Tuesday, August 22, 2023

Masa - 7

Antara ruang masa (spacetime) dan masa. Ruang iaitu 3 dimensi, geometri alam semesta (ungkapan spatialnya dari segi koordinat, jarak dan arah) dimana objek dan peristiwa berlaku, iaitu bentuk realiti dunia yang diduduki manusia, manakala hakikat masa ialah kehadiran bukan fizikal yang wujud di luar undang-undang fizik, kimia, graviti atau kelajuan cahaya dan tidak terjejas olehnya apa-apa yang wujud dialam ini sedikit pun.

Terdapat perbezaan bila memperkatakan makna perkataan ruang masa (spacetime) dengan perkataan masa itu sendiri. Ruang masa adalah 3 dimensi yang diduduki oleh manusia dicampur dengan masa, sedang intipati masa itu sendiri adalah suatu detik yang didalamnya dirangkumi keseluruhan alam semesta.
Dan ini juga membawa perbezaan bila memperkatakan samada masa itu mutlak (absolute) atau relatif. Relatif adalah bila masa diambil untuk mengukur sesuatu melalui pengamatan individu atau atas sesuatu lalu menjadi ruang masa manakala mutlak, iaitu intipati masa sebenarnya dimana ianya wujud merangkumi didalamnya segala ruang masa.
Ruang boleh sahaja berubah-rubah namun masa tidak akan berubah. Ruang sahaja tanpa masa boleh berada di waktu silam, kini dan masa hadapan.
Contohnya, seorang pemuda yang terkurung berpuluh tahun dalam satu bunker bawah tanah dengan segala bekalan serta kelengkapan hidup kerana peperangan nukliar, bila keluar dari bunkernya, maka dilihat kota serta dunia disekitarnya telah berubah, yang dulunya dipenghuni oleh manusia bertamadun, kini menjadi primitif lantaran segalanya telah hancur musnah oleh bom-bom nukliar.
Manusia-manusia di kota tersebut pula kagum melihatnya serta bilik bunkernya yang lengkap dengan segala peralatan buat menampung kehidupan hatta mampu mencipta makanan sentetik termasuk daging sentetik serta bekalan air bersih bawah tanah. Mereka telah masuk di suatu ruangan silam kerana ruang bunkernya dibina berpuluh tahun sebelum mereka.
Sedang pemuda yang keluar dari bunker tersebut yang terkejut melihat suasana ruang luar bunkernya, yang begitu dhaif serta mundur hatta untuk mendapat air yang bersih begitu payah sedangkan dulu, kotanya amat maju, telah berada di masa depan.
Namun bila ruang disabit dengan masa, iaitu ruang masa (space time), pemuda tersebut berada di detik yang sama kerana masa berlalu tepat di ketikanya. Ruang bunkernya biarpun dibina puluhan tahun lepas dan amat maju dibandingkan dengan dunia luar yang mundur lantaran peperangan nukliar adalah dalam ruang masa terkini.
Perkara yang lalu, menjadi sejarah manakala perkara yang hadapan menjadi masa hadapan dimana tiada siapa yang boleh kembali ke masa lalu kerana hakikat masa adalah mutlak.
Untuk merakam akan sesuatu ruang ia memerlukan masa untuk wujud lalu terbitnya ayat ruang masa (spacetime) namun masa tidak memerlukan ruang untuk merakam kewujudannya. Kerana hitungan intipati masa buat keseluruhan alam semesta adalah sentiasa serentak, hadir dan memiliki kemampuan tersendiri.
Kewujudan serta-merta masa tidak mengambil masa untuk tiba kerana ia sudah berada di sini, di sana dan di mana-mana pada masa yang sama. Ianya juga melampaui segala dimensi yang diketahui oleh manusia.
Konsep matematik yang dicipta manusia lazimnya boleh mengukur tenaga dan jirim yang bergerak dari titik A ke titik B. Dan seseorang tidak dapat pergi dari titik A ke titik B tanpa menempuh masa, namun bila digunakan untuk ukuran masa, ianya bukan ukuran intipati sebenar masa itu sendiri. Dimana tanpa tenaga dan jirim bergerak dari titik A ke titik B pun masa masih wujud dan ada.
Bersambung…

No comments:

Btn_brn_77x28

Tajuk

Abbasiyah (1) altruisme - ikram (3) Aqidah (1) art video (20) Austronesia (10) Bahasa dan penampilan (5) Bangsa Melayu (7) batas sempadan (9) Berita (15) Besi (1) Biography solihin (1) Budaya dan pengertiannya (16) catitan (2) cerdik/bodoh dan antaranya (6) cetusan minda (8) cinta dan syahwat (3) Doha - Qatar (2) Eid Mubarak (5) falsafah (2) Fantasia falasi (3) Fibonacci (1) Filem (2) fitrah (1) Fungsi seni (1) gangsa (1) hukum (6) huruf (2) hutang (1) ijtima (1) Iklan (2) imitasi dan memori (1) infiniti (5) jalan2 (2) kebangsaan/nationalisme (2) kebebasan bersuara (1) Kelahiran kesenian yang mengubah warna dunia. (1) Kembali sebentar tentang erti seni (Islam) (1) kerja otak (1) Kesenian dunia Islam (1) komunikasi (1) konsep kendiri (3) konspirasi (1) Lagu (1) Lentok tangan (1) Malaysia (3) Masa (10) Maslahah atau mafsadah (1) Maya (ilusi) (4) Melaka (1) Melayu (2) Melayu dan Islam (9) minda (2) musik (2) nukilan rasa (1) Pantang dalam berkarya (1) Pause (6) Pembetulan sejarah (3) Pengajian dan pengertian budaya (1) Perasaan dan pemikiran (5) Persepsi / Tanggapan (6) pointillism (2) populasi dunia (9) Produk sejarah (11) Program dan hayat (2) prosa (4) ramadan (2) realiti - kenyataan (7) Sajak (22) Sangkaan (2) sebab dan akibat (18) sejarah (14) sejarah Islam Nusantara (1) sejarah Melayu (4) Sejarah mengubah/terubah (5) Sejarah seni dalam kehidupan insan (1) Sejarah video (1) Seni Bahasa (2) Seni dalam imiginasi (1) seni kata (1) Seni logam (3) Seni textil (budaya berpakaian) (2) Seni-seni mempertahankan diri (1) sound (1) Srivijaya (3) Sunda (6) Tahap kesederhanaan (1) Tahap-tahap kehidupan (14) tenung bintang (1) Terkesan dengan suasana (2) Tradisional dalam makna (1) Ukuran dan kayu pengukurnya (2) updated (1) Usia manusia (3) vision (1) wang (7) Wujudkah kosong? (2) zarzh slide (12)

Catitan lalu

Insuran & Road Tax Online

tetangga