Friday, February 09, 2007

Pantang dalam berkarya

Segala yang ada didalam alam ini adalah makhluk Allah, yang mana tercipta secara spontan menurut perintah Allah, "kun fayakun- jadi, maka terjadilah ia". Allah yang mencipta segalanya adalah amat berbeza dari segala makhluk yang diciptaNya, "Walam yakullahu kufuan ahad- dan tiada suatu apa pun yang menyerupaiNya".
Dan inilah hakikat sebenarnya, iaitu perbezaan ketara antara makhluk dan Khaliq.

Segala dilangit mahupun dibumi adalah makhluk ciptaan Allah, dalam mana semuanya tertakluk pada proses-proses kemahlukkan. Allahlah yang berkuasa mutlak meminda, merubah menghidupkan, mematikan, membesarkan, menggecilkan dan melakukan apa sahaja kepada bentuk rupa ciptaanNya.

Segala sebab untuk terjadinya apa sahaja adalah dibawah keizinanNya.
Hakikat yang sebenar bahawa tiada yang menyerupai Allah, adalah tahap larangan untuk mahlukNya dari mengambarkan rupa Allah, memikirkan zat Allah, mahupun menyamakan Allah dengan sesuatu dialam ini samaada dalam bentuk tulisan seperti karya-karya novel, puisi-puisi, dalam lukisan-lukisan, ukiran-ukiran dan seterusnya.
Bayangkan hanya sifat rahmat Allah, yang mana menurut suatu hadis, rahmat yang diturunkan didunia ini oleh Allah, hanyalah satu peratus dari rahmat Allah, yang mana disebarkan keseluruh alam, sehinggakan seekor binatang buas, tidak akan memijak anaknya (kerana adanya sifat rahmat dihatinya kepada anaknya). Selebihnya, adalah untuk hari pembalasan, yang mana segalanya memerlukan rahmat Allah lantaran dahsyat dan ngerinya hari pembalasan tersebut.
Jadi, cukuplah untuk kita membayangkan sifat-sifat kebesaran Allah yang mana lahir dari Asma Ul Husna, nama-nama mulia Allah, manakala untuk kita memikirkan zat-zat Allah, tiadalah kita berkemampuan.
Akal manusia itu sendiri adalah terbatas sebagaimana segala fizikal yang dimilikinya, hatta mengunakan alat-alat pembantu. Seseorang itu, bila dijamu makanan, berapa pinggang yang mampu dimakan, dua-tiga pingang nasi, dan kemudiannya, tidaklah berkemampuan untuknya menyambung memakannya, kerana perutnya penuh, perutnya yang mempunyai batas-batas kemampuan. Sebegitulah dengan akalnya, yang sentiasa terbatas dalam ruang sebagai mahluk yang lemah.
Jadi, dalam hakikat ini, amatlah mustahil untuk seseorang itu menghasilkan karya samaada dari hati-fikirannya atau ditiru dari yang lainnya, buat rupa Allah seperti penghasilan berhala-berhala dari ukiran kayu-kayu atau batu-batu oleh artis-artis dizaman Jahilliyah.

No comments:

Btn_brn_77x28

Tajuk

Abbasiyah (1) altruisme - ikram (3) Aqidah (1) art video (20) Austronesia (10) Bahasa dan penampilan (5) Bangsa Melayu (7) batas sempadan (9) Berita (15) Besi (1) Biography solihin (1) Budaya dan pengertiannya (16) catitan (2) cerdik/bodoh dan antaranya (6) cetusan minda (8) cinta dan syahwat (3) Doha - Qatar (2) Eid Mubarak (5) falsafah (2) Fantasia falasi (3) Fibonacci (1) Filem (2) fitrah (1) Fungsi seni (1) gangsa (1) hukum (6) huruf (2) hutang (1) ijtima (1) Iklan (2) imitasi dan memori (1) infiniti (5) jalan2 (2) kebangsaan/nationalisme (2) kebebasan bersuara (1) Kelahiran kesenian yang mengubah warna dunia. (1) Kembali sebentar tentang erti seni (Islam) (1) kerja otak (1) Kesenian dunia Islam (1) komunikasi (1) konsep kendiri (3) konspirasi (1) Lagu (1) Lentok tangan (1) Malaysia (3) Masa (10) Maslahah atau mafsadah (1) Maya (ilusi) (4) Melaka (1) Melayu (2) Melayu dan Islam (9) minda (2) musik (2) nukilan rasa (1) Pantang dalam berkarya (1) Pause (6) Pembetulan sejarah (3) Pengajian dan pengertian budaya (1) Perasaan dan pemikiran (5) Persepsi / Tanggapan (6) pointillism (2) populasi dunia (9) Produk sejarah (11) Program dan hayat (2) prosa (4) ramadan (2) realiti - kenyataan (7) Sajak (22) Sangkaan (2) sebab dan akibat (18) sejarah (14) sejarah Islam Nusantara (1) sejarah Melayu (4) Sejarah mengubah/terubah (5) Sejarah seni dalam kehidupan insan (1) Sejarah video (1) Seni Bahasa (2) Seni dalam imiginasi (1) seni kata (1) Seni logam (3) Seni textil (budaya berpakaian) (2) Seni-seni mempertahankan diri (1) sound (1) Srivijaya (3) Sunda (6) Tahap kesederhanaan (1) Tahap-tahap kehidupan (14) tenung bintang (1) Terkesan dengan suasana (2) Tradisional dalam makna (1) Ukuran dan kayu pengukurnya (2) updated (1) Usia manusia (3) vision (1) wang (7) Wujudkah kosong? (2) zarzh slide (12)

Catitan lalu

Insuran & Road Tax Online

tetangga