Terungkitnya akan kewujudan sebab dan akibat dialam ini adalah kerana hukum akal dari diri insaniah. Erti hukum akal (hukum aqli) adalah meletakkan sesuatu barang, hal, perkara dan seterusnya kerana adanya sesuatu mahupun punca atau dalam kata lain, meletakkan sesuatu akibat lantaran sesuatu penyebab dan sebegitu juga sebaliknya iaitu menidakkan sesuatu lantaran tiadanya sesuatu mahupun punca atau dalam kata lain, menafikan sesuatu akibat lantaran ketiadaan penyebabnya.
Hukum akal terbahagi kepada tiga iaitu, wajib, mustahil dan jaiz. Wajib adalah sesuatu yang wajar diterima oleh akal seperti sebab melakukan amalan-amalan yang soleh mengakibatkan seseorang tersebut tenteram jiwanya, sebab pejuang-pejuang kemerdekaan dahulu bertungkus-lumut memperjuangkan kemerdekaan mengakibatkan generasi kini hidup aman dalam negaranya yang merdeka, sebab hubungan jenis lelaki dan wanita mengakibatkan kelahiran, sebab terjatuhnya dari bangunan yang tinggi mengakibatkan kematian dan lain-lain.
Mustahil adalah sesuatu yang tidak dapat diterima oleh akal seperti tiadanya akibat kematian bagi yang bernyawa, tiadanya akibat keracunan lantaran sebab meminum racun tikus, tiadanya akibat kebuluran lantaran sebab tiada makanan, tiadanya akibat perpecahan lantaran sebab kegilaan kuasa oleh sesuatu pihak dan lain-lain.
Jaiz pula adalah sesuatu samaada yang harus diterima mahupun ditolak oleh akal seperti sebab memandu kereta maka ia menjimatkan masa dan belanja (dimana kemungkinan sebaliknya terjadi iaitu sipemandu terperangkap dalam traffik-jem berjam-jam atau terpaksa membayar saman beratus-ratus ringgit), sebab meminum kopi membuat mata tidak mengantuk, sebab memakan nasi makan perut tidak dimasuki angin dan lain-lain.
Hukum akal terbahagi kepada tiga iaitu, wajib, mustahil dan jaiz. Wajib adalah sesuatu yang wajar diterima oleh akal seperti sebab melakukan amalan-amalan yang soleh mengakibatkan seseorang tersebut tenteram jiwanya, sebab pejuang-pejuang kemerdekaan dahulu bertungkus-lumut memperjuangkan kemerdekaan mengakibatkan generasi kini hidup aman dalam negaranya yang merdeka, sebab hubungan jenis lelaki dan wanita mengakibatkan kelahiran, sebab terjatuhnya dari bangunan yang tinggi mengakibatkan kematian dan lain-lain.
Mustahil adalah sesuatu yang tidak dapat diterima oleh akal seperti tiadanya akibat kematian bagi yang bernyawa, tiadanya akibat keracunan lantaran sebab meminum racun tikus, tiadanya akibat kebuluran lantaran sebab tiada makanan, tiadanya akibat perpecahan lantaran sebab kegilaan kuasa oleh sesuatu pihak dan lain-lain.
Jaiz pula adalah sesuatu samaada yang harus diterima mahupun ditolak oleh akal seperti sebab memandu kereta maka ia menjimatkan masa dan belanja (dimana kemungkinan sebaliknya terjadi iaitu sipemandu terperangkap dalam traffik-jem berjam-jam atau terpaksa membayar saman beratus-ratus ringgit), sebab meminum kopi membuat mata tidak mengantuk, sebab memakan nasi makan perut tidak dimasuki angin dan lain-lain.
Berputarnya hidup insan saban waktu dengan kefahaman diatas sebab dan akibat disekitar kehidupannya adalah berpaut pada hukum akalnya. Yang mana merupakan kewajaran buat suatu pemikiran rasional atau pemikiran yang jelas, namun disamping itu juga sering membuat dirinya jauh terpesong lantaran ketandusan sumber-sumber kebenaran atau yang hak dalam penjelasan akan apakah suatu sebab dan akibat tersebut.
Misal yang paling baik akan kesan dari hukum akal adalah kisah antara para malaikat dan siIblis, dimana semasa Allah hendak menjadikan insan sebagai khalifah dimuka-bumi, para malaikat bertanya kenapa insan yang dipilih kerana melalui hukum akal para malaikat, insan hanya akan menumpahkan darah serta melakukan kehancuran dimuka bumi. Namun bilamana Allah berfirman bahawa ilmu-Nya mengatasi segalanya, para malaikat tunduk mengakui kebenaran dan mengakui kedhaifan diri mereka.
Sedang sebaliknya terjadi kepada Iblis dimana dia menggunakan hukum akalnya bahawa asbab kejadian dari api adalah lebih mulia dari asbab kejadian dari tanah, iaitu dirinya yang dijadikan dari asbab api lebih mulia dari Nabi Adam yang dijadikan dari asbab tanah, dan lantaran dari itu, bila diperintahkan untuk sujud hormat kepada Nabi Adam, siIblis memberontak yang mengakibatkan dirinya terpencil dari rahmat Allah dan dilaknat selama-lamanya.
Perbezaan diantara para malaikat dan siIblis adalah biarpun masing-masing memperkatakan akan sebab dan akibat dari hukum akal mereka, para malaikat menyedari kesilapan mereka dan memohon keampunan kerana mempersoalkan kekuasaan Allah diatas sebab dan akibat, sedang siIblis yang menerima padah dilaknat selama-lamanya adalah kerana tetap angkuh akan kefahaman melalui hukum akalnya bahawa dirinya adalah lebih mulia dari insan dan melupai bahawa segala sebab dan akibat iaitu samada kejadian dari api, tanah atau cahaya, Allah sahajalah yang berkuasa memuliakan atau merendahkan kedudukannya.
Kisah ini menjadi ikhtibar buat umat insan semua bahawa kenyataan yang sebenar iaitu Allah yang berkuasa diatas segala sebab dan akibat. Segala sebab dan akibat hanyalah merupakan ujian buat insan untuk tunduk kepada Allah semata-mata. Segala sebab dan akibat adalah dibawah perintah Allah semata-mata dan Allah tidak memerlukan semua itu sama sekali.
Bersambung...
No comments:
Post a Comment