Thursday, June 01, 2006

Seni textil 1 (budaya berpakaian) dalam Islam.


Berpakaian seperti juga tempat tinggal, makanan, keluarga, kenderaan yang mana semua ini bukanlah maksud hidup dalam Islam, tetapi memainkan peranan hajat (keperluan utama) dalam kehidupan seharian.

Sesejak Nabi Adam dan isterinya termakan buah larangan disyurga, segala pakaian syurga mereka tertanggal dan Nabi Adam bersama isterinya terpaksa mengambil daun-daun pohon disyurga untuk menutupi aurat (badan) mereka kerana lahirnya sifat malu diri.

Sesejak awal lagi, manusia dikurniakan oleh Allah sifat malu diri, jadi mereka yang tidak merasa malu bila tubuh badannya (auratnya) dilihat orang sebenarnya telah terhakis sifat fitrah manusiawinya. Dan bila Nabi Adam dan isterinya diturunkan kebumi, bermulalah era budaya berpakaian yang direka-corakkan gayanya.

Dimana-mana kita pergi, samaada dikawasan maju atau kawasan yang terpencil jauh dari kemajuan, kita akan bertemu alat tenun. Dari Amazon, kepulauan pasifik, Asia, Afrika hingga Europa, asal alat menenun textil adalah sama, ini menunjukkan juga bahawasanya manusia itu berasal dari satu keturunan yang sama.

Dan dari masa kesemasa, alatnya berubah bentuk hingga kini adanya mesin-mesin canggih dalam indusri pembuatan textil. Begitu juga dengan rekaan-rekaan pakaian, yang mana rekaan-rekaan pakaian-pakaian pun berubah-rubah mengikut keadaan, peraturan, kemampuan, cuaca atau kegemaran semasa.

Rekaan-rekaan pakaian bolehlah diibaratkan seperti gelas yang 2dl, quantiti air yang dituang dalam gelas adalah sama dalam setiap masa, tetapi bentuk dan dari apa gelas direka, berbeza-beza mengikut suasana semasa, seperti ada gelas yang bulat, meninggi, bersegi-segi dan sebagainya dan dibuat dari bahan berbeza seperti dari tanah liat, kaca, perak dan sebagainya.

Begitulah rekaan-rekaan pakaian yang berubah-rubah mengikut kehendak atau suasana semasa. Dibenua-benua yang diduduki oleh orang-orang Islam, biasanya budaya berpakaian adalah berkait-rapat dengan peraturan dalam Islam, disamping juga warna-warna atau corak-corak textil samaada dari sumber kedaerahan atau sesuatu yang baru, digubal mengikut peraturan Islam (tiadanya bentuk mahluk hidup). -Sesuatu yang jelas, cara keserdahanaan berpakaian sunnah Rasulullah s.a.w adalah suatu yang tidak dimakan zaman dan sentiasa hidup disetiap zaman.


-(bersambung)


Shukr.co.uk

No comments:

Btn_brn_77x28

Tajuk

Abbasiyah (1) altruisme - ikram (3) Aqidah (1) art video (20) Austronesia (10) Bahasa dan penampilan (5) Bangsa Melayu (7) batas sempadan (9) Berita (15) Besi (1) Biography solihin (1) Budaya dan pengertiannya (16) catitan (2) cerdik/bodoh dan antaranya (6) cetusan minda (8) cinta dan syahwat (3) Doha - Qatar (2) Eid Mubarak (5) falsafah (2) Fantasia falasi (3) Fibonacci (1) Filem (2) fitrah (1) Fungsi seni (1) gangsa (1) hukum (6) huruf (2) hutang (1) ijtima (1) Iklan (2) imitasi dan memori (1) infiniti (5) jalan2 (2) kebangsaan/nationalisme (2) kebebasan bersuara (1) Kelahiran kesenian yang mengubah warna dunia. (1) Kembali sebentar tentang erti seni (Islam) (1) kerja otak (1) Kesenian dunia Islam (1) komunikasi (1) konsep kendiri (3) konspirasi (1) Lagu (1) Lentok tangan (1) Malaysia (3) Masa (10) Maslahah atau mafsadah (1) Maya (ilusi) (4) Melaka (1) Melayu (2) Melayu dan Islam (9) minda (2) musik (2) nukilan rasa (1) Pantang dalam berkarya (1) Pause (6) Pembetulan sejarah (3) Pengajian dan pengertian budaya (1) Perasaan dan pemikiran (5) Persepsi / Tanggapan (6) pointillism (2) populasi dunia (9) Produk sejarah (11) Program dan hayat (2) prosa (4) ramadan (2) realiti - kenyataan (7) Sajak (22) Sangkaan (2) sebab dan akibat (18) sejarah (14) sejarah Islam Nusantara (1) sejarah Melayu (4) Sejarah mengubah/terubah (5) Sejarah seni dalam kehidupan insan (1) Sejarah video (1) Seni Bahasa (2) Seni dalam imiginasi (1) seni kata (1) Seni logam (3) Seni textil (budaya berpakaian) (2) Seni-seni mempertahankan diri (1) sound (1) Srivijaya (3) Sunda (6) Tahap kesederhanaan (1) Tahap-tahap kehidupan (14) tenung bintang (1) Terkesan dengan suasana (2) Tradisional dalam makna (1) Ukuran dan kayu pengukurnya (2) updated (1) Usia manusia (3) vision (1) wang (7) Wujudkah kosong? (2) zarzh slide (12)

Catitan lalu

Insuran & Road Tax Online

tetangga