Monday, January 24, 2011

Batas sempadan - 3


Insan, kejadiannya adalah diantara batasan-batasan atau sempadan yang wujud dalam kehidupanya dengan kebebasan-kebebasan yang sewajarnya dimiliki. Sempadan atau kebebasan yang terhad oleh lingkungan tubuh-badan serta suasana persekitaran fizikal dengan sempadan atau kebebasan buat fikiran yang lebih jauh batasnya dari bentuk fizikal seperti contohnya seseorang memikirkan untuk melakukan kebaikan atau dosa adalah tidak sama dengan melakukannya.

Samada bagaimanakah sempadan yang wajar melingkungi insan agar hidupnya terlindung dari segala kemudaratan didalam dunia ini dan seterusnya selepas kematiannya serta bentuk kebebasan yang wajar dimiliki dimana merupakan maslahah atau kebaikan buat diri insan, dengan bagaimanakah sempadan yang membatasi segala pergerakan insan sehingga segala aktiviti berkaitan kehidupannya terbantut serta corak kebebasan yang dimiliki sehingga menghasilkan masfadah atau keburukan, adalah suatu pertanyaan mahupun suatu perjuangan yang mana telah menumpahkan darah dengan berlakunya peperangan demi peperangan dalam sejarah kewujudan insan sedari awal lagi.

Bila memperkatakan tentang kenyataan batas atau sempadan yang mempengaruhi diseluruh dunia hari ini, samada dari bentuk pemerintahan iaitu sistem demokrasi, ekonomi serta budaya, wajar rasanya dikaji kembali suatu proses pemikiran yang kini telah menjadi suatu pratikal dimana-mana benua diseluruh dunia, yang mana proses pemikiran ini bermula dibenua Eropa antara abad ke-16 dan abad ke-17 dan seterusnya merupakan suatu pemangkin buat perubahan dibenua Amerika Syarikat bila dipratikkan dan kesan seterusnya menjadi suatu ikutan diseluruh dunia.

Proses pemikiran ini adalah digelar Liberalisme (berasal dari bahasa latin: liber, yang bermaksud bebas serta liberty yang bermaksud konsep kebebasan), iaitu suatu falsafah pemikiran yang meletakkan kebebasan sebagai suatu nilai politik tertinggi. Seseorang yang mengikuti pemikiran bentuk liberalisme dipanggil seorang liberal. Namun perlu ditegaskan, tidak semua yang mempunyai unsur pemikiran yang selari dengan liberalisme namun mempunyai ciri tersendiri yang membezakannya dengan fahaman liberalisme adalah digelar liberal.

Konsep liberalisme adalah terutamanya menekankan prinsip-prinsip akan kebebasan setiap insan keatas hak-hak dirinya seperti hak individu keatas harta miliknya, kebebasan berfikir, kebebasan bersuara, peluang yang sama rata tanpa mengira latar-belakang seperti warna kulit dan lain-lain. Sebegitu juga konsep kebebasan buat masyarakat umum seperti ekonomi pasaran bebas, batasan keatas kuasa sesuatu kerajaan, sistem pengundian iaitu sistem demokrasi dimana semua rakyat mempunyai hak-hak menentukan pemerintah mereka.

Konsep liberalisme ini tidak dinafikan membawa banyaknya kebaikan atau sesuatu yang positif dimana ia telah merubah keadaan dunia silam yang penuh peperangan mahupun penghambaan kepada keadaan dunia yang lebih aman hari ini, namun begitu, biarpun ia kelihatan suatu yang sempurna serta suatu penyelesaian buat kehidupan insan yang bermasyarakat, terdapat kekurangan serta kelemahan terutama bergantung kepada cara pratikalnya, suasana sesuatu tempat atau zaman, ketelusan sesuatu pihak yang berkuasa serta bila bertembung dengan dunia realiti kehidupan insan yang dibaluti dengan segala unsur budaya kehidupan serta kepercayaan yang dipegangi.

Hatta dibenua yang bermulanya konsep fahaman ini, mengambil berkurun-kurun lamanya untuk menterjemahkannya kedalam kehidupan nyata dan kenyataannya, sehingga kini, mereka belum dapat mencapai sepenuhnya mahupun melengkapinya. Contohnya diskriminasi akan diatas perbezaan warna kulit, jantina mahupun kepercayaan yang sehingga kini masih lagi menjadi isu-isu yang tidak pernah luput.

Juga contohnya tentang isu-isu kawalan mutlak sesebuah kerajaan keatas rakyatnya yang mudah dimanipulasi melalui undang-undang ciptaan manusia itu sendiri (yang bila-bila sahaja mampu dirubah mengikut kehendak mereka-mereka yang berkuasa) seperti dengan cerita terrorist yang diada-adakan, lalu sesebuah kerajaan tersebut mendapat hak untuk sewenang-wenangnya mencerobohi hak-hak peribadi sesiapa sahaja yang dikehendaki.

Kerana itu, ada perbezaan antara konsep liberalisme seperti yang tercatit diatas dengan liberalisme yang berkaitan dengan kepercayaan atau agama dimana contohnya didalam agama Islam, konsep kebebasan serta hak setiap insan itu sendiri adalah suatu keutamaan, tetapi yang membezakannya adalah dimana kebebasan insan tertakluk dalam rangka sempadan perintah Allah mengikut contoh yang dibawa oleh Nabi Muhamad.

Manakala mereka yang membawa konsep fahaman yang digelar Islam liberal, adalah wajar ditolak kerana cuba melangkaui sempadan perintah Allah dengan menafsirkan sendiri apa itu sesuatu hukum dengan menggunakan alasan hak-hak seorang insan, sedangkan hak-hak seorang insan tidak pernah merupakan sesuatu yang muktamad dimilikinya.

Contohnya, seseorang yang telah memenuhi segala hak keatas dirinya serta juga keluarganya, namun itu bukan muktamad kerana adanya hak-hak jiran dan insan lainnya seperti fakir miskin yang wajar cuba dipenuhi biarpun itu tidak termaktub didalam mana-mana undang-undang perlembagaan. Sebegitu juga mereka yang berkata akan kebebasan untuk sesuatu perlakuan seperti contohnya kehidupan sosial yang bebas tetapi bagaimana pula kesan-kesan keburukan kepada insan-insan lain terutamanya generasi seterusnya iaitu baka-baka kelahiran dari perhubungan luar nikah?

Bersambung...

No comments:

Btn_brn_77x28

Tajuk

Abbasiyah (1) altruisme - ikram (3) Aqidah (1) art video (20) Austronesia (10) Bahasa dan penampilan (5) Bangsa Melayu (7) batas sempadan (9) Berita (15) Besi (1) Biography solihin (1) Budaya dan pengertiannya (16) catitan (2) cerdik/bodoh dan antaranya (6) cetusan minda (8) cinta dan syahwat (3) Doha - Qatar (2) Eid Mubarak (5) falsafah (2) Fantasia falasi (3) Fibonacci (1) Filem (2) fitrah (1) Fungsi seni (1) gangsa (1) hukum (6) huruf (2) hutang (1) ijtima (1) Iklan (2) imitasi dan memori (1) infiniti (5) jalan2 (2) kebangsaan/nationalisme (2) kebebasan bersuara (1) Kelahiran kesenian yang mengubah warna dunia. (1) Kembali sebentar tentang erti seni (Islam) (1) kerja otak (1) Kesenian dunia Islam (1) komunikasi (1) konsep kendiri (3) konspirasi (1) Lagu (1) Lentok tangan (1) Malaysia (3) Masa (10) Maslahah atau mafsadah (1) Maya (ilusi) (4) Melaka (1) Melayu (2) Melayu dan Islam (9) minda (2) musik (2) nukilan rasa (1) Pantang dalam berkarya (1) Pause (6) Pembetulan sejarah (3) Pengajian dan pengertian budaya (1) Perasaan dan pemikiran (5) Persepsi / Tanggapan (6) pointillism (2) populasi dunia (9) Produk sejarah (11) Program dan hayat (2) prosa (4) ramadan (2) realiti - kenyataan (7) Sajak (22) Sangkaan (2) sebab dan akibat (18) sejarah (14) sejarah Islam Nusantara (1) sejarah Melayu (4) Sejarah mengubah/terubah (5) Sejarah seni dalam kehidupan insan (1) Sejarah video (1) Seni Bahasa (2) Seni dalam imiginasi (1) seni kata (1) Seni logam (3) Seni textil (budaya berpakaian) (2) Seni-seni mempertahankan diri (1) sound (1) Srivijaya (3) Sunda (6) Tahap kesederhanaan (1) Tahap-tahap kehidupan (14) tenung bintang (1) Terkesan dengan suasana (2) Tradisional dalam makna (1) Ukuran dan kayu pengukurnya (2) updated (1) Usia manusia (3) vision (1) wang (7) Wujudkah kosong? (2) zarzh slide (12)

Catitan lalu

Insuran & Road Tax Online

tetangga