Saturday, June 12, 2010

Persepsi / Tanggapan - 4


Sesuatu tersebut diduga sebagai hakikat atau kenyataan lazimnya berdasarkan persepsi yang dimiliki oleh pemiliknya. Namun sering-kali sesuatu yang bukan hakikat diduga sebagai hakikat manakala sesuatu yang hakikat diduga sebaliknya.

Dari itu juga, terdapat sentiasa perbezaan pendapat mahupun seterusnya kepada perbalahan atau sehingga kepada pertumpahan darah disebabkan perbezaan persepsi terhadap sesuatu perkara yang mana biarpun pada hakikatnya ia adalah suatu perkara yang sama.

Contohnya bila dikatakan tentang budaya kehidupan yang dizahirkan dalam kehidupan seharian insan, tentunya wujud hari ini beribu ragam bentuk budaya kehidupan, samaada sesuatu budaya kehidupan itu hanya untuk sesetempat, sesekumpulan atau pun sesuatu budaya kehidupan yang telah menjangkau keseluruh pelusuk alam, melahirkan perbezaan tentang arah atau cara hidup yang diinginkan berpandukan pergertian persepsi dari budaya kehidupan yang dituruti.

Sedangkan pada hakikatnya, setiap insan yang hidup didunia ini melalui suatu perjalanan kehidupan yang sama iaitu hadir didunia fana ini dan menuju kepada kehidupan yang abadi iaitu kehidupan selepas kematiannya.

Perbezaan sesuatu yang hakikat dengan sesuatu yang bukan hakikat adalah seperti contohnya sekeping gambar harimau ditunjukkan kepada seekor rusa, tentunya sirusa tidak menunjukkan sebarang perasaan ketakutan, malah dilumat dan ditelan gambar harimau tersebut berbanding dengan seekor harimau yang sebenar dibawa menghampiri sirusa.

Ini kerana gambar harimau biarpun dizahirkan rupa harimau namun ia tetap bukan hakikat siharimau berbandingkan harimau yang sebenarnya ditampilkan. Sebegitulah ramainya insan disetiap zaman tenggelam dalam kesilapan pengertian hakikat dunia sebenar atau kehidupan sebenar yang dilaluinya saban hari.

Ramai insan yang persepsinya menyangkanya dunia ini adalah segalanya dan seluruh daya-upaya dicurahkan hanya pada kehidupan duniawi sedangkan hakikatnya bila kematian menjelma, bererti berakhirlah kehidupan dunia yang sementara. Sebagaimana Syaidina Ali r.a pernah berkata, yang maksudnya bahawa dunia ini adalah mimpi dan terjaganya dari mimpi adalah bila kematian menjelma.

Dunia fana ini adalah sebenarnya seperti fata-morgana, yang mana hakikatnya merupakan medan ujian untuk insan dan dunia ini bukanlah tempat sebenar untuk kehidupan yang hakiki seperti misalnya perbezaan alam persekolahan dengan dunia pekerjaan yang mana dialam persekolahan merupakan medan ujian untuk mendapat pekerjaan kemudiannya berbanding alam pekerjaan itu sendiri yang memerlukan lebih penumpuan kerana tanggung-jawab yang dibebani.

Jesteru itu, apakah jalan untuk insan mengenal hakikat sebenarnya kehidupan untuk dirinya? Ini tentulah berbalik kembali kepada apa kehendak Pencipta alam itu sendiri yang mencipta segalanya. Mencipta tempat dan waktu serta insan itu sendiri.


Bersambung...

2 comments:

Ziarah76 said...

dunia jambatan akhirat...
sekadar laluan, tiada orang yg bijak mahu membina rumah di atas jambatan dan tinggal di atas jambatan lama-lama, krn dia tahu ia hanya untuk laluan sementara.

zarch said...

Jazakallah Z76 diatas kata-kata hikmah tuan. Saya begitu menghargainya.

Btn_brn_77x28

Tajuk

Abbasiyah (1) altruisme - ikram (3) Aqidah (1) art video (20) Austronesia (10) Bahasa dan penampilan (5) Bangsa Melayu (7) batas sempadan (9) Berita (15) Besi (1) Biography solihin (1) Budaya dan pengertiannya (16) catitan (2) cerdik/bodoh dan antaranya (6) cetusan minda (8) cinta dan syahwat (3) Doha - Qatar (2) Eid Mubarak (5) falsafah (2) Fantasia falasi (3) Fibonacci (1) Filem (2) fitrah (1) Fungsi seni (1) gangsa (1) hukum (6) huruf (2) hutang (1) ijtima (1) Iklan (2) imitasi dan memori (1) infiniti (5) jalan2 (2) kebangsaan/nationalisme (2) kebebasan bersuara (1) Kelahiran kesenian yang mengubah warna dunia. (1) Kembali sebentar tentang erti seni (Islam) (1) kerja otak (1) Kesenian dunia Islam (1) komunikasi (1) konsep kendiri (3) konspirasi (1) Lagu (1) Lentok tangan (1) Malaysia (3) Masa (10) Maslahah atau mafsadah (1) Maya (ilusi) (4) Melaka (1) Melayu (2) Melayu dan Islam (9) minda (2) musik (2) nukilan rasa (1) Pantang dalam berkarya (1) Pause (6) Pembetulan sejarah (3) Pengajian dan pengertian budaya (1) Perasaan dan pemikiran (5) Persepsi / Tanggapan (6) pointillism (2) populasi dunia (9) Produk sejarah (11) Program dan hayat (2) prosa (4) ramadan (2) realiti - kenyataan (7) Sajak (22) Sangkaan (2) sebab dan akibat (18) sejarah (14) sejarah Islam Nusantara (1) sejarah Melayu (4) Sejarah mengubah/terubah (5) Sejarah seni dalam kehidupan insan (1) Sejarah video (1) Seni Bahasa (2) Seni dalam imiginasi (1) seni kata (1) Seni logam (3) Seni textil (budaya berpakaian) (2) Seni-seni mempertahankan diri (1) sound (1) Srivijaya (3) Sunda (6) Tahap kesederhanaan (1) Tahap-tahap kehidupan (14) tenung bintang (1) Terkesan dengan suasana (2) Tradisional dalam makna (1) Ukuran dan kayu pengukurnya (2) updated (1) Usia manusia (3) vision (1) wang (7) Wujudkah kosong? (2) zarzh slide (12)

Catitan lalu

Insuran & Road Tax Online

tetangga