Thursday, April 08, 2010

Persepsi / Tanggapan - 2


Mungkin dalam bahasa kegunaan harian, antara persepsi dengan tanggapan, ia tidak membawa perbezaan atau digunakan sebagai perkataan yang sama, namun boleh dikatakan juga bahawa kedua-dua perkataan ini ada perbezaannya sebagaimana contohnya, persepsi adalah proses penerimaan dari deria-deria dan dari situ muncul tanggapan-tanggapan tentang sesuatu tersebut.

Ungkapan tentang makna perkataan tanggapan telah digunakan oleh bangsa Melayu sesejak dahulu-kala lagi untuk menyatakan tentang suatu aktiviti dalaman diri seseorang insan seperti dari perasaan atau pemikirannya manakala perkataan persepsi (perception) adalah diambil dari perkataan Latin (perceptio, percipio) yang membawa maksud menerima.

Perkataan persepsi ini bila didalami maka wujudlah definisi-definisinya sebagaimana antara contoh yang cuba dihuraikan oleh sesetengah pihak iaitu:

1) Persepsi merupakan proses pengorganisasian dan penginterpretasian terhadap rangsang (stimulus) oleh individu sehingga didapat diertikan apakah sesuatu tersebut dan merupakan aktiviti yang terintegrasi dalam diri individu (Davidoff)

2) Persepsi ialah interpretasi tentang apa yang diinderakan atau dirasakan oleh individu (Bower).

3) Persepsi merupakan suatu proses pengenalan mahupun proses memberi erti terhadap lingkungan individu (Gibson).

4) Persepsi juga dikenali sebagai persepsi sosial yang mana merupakan suatu proses yang terjadi dalam diri seseorang yang bertujuan untuk mengetahui, menginterpretasi dan mengevaluasi orang lain yang dipersepsikan, baik mengenai sifatnya, kualitinya ataupun keadaan lain yang ada dalam diri orang yang dipersepsikan sehingga terbentuk gambaran mengenai individu yang menjadi objek persepsi tersebut. (Lindzey & Aronson).

6) Persepsi adalah pengalaman tentang objek, peristiwa, atau hubungan-hubungan yang diperoleh dengan menyimpulkan informasi dan menafsirkan pesan. (Rakhmat Jalaludin )

Kesimpulannya, erti persepsi adalah merupakan suatu proses penerimaan diri melalui deria-deria yang dimiliki untuk suatu pemahaman terhadap setiap yang berada dalam lingkungan deria-derianya. Atau dalam kata yang lain, dari proses penerimaan melalui deria-derianya, setiap insan membentuk tanggapan-tanggapan dalam dirinya tentang apakah setiap sesuatu tersebut.

Persepsi yang pertama (iaitu sesejak bayi untuk insan mengenal dan memahami kehidupan dunia yang dimulainya) yang lazimnya digunakan oleh setiap insan yang sempurna anggota tubuh badannya adalah persepsi visual, iaitu apa yang didapati dari panca-indera penglihatannya.

Persepsi ini seterusnya berlaku pada segala deria yang lain seperti persepsi bunyian iaitu dari pendengaran, persepsi perabaan iaitu dari sentuhan, persepsi pembauan iaitu dari yang dihidu serta persepsi rasa iaitu dari apa yang dirasa oleh lidah, untuk suatu proses pengertian, pemahaman makna mahupun maklumat (iaitu membentuk tanggapan) pada dunia yang diterokainya dan dirakam dalam dirinya buat pengalaman serta pengetahuan seterusnya.

Kemudiannya untuk waktu-waktu seterusnya, segala objek atau sesuatu samada dari sudut warna, bentuk, rupa, nama, keadaan, rasa, berat, bunyi-bunyian yang didengar sehinggalah kepada hembusan-hembusan udara mahupun bau-bauan dapat ditafsir secara automatik oleh pemikiran mahupun perasaannya dan serta dapat juga diungkap seperti melalui patah-patah kata, tulisan-tulisan, gambar-gambaran dan seterusnya kerana persepsi yang didapati dari panca-indera diolah atau ditafsir akan maknanya oleh pemikiran mahupun perasaan insan dari data-data yang ada pada dirinya seperti dari sudut pengalaman mahupun pengetahuan.

Manakala sesuatu yang diluar dari pengalaman mahupun pengetahuannya, akan cuba dihubung-kaitkan kepada sesuatu yang diketahuinya seperti seseorang melihat seekor haiwan yang tidak pernah dilihat olehnya seumur hidup, lalu dicuba meneka apakah jenis haiwan tersebut dengan mengambil gambaran bentuk haiwan lain yang diketahuinya hampir serupa. (sebelum ia mendapat kepastian dari sumber yang baru tentang haiwan tersebut)

Dan tentu sahaja kerap juga berlaku kesilapan dalam penafsiran insan keatas sesuatu tersebut kerana persepsi yang dimiliki oleh insan sendiri adalah terhad sebagaimana segala yang ada dalam dirinya. Hatta segala yang dialami dalam hidupnya juga amat terbatas atas sesuatu faktor dan persepsinya wajar sahaja berligar hanya dalam batas-batas tersebut.


Bersambung...

No comments:

Btn_brn_77x28

Tajuk

Abbasiyah (1) altruisme - ikram (3) Aqidah (1) art video (20) Austronesia (10) Bahasa dan penampilan (5) Bangsa Melayu (7) batas sempadan (9) Berita (15) Besi (1) Biography solihin (1) Budaya dan pengertiannya (16) catitan (2) cerdik/bodoh dan antaranya (6) cetusan minda (8) cinta dan syahwat (3) Doha - Qatar (2) Eid Mubarak (5) falsafah (2) Fantasia falasi (3) Fibonacci (1) Filem (2) fitrah (1) Fungsi seni (1) gangsa (1) hukum (6) huruf (2) hutang (1) ijtima (1) Iklan (2) imitasi dan memori (1) infiniti (5) jalan2 (2) kebangsaan/nationalisme (2) kebebasan bersuara (1) Kelahiran kesenian yang mengubah warna dunia. (1) Kembali sebentar tentang erti seni (Islam) (1) kerja otak (1) Kesenian dunia Islam (1) komunikasi (1) konsep kendiri (3) konspirasi (1) Lagu (1) Lentok tangan (1) Malaysia (3) Masa (10) Maslahah atau mafsadah (1) Maya (ilusi) (4) Melaka (1) Melayu (2) Melayu dan Islam (9) minda (2) musik (2) nukilan rasa (1) Pantang dalam berkarya (1) Pause (6) Pembetulan sejarah (3) Pengajian dan pengertian budaya (1) Perasaan dan pemikiran (5) Persepsi / Tanggapan (6) pointillism (2) populasi dunia (9) Produk sejarah (11) Program dan hayat (2) prosa (4) ramadan (2) realiti - kenyataan (7) Sajak (22) Sangkaan (2) sebab dan akibat (18) sejarah (14) sejarah Islam Nusantara (1) sejarah Melayu (4) Sejarah mengubah/terubah (5) Sejarah seni dalam kehidupan insan (1) Sejarah video (1) Seni Bahasa (2) Seni dalam imiginasi (1) seni kata (1) Seni logam (3) Seni textil (budaya berpakaian) (2) Seni-seni mempertahankan diri (1) sound (1) Srivijaya (3) Sunda (6) Tahap kesederhanaan (1) Tahap-tahap kehidupan (14) tenung bintang (1) Terkesan dengan suasana (2) Tradisional dalam makna (1) Ukuran dan kayu pengukurnya (2) updated (1) Usia manusia (3) vision (1) wang (7) Wujudkah kosong? (2) zarzh slide (12)

Catitan lalu

Insuran & Road Tax Online

tetangga