Monday, February 29, 2016

Srivijaya - 1 (Malaysia)

Mengapa sejarah Srivijaya begitu penting dan apa kaitannya kepada sempadan kewujudan Malaysia hari ini. Memang tidak dinafikan kewujudan banyaknya kekerajaan-kekerajaan Melayu lain yang lebih awal terdahulu berkaitan dengan sejarah Malaysia seperti Gangga Negara, Perak Tua, Langkasuka dan lain-lain, namun zaman kewujudan Srivijaya adalah zaman dimana semua wilayah-wilayah Nusantara disatukan dibawah satu kerajaan Melayu dan ini disusuli seterusnya sehingga hari ini dibawah perlembagaan Negara Beraja diMalaysia.

Hatta bentuk Malaysia hari ini iaitu semenanjung Malaysia serta Kalimantan utara adalah salah satu bentuk terakhir kekerajaan Srivijaya, Melaka dan kemudian keSultanan Brunei dimana Brunei mengambil keputusan untuk menyendiri. Dengan ini, secara sejarah dan resminya semua negeri-negeri dalam Malaysia adalah selamanya dibawah Malaysia termasuk Sabah dan Sarawak. Tindakan mana-mana pihak yang mahu memisahkan salah satu negeri-negeri dari Malaysia adalah tindakan pengkhianat dan wajar diperangi besar-besaran. Sekiranya kerajaan Malaysia tidak mengambil tindakan dari sekarang, itu adalah suatu kelalaian yang amat besar dan merugikan rakyat Malaysia.

Kekerajaan Melayu yang asalnya menguasai keseluruhan tanah rantau ini telah kehilangan buat selamanya-lamanya Sumetera yang kini dibawah Majapahit (Indonesia namanya hari ini) dan Patani yang kini dibawah Siam (Thailand namanya hari ini) manakala Singapore sebenarnya masih boleh dikatakan didalam kategori dijajah bangsa asing dibawah undang-undang.

Sabah dan Sarawak menyertai kembali dan menjadi sebahagian wilayah yang membentuk kekerajaan persekutuan tanah Melayu yang dinamakan Malaysia, bukan hanya menumpang untuk menjadi sebahagian Negara Malaysia kerana sejarah jelas menunjukkan bahawa Sabah dan Sarawak asal sebenarnya adalah sama dengan negeri-negeri lain didalam Persekutuan Tanah Melayu, yang dulunya bersatu dibawah nama Srivijaya-Melaka dan kekal selamanya sebegitu.


- Chin- li- p`ishih menurut P.Pelliot ang G.Frrand (lihat Nicholl , 1980a ) adalah sebagai Srivijaya dan terjemahan Cina sendiri bermakna Vijayapura. Vijayapura dan Srivijaya bermakna sama seperti Vijaya bermakna kemenangan dimana nama Vijayapura adalah buat wilayah Srivijaya diutara Borneo (seperti nama Johor adalah penyataan buat negeri Johor yang berada didalam nagara Malaysia). Arab Buzurg ibn Shahriyar daripada Ramhormuz di dalam Ajaib al- Hind menyatakan Srivijaya Sumatera, tetapi dia juga menggambarkan satu lagi dalam bahasa Arab, Sribuza, suatu wilayah didalam empayar Srivijaya yang membina rumah-rumah terapung diteluk yang besar dimana air pasang dirasakan dua kali sehari. (Zabag atau Srivijaya adalah bermakna seluruh empayar manakala Sribuza adalah wilayah dibawahnya seperti Vijayapura ). Nicholl diakhiri dengan kenyataan bahawa bandar ini adalah diTeluk Brunei. Apa yang berkaitan dengan Funan ? Ekstrak daripada T`ang Shu dipetik dengan kenyataan bahawa adat dan produk hasilan Chin- li- p` - shih ( Borneo Srivijaya ) adalah sama seperti yang di Chenla ( Nicholl , 1980a : 221 ).


- Chin-li-p`ishih is regarded by P.Pelliot ang G.Frrand (see Nicholl, 1980a) as a variant of Chinese rendering of Srivijaya and is itself the Chinese rendering of Vijayapura. Vijayapura and Srivijaya mean the same thing as the root vijaya means victory and term are interchangable in the literature.Many town bore the name in ancient times and other descriptions indicate that the Vijayapura on north Borneo has not to confuse with the city on Sumatra. The Arab Buzurg ibn Shahriyar of Ramhormuz in his Ajaib al-Hind described the Sumatra Srivijaya, but he also described another in Arabic, Sribuza which build of houses floating on the great bay where the tide was felt twice a day. (Zabag or Srivijaya are mean the whole Kingdom while Sribuza are mean territory under it like Vijayapura). Nicholl concludes with statement that this city was base on Brunei Bay. What is the connection with Funan? the extract from the T`ang Shu quoted above concludes with the statement that the customs and products of Chin-li-p`-shih (the Borneo Srivijaya) are the same as those of Chenla (Nicholl, 1980a: 221).

No comments:

Btn_brn_77x28

Tajuk

Abbasiyah (1) altruisme - ikram (3) Aqidah (1) art video (20) Austronesia (10) Bahasa dan penampilan (5) Bangsa Melayu (7) batas sempadan (9) Berita (15) Besi (1) Biography solihin (1) Budaya dan pengertiannya (16) catitan (2) cerdik/bodoh dan antaranya (6) cetusan minda (8) cinta dan syahwat (3) Doha - Qatar (2) Eid Mubarak (5) falsafah (2) Fantasia falasi (3) Fibonacci (1) Filem (2) fitrah (1) Fungsi seni (1) gangsa (1) hukum (6) huruf (2) hutang (1) ijtima (1) Iklan (2) imitasi dan memori (1) infiniti (5) jalan2 (2) kebangsaan/nationalisme (2) kebebasan bersuara (1) Kelahiran kesenian yang mengubah warna dunia. (1) Kembali sebentar tentang erti seni (Islam) (1) kerja otak (1) Kesenian dunia Islam (1) komunikasi (1) konsep kendiri (3) konspirasi (1) Lagu (1) Lentok tangan (1) Malaysia (3) Masa (10) Maslahah atau mafsadah (1) Maya (ilusi) (4) Melaka (1) Melayu (2) Melayu dan Islam (9) minda (2) musik (2) nukilan rasa (1) Pantang dalam berkarya (1) Pause (6) Pembetulan sejarah (3) Pengajian dan pengertian budaya (1) Perasaan dan pemikiran (5) Persepsi / Tanggapan (6) pointillism (2) populasi dunia (9) Produk sejarah (11) Program dan hayat (2) prosa (4) ramadan (2) realiti - kenyataan (7) Sajak (22) Sangkaan (2) sebab dan akibat (18) sejarah (14) sejarah Islam Nusantara (1) sejarah Melayu (4) Sejarah mengubah/terubah (5) Sejarah seni dalam kehidupan insan (1) Sejarah video (1) Seni Bahasa (2) Seni dalam imiginasi (1) seni kata (1) Seni logam (3) Seni textil (budaya berpakaian) (2) Seni-seni mempertahankan diri (1) sound (1) Srivijaya (3) Sunda (6) Tahap kesederhanaan (1) Tahap-tahap kehidupan (14) tenung bintang (1) Terkesan dengan suasana (2) Tradisional dalam makna (1) Ukuran dan kayu pengukurnya (2) updated (1) Usia manusia (3) vision (1) wang (7) Wujudkah kosong? (2) zarzh slide (12)

Catitan lalu

Insuran & Road Tax Online

tetangga