Wednesday, May 17, 2006

Seni Bahasa - 1


Seni atas bahasa adalah sesuatu yang begitu luas cabangnya dan memainkan peranan yang begitu penting dalam sejarah manusia. Telah diriwayatkan pada kita, bahawa telah diturunkan suhuf (bahan peringatan bertulis) pada Nabi Syith, anak kepada Nabi Adam a.s, dan ini bermakna bahawa sejarah penulisan yang berasaskan budaya yang tinggi dan penuh kebenaran telah bermula sesejak generasi pertama manusia lagi.

Hari ini begitu banyaknya bahasa-bahasa yang dituturkan, dari bahasa utama seperti Bahasa Arab, English, Urdu, Mandarin, Melayu dan lain-lain hinggakan ke bahasa-bahasa daerah atau tempatan, dan setiap bahasa mempunyai begitu banyak ayat-ayat serta pengertiaannya. Hanya Allah yang Maha Mengetahui dan Memahami seluruh ayat-ayat yang dicatit maupun kata-kata yang dituturkan diseluruh dunia.

Dalam sejarah Islam, bahasa bukanlah maksud tetapi adalah alat yang begitu penting dalam penyebaran Islam, penghayatan hidup sebagai seorang Islam maupun pengayaan dalam melalui rentak-rentak hidup sebagai seorang Islam. Sahaba r.a dan kemudian para Tabi-Tabien dan seterusnya para pendakwah telah berhijrah keempat penjuru dunia dan walaupun kebanyakkan kawasan yang didatangi mereka, penduduknya tidak tahu berbahasa Arab, tetapi Islam berjaya disebarkan.

China, misalnya, suatu ketika dahulu, tiada siapa pun boleh bertutur Bahasa Arab, tetapi dari abad permulaan Islam hingga kini, talah berjuta-juta orang China menganut agama Islam dan ramai Alim-Ulamak China boleh bertutur bahasa Arab dan paling kurang untuk orang awam, mereka mampu bersembahyang dalam bahasa Arab yang mana merupakan suatu kewajipan.

Seni keatas bahasa dalam Islam adalah dalam konteks yang mana mempunyai maksud-maksud yang mulia yang mengundang keatas kecergasan dalam berfikir, menghayati kebesaran Ilahi, menanamkan perasaan-perasaan murni, dan bagaimana mendapat keredhaan Allah melalui keikhlasan dalam berkarya atau beramal. Inilah bezanya seni keatas bahasa Islam dengan seni keatas bahasa cara yang lain.

Dari sudut bayan, sajak, cerpen, pelukis/pengukir khat-khat, dalam bidang suara (penyair atau maupun penyanyi) dan seterusnya haruslah memahami apa itu kehendak Islam sendiri. Samaada yang berpengalaman dan berbakat tinggi atau yang dipermulaan dan cuba mengasah bakat, maupun yang hanya menjadikannya minat, asas penting dalam berseni bahasa, ianya digunakan untuk mengajak diri dan orang lain meniti jalan lurus dan bagaimana dapat meletakkan rasa keAgungan Allah Taala kedalam hati serta mengikut garis panduan yang ditunjuk oleh Rasulullah s.a.w. Ini semua akan menjanjikan kejayaan kerana kejayaan sebenarnya adalah bilamana kita dapat keredhaan Allah dan diampunkannya. Sedangkan segala yang lainnya akan berlalu pergi ditelan masa.


- Arabic Language -

No comments:

Btn_brn_77x28

Tajuk

Abbasiyah (1) altruisme - ikram (3) Aqidah (1) art video (20) Austronesia (10) Bahasa dan penampilan (5) Bangsa Melayu (7) batas sempadan (9) Berita (15) Besi (1) Biography solihin (1) Budaya dan pengertiannya (16) catitan (2) cerdik/bodoh dan antaranya (6) cetusan minda (8) cinta dan syahwat (3) Doha - Qatar (2) Eid Mubarak (5) falsafah (2) Fantasia falasi (3) Fibonacci (1) Filem (2) fitrah (1) Fungsi seni (1) gangsa (1) hukum (6) huruf (2) hutang (1) ijtima (1) Iklan (2) imitasi dan memori (1) infiniti (5) jalan2 (2) kebangsaan/nationalisme (2) kebebasan bersuara (1) Kelahiran kesenian yang mengubah warna dunia. (1) Kembali sebentar tentang erti seni (Islam) (1) kerja otak (1) Kesenian dunia Islam (1) komunikasi (1) konsep kendiri (3) konspirasi (1) Lagu (1) Lentok tangan (1) Malaysia (3) Masa (10) Maslahah atau mafsadah (1) Maya (ilusi) (4) Melaka (1) Melayu (2) Melayu dan Islam (9) minda (2) musik (2) nukilan rasa (1) Pantang dalam berkarya (1) Pause (6) Pembetulan sejarah (3) Pengajian dan pengertian budaya (1) Perasaan dan pemikiran (5) Persepsi / Tanggapan (6) pointillism (2) populasi dunia (9) Produk sejarah (11) Program dan hayat (2) prosa (4) ramadan (2) realiti - kenyataan (7) Sajak (22) Sangkaan (2) sebab dan akibat (18) sejarah (14) sejarah Islam Nusantara (1) sejarah Melayu (4) Sejarah mengubah/terubah (5) Sejarah seni dalam kehidupan insan (1) Sejarah video (1) Seni Bahasa (2) Seni dalam imiginasi (1) seni kata (1) Seni logam (3) Seni textil (budaya berpakaian) (2) Seni-seni mempertahankan diri (1) sound (1) Srivijaya (3) Sunda (6) Tahap kesederhanaan (1) Tahap-tahap kehidupan (14) tenung bintang (1) Terkesan dengan suasana (2) Tradisional dalam makna (1) Ukuran dan kayu pengukurnya (2) updated (1) Usia manusia (3) vision (1) wang (7) Wujudkah kosong? (2) zarzh slide (12)

Catitan lalu

Insuran & Road Tax Online

tetangga