Wednesday, June 16, 2010

Persepsi / Tanggapan - 6


Penghuraian atau rumusan apa itu dunia disekitar insan adalah melalui persepsi yang dimilikinya dan persepsi ini dilapisi oleh deria-deria termasuk akalnya untuk kefahaman yang dimiliki akan apa itu sesuatu tersebut.

Samaada deria insan melakukan kesilapan atau tidak mahupun apa yang diterima oleh deria insan berupa suatu kesilapan atau tidak, dari situ ia memahami apakah atau bagaimanakah sesuatu tersebut kerana pengantungan melalui penerimaan deria-derianya.

Contohnya dari warna kanta kaca-mata serta bagaimana kanta tersebut, membuat seseorang melihat dunia luar dirinya. Sekiranya kuning warna kantanya, maka kuninglah dunia luar dilihatnya, sebegitu juga dengan warna-warna yang lain. Sekiranya suatu kanta kaca untuk mereka yang rabun jauh digunakan oleh mereka yang rabun jauh, maka jelas pandangannya tetapi sekiranya digunakan oleh mereka yang rabun dekat atau sihat penglihatannya, maka kanta untuk rabun jauh itu mengaburkan pandangan mereka.

Efek (effect) keatas sesuatu juga dapat menukar akan apa sebenarnya sesuatu atau perkara yang diterima oleh deria-deria lalu membuat persepsi berlandaskan pada efek tersebut bukan kepada keadaannya yang sebenar. Contohnya seseorang yang menangkap seekor ikan bilis yang kecil tetapi diceritakan pada temannya akan begitu besar ikan yang ditangkap, begitu payah sehingga hampir tenggelam sampahnya lantaran besarnya ikan tersebut membuat temannya menpercayai akan ceritanya berlatarkan efek-efek melalui tangan, muka dan kesungguhan yang dilakukannya.

Seperti juga dimisalkan bahawa dunia ini adalah patung usang seorang wanita yang tidak berroh tetapi diefekkan dengan segala macam make-up sehinggakan ia kelihatan hidup dan jelita yang membuatkan ramai pemuda bermati-matian untuk mengahwininya.

Mungkin diatas rasionalnya fikiran, diatas keyakinan diri serta pada pendirian diri akan apa sesuatu tersebut, seseorang insan dapat menapis segala maklumat yang diterima oleh derianya. Seperti dari ilmu, pengalaman atau fitrah insaniah yang asli menerbitkan fikiran rasional akan erti sebenar sesuatu tersebut, dari keyakinan berlantaskan kebenaran dapat ia menterjemahkan sesuatu tersebut dan mahupun dari pendirian diri yang cenderung pada kebenaran dapat ia menapis sesuatu yang diterima oleh deria-derianya.

Namun lazimnya yang berlaku, diri insan sedari awal disumbatkan dengan segala kedustaan seperti disumbatkan dengan efek-efek buat kehebatan duniawi atau kebendaan, bukan rupa sebenar kehidupan didunia fana ini, lantas ia tertipu dalam persepsi dusta dengan mempercayai akan kehebatan duniawi atau kebendaan dan melupai kehebatan sebenar Pencipta alam yang menjadikan segala-galanya dan segalanya tertakluk dibawah kekuasaan Pencipta alam.

Sebagaimana duit syilling 50 cent didekatkan didepan mata seseorang, lalu apa yang dilihat dan dimengertikan hanyalah rupa bentuk serta nilai duit syilling tersebut sedangkan pandangan gunung-ganang yang besar lagi tinggi terjegat didepan dirinya tidak dilihatnya lantaran pandangannya tertutup oleh duit syilling 50 cent tersebut.

Kerana itu, untuk mendapat persepsi sebenar akan kehidupan ini, perlunya suatu usaha berlanjutan menceritakan kebenaran, menceritakan kebesaran Maha Pencipta, menceritakan akan hidup didunia fana ini hanya sementara serta adanya neraka dan syurga, membacakan akan ayat-ayat yang difirmankan oleh Pencipta alam, membaca hadis-hadis sabdaan Nabi Muhamad s.a.w serta dari mereka-mereka yang berada dijalan yang hak agar persepsi hidup tidak bergantung hanya kepada ainul-yakin (keyakinan melalui apa yang dilihat) atau keyakinan dari apa yang dicapai oleh deria-derianya akan tetapi keyakinan sebenar kepada segala yang dinyatakan oleh Pencipta alam melalui utusannya Nabi Muhamad s.a.w.

3 comments:

Ishak Zaini said...

aduhai manusia yg pelupa, aduhai dunia yg menipudaya.. semalam baru manusia lepas kena tipu, harini lupa lalu kena tipu lagi..

moga Allah anugerahkan cinta akhirat dalam hati kita..

ismadiyusuf said...

itulah dunia, penuh dengan kemanisan..hanya dengan pengorbanan sahaja akan melupai kemanisan dunia yang sementara ini...

zarch said...

"moga Allah anugerahkan cinta akhirat dalam hati kita.." - Amin..amin...Ishak Zaini, moga dikabulkan doa kita.

Benar Ismadiyusuf, melalui pengorbanan keatas agama, akan terlupa kita kemanisan dunia dan melalui pengorbanan keatas agama lagi dan lagi, insyaallah dapat kita mengecapi kemanisan Iman.

Btn_brn_77x28

Tajuk

Abbasiyah (1) altruisme - ikram (3) Aqidah (1) art video (20) Austronesia (10) Bahasa dan penampilan (5) Bangsa Melayu (7) batas sempadan (9) Berita (15) Besi (1) Biography solihin (1) Budaya dan pengertiannya (16) catitan (2) cerdik/bodoh dan antaranya (6) cetusan minda (8) cinta dan syahwat (3) Doha - Qatar (2) Eid Mubarak (5) falsafah (2) Fantasia falasi (3) Fibonacci (1) Filem (2) fitrah (1) Fungsi seni (1) gangsa (1) hukum (6) huruf (2) hutang (1) ijtima (1) Iklan (2) imitasi dan memori (1) infiniti (5) jalan2 (2) kebangsaan/nationalisme (2) kebebasan bersuara (1) Kelahiran kesenian yang mengubah warna dunia. (1) Kembali sebentar tentang erti seni (Islam) (1) kerja otak (1) Kesenian dunia Islam (1) komunikasi (1) konsep kendiri (3) konspirasi (1) Lagu (1) Lentok tangan (1) Malaysia (3) Masa (10) Maslahah atau mafsadah (1) Maya (ilusi) (4) Melaka (1) Melayu (2) Melayu dan Islam (9) minda (2) musik (2) nukilan rasa (1) Pantang dalam berkarya (1) Pause (6) Pembetulan sejarah (3) Pengajian dan pengertian budaya (1) Perasaan dan pemikiran (5) Persepsi / Tanggapan (6) pointillism (2) populasi dunia (9) Produk sejarah (11) Program dan hayat (2) prosa (4) ramadan (2) realiti - kenyataan (7) Sajak (22) Sangkaan (2) sebab dan akibat (18) sejarah (14) sejarah Islam Nusantara (1) sejarah Melayu (4) Sejarah mengubah/terubah (5) Sejarah seni dalam kehidupan insan (1) Sejarah video (1) Seni Bahasa (2) Seni dalam imiginasi (1) seni kata (1) Seni logam (3) Seni textil (budaya berpakaian) (2) Seni-seni mempertahankan diri (1) sound (1) Srivijaya (3) Sunda (6) Tahap kesederhanaan (1) Tahap-tahap kehidupan (14) tenung bintang (1) Terkesan dengan suasana (2) Tradisional dalam makna (1) Ukuran dan kayu pengukurnya (2) updated (1) Usia manusia (3) vision (1) wang (7) Wujudkah kosong? (2) zarzh slide (12)

Catitan lalu

Insuran & Road Tax Online

tetangga