, de ja vu iaitu mimpi yang kemudiannya menjadi kenyataan di hari muka, ahli nujum atau astrologi (yang mana mampu menghadirkan perkara khurafat), inspirasi terhadap sesuatu karya semasa yang dimasa hadapan ianya menjadi kenyataan atau budaya setempat, hasil penyelidikan para pengkaji yang melahirkan jangkaan tepat dan seterusnya buat beberapa perkara lagi.
Bersambung….

No comments:

Btn_brn_77x28

Tajuk

Abbasiyah (1) altruisme - ikram (3) Aqidah (1) art video (20) Austronesia (10) Bahasa dan penampilan (5) Bangsa Melayu (7) batas sempadan (9) Berita (15) Besi (1) Biography solihin (1) Budaya dan pengertiannya (16) catitan (2) cerdik/bodoh dan antaranya (6) cetusan minda (8) cinta dan syahwat (3) Doha - Qatar (2) Eid Mubarak (5) falsafah (2) Fantasia falasi (3) Fibonacci (1) Filem (2) fitrah (1) Fungsi seni (1) gangsa (1) hukum (6) huruf (2) hutang (1) ijtima (1) Iklan (2) imitasi dan memori (1) infiniti (5) jalan2 (2) kebangsaan/nationalisme (2) kebebasan bersuara (1) Kelahiran kesenian yang mengubah warna dunia. (1) Kembali sebentar tentang erti seni (Islam) (1) kerja otak (1) Kesenian dunia Islam (1) komunikasi (1) konsep kendiri (3) konspirasi (1) Lagu (1) Lentok tangan (1) Malaysia (3) Masa (10) Maslahah atau mafsadah (1) Maya (ilusi) (4) Melaka (1) Melayu (2) Melayu dan Islam (9) minda (2) musik (2) nukilan rasa (1) Pantang dalam berkarya (1) Pause (6) Pembetulan sejarah (3) Pengajian dan pengertian budaya (1) Perasaan dan pemikiran (5) Persepsi / Tanggapan (6) pointillism (2) populasi dunia (9) Produk sejarah (11) Program dan hayat (2) prosa (4) ramadan (2) realiti - kenyataan (7) Sajak (22) Sangkaan (2) sebab dan akibat (18) sejarah (14) sejarah Islam Nusantara (1) sejarah Melayu (4) Sejarah mengubah/terubah (5) Sejarah seni dalam kehidupan insan (1) Sejarah video (1) Seni Bahasa (2) Seni dalam imiginasi (1) seni kata (1) Seni logam (3) Seni textil (budaya berpakaian) (2) Seni-seni mempertahankan diri (1) sound (1) Srivijaya (3) Sunda (6) Tahap kesederhanaan (1) Tahap-tahap kehidupan (14) tenung bintang (1) Terkesan dengan suasana (2) Tradisional dalam makna (1) Ukuran dan kayu pengukurnya (2) updated (1) Usia manusia (3) vision (1) wang (7) Wujudkah kosong? (2) zarzh slide (12)

Catitan lalu

Insuran & Road Tax Online

tetangga