Monday, June 19, 2006

Seni logam 1

Sesejak dahulu lagi, manusia belajar mencipta alat-alat untuk melindungi diri, untuk kegunaan harian seperti membajak atau berburu jua untuk menghiasi diri, lalu berbagai bahan-bahan digunakan samaada dari tulang-tulang, kayu-kayan, batu-batu dan seterusnya.

Penemuaan yang terbesar dalam sejarah manusia adalah logam-logam yang bahannya bukan sahaja mudah dibentuk dan lebih kuat dari bahan yang lain, malah ianya tahan lama dan bernilai tinggi jika dibandingkan dengan-dengan bahan-bahan yang lain. Pada permulaannya, bahan logam digunakan terutamanya untuk senjata-senjata tetapi lama-kelamaan, kerana terdapatnya berbagai-bagai jenis logam, ianya digunakan untuk kegunaan lain yang seterusnya dalam kehidupan seharian.

Contohnya bahan logam emas, yang tiada terkesan dengan suasana sekitar seperti cuaca atau tarikh begitu bernilai hingga kehari kini, malah sistem kewangan kini adalah terikat pada nilai logam ini.

Diriwayatkan pada kita bagaimana Raja Zulkarnian yang dalam perjalanan kembaranya bersama askarnya dari arah matahari terbenam, terserempak dengan segolongan kaum manusia yang meminta bantuannya untuk menghadapi kaum Yajud- Majud, yang mana Kaum Yajud- Majud ini adalah suatu kaum buas yang kerjanya hanya melakukan kerosakan, kemusnahan dan menganggu manusia. Lalu dia diilhamkan oleh Allah untuk membina benteng bagi memenjarakan kaum Yajud- Majud agar tidak keluar dimuka-bumi, hingga satu saat yang ditetapkan oleh Allah nanti. Raja Zulkarnian telah memerintah untuk membina suatu benteng yang kukuh yang diperbuat daripada besi-besi, diselang-seli dengan tembaga, yang mana logam-logam jika diadukan adalah lebih baik dan tahan lama dari hanya satu jenis logam sahaja.(Seperti pedang-pedang Jepun mahu-pun Taming-Sari yang diberitakan, 7 jenis logam diadukan didalamnya Taming- Sari)

Juga diriwayatkan bagaimana Allah mengajar dan memberi kelebihan untuk Nabi Daud a.s tentang usaha keatas logam-logam, yang mana diberitakan, era bahan logam bermula disini dan yang mana merubah seterusnya sejarah kehidupan manusia. Didalam Al- Quran sendiri terdapatnya suatu surah yang dinamakan surah Hadid (besi).

No comments:

Btn_brn_77x28

Tajuk

Abbasiyah (1) altruisme - ikram (3) Aqidah (1) art video (20) Austronesia (10) Bahasa dan penampilan (5) Bangsa Melayu (7) batas sempadan (9) Berita (15) Besi (1) Biography solihin (1) Budaya dan pengertiannya (16) catitan (2) cerdik/bodoh dan antaranya (6) cetusan minda (8) cinta dan syahwat (3) Doha - Qatar (2) Eid Mubarak (5) falsafah (2) Fantasia falasi (3) Fibonacci (1) Filem (2) fitrah (1) Fungsi seni (1) gangsa (1) hukum (6) huruf (2) hutang (1) ijtima (1) Iklan (2) imitasi dan memori (1) infiniti (5) jalan2 (2) kebangsaan/nationalisme (2) kebebasan bersuara (1) Kelahiran kesenian yang mengubah warna dunia. (1) Kembali sebentar tentang erti seni (Islam) (1) kerja otak (1) Kesenian dunia Islam (1) komunikasi (1) konsep kendiri (3) konspirasi (1) Lagu (1) Lentok tangan (1) Malaysia (3) Masa (10) Maslahah atau mafsadah (1) Maya (ilusi) (4) Melaka (1) Melayu (2) Melayu dan Islam (9) minda (2) musik (2) nukilan rasa (1) Pantang dalam berkarya (1) Pause (6) Pembetulan sejarah (3) Pengajian dan pengertian budaya (1) Perasaan dan pemikiran (5) Persepsi / Tanggapan (6) pointillism (2) populasi dunia (9) Produk sejarah (11) Program dan hayat (2) prosa (4) ramadan (2) realiti - kenyataan (7) Sajak (22) Sangkaan (2) sebab dan akibat (18) sejarah (14) sejarah Islam Nusantara (1) sejarah Melayu (4) Sejarah mengubah/terubah (5) Sejarah seni dalam kehidupan insan (1) Sejarah video (1) Seni Bahasa (2) Seni dalam imiginasi (1) seni kata (1) Seni logam (3) Seni textil (budaya berpakaian) (2) Seni-seni mempertahankan diri (1) sound (1) Srivijaya (3) Sunda (6) Tahap kesederhanaan (1) Tahap-tahap kehidupan (14) tenung bintang (1) Terkesan dengan suasana (2) Tradisional dalam makna (1) Ukuran dan kayu pengukurnya (2) updated (1) Usia manusia (3) vision (1) wang (7) Wujudkah kosong? (2) zarzh slide (12)

Catitan lalu

Insuran & Road Tax Online

tetangga