Thursday, November 30, 2023

Pembetulan sejarah - 1

Nama Namrud tidak wujud dalam sejarah Nabi Ibrahim a.s melalui kaitan fakta kajian sejarah terkini dan catitan tablet kuno Sumeria.

Dalam Al Quran, tiada disebut nama Namrud. Ianya digunakan oleh Ahlu kitab terdahulu dan disabitkan dengan raja Babilon iaitu raja Nimrud tetapi kenyataan ini tidak benar kerana raja Nimrud (mati pada 1638 SM) lahir jauh kemudian dari zaman Nabi Ibrahim.
Sebegitu juga, Nabi Ibrahim lahir dikota Ur pada tahun 1990 SM dalam kekuasaan kerajaan Isin di wilayah Mesopotamia dan cuba dibakar disana, bukan dikota Urfa (dalam negara Turki hari ini) yang dikunjungi ribuan manusia saban waktu kerana menyangka ia tempat kejadian itu.
Kisah Nabi Ibrahim a.s adalah berpusat di sekitar negara Iraq hari ini. Yang dikatakan Namrud, nama sebenarnya bila diteliti adalah Ishbi-Erra, (2017-1985 SM) dan bukan raja Nimrud yang lahir kemudiaannya sebagaimana diberitakan dalam kisah Israeliat.
Ianya bermula bila pemerintahan Sumeria baru (Neo Sumeria Empire) dipenghujungnya kekuasaannya iaitu dibawah raja Ibbi-Sin (2028-2004 SM).
Ishbi-Erra pada awalnya merupakan jeneral-komander kepada raja Ibbi-Sin. Raja Ibbi-Sin memerintah agar Isbi-Erra mengumpul gandum dari beberapa wilayah untuk dibawa ke Ur kerana menghadapi krisis makanan.
Ishbi-Erra tidak dapat menunaikannya kerana menghadapi tentangan oleh tentera Amorites dipertengahan jalan dan tidak dapat meneruskan perjalanan ke Ur.
Surat Ishbi-Erra kepada Ibn-Sin:
“Tuan yang mulia telah mengarah saya ke bandar Isin dan Kazallu untuk membeli dan mengumpul gandum. Dengan harga pertukaran mencapai 1 shekel perak untuk setiap gar (kiraan berat buat Mesopotomia), 20 talents perak telah digunakan untuk membelinya”.
“Namun saya mendengar, angkatan tentera Amorite telah memasuki wilayah yang mulia. Bersama saya sebanyak 72,000 gar gandum dan kami dibandar Isin. Lantaran halangan tentera Amorite, saya tidak dapat menyampaikan gandum ini kepada tuan..”
Ishbi-Erra menetap di bandar Isin dan bila kuasa raja Ibbi-Sin semakin melemah, Ishbi-Erra mengistiharkan kemerdekaan dan bermulalah kekerajaan Isin pada 2017 SM.
Kekalahan kota Ur dibawah Elam pada tahun 2004 SM, juga membuat banyak wilayah lain yang dulunya dibawah Kerajaan Sumeria Baru berpecah dan mengistiharkan kemerdekaan masing-masing.
Semuanya ini dapat dibuktikan dengan penemuan artifak serta tablet bertulis yang dicatit dalam bahasa Sumeria.
Kerajaan Isin (2017-1794 Sm) yang kemudiannya berkembang dengan menawan kota-kota lain disekitarnya termasuk kota Ur, juga digelar kerajaan Sumeria ke-3 kerana segala sistem perundangan dan pemerintahannya tiada beza dengan pemerintahan Sumeria terdahulu.
Ishbi-Erra juga bila dipuncak kuasa kemudiannya membina patung berhala dirinya dan mengaku dirinya Tuhan sebagaimana agama kepercayaan kuno zaman tersebut.
Kira-kira pada tahun 1996 SM, Nabi Ibrahim a.s lahir di kota Ur dimana waktu itu berada dibawah kekuasaan Kerajaan Isin dibawah Ishbi-Erra, (2017-1985 SM), yang mengambilnya kembali dari jajahan Kerajaan Elam.
Manakala Nabi Ismail lahir pada tahun 1910 SM, ketika Nabi Ibrahim berusia berusia 86.
Tarikh-tarikh ini jelas membuktikan, Nabi Ibrahim berdepan dengan Ishbi-Erra, bukan Namrud (Nimrud) sebelum penghijrahan baginda ke Mesir dan kemudian mengahwini Siti Hajar yang merupakan ibu kepada Nabi Ismail di Palestin.





No comments:

Btn_brn_77x28

Tajuk

Abbasiyah (1) altruisme - ikram (3) Aqidah (1) art video (20) Austronesia (10) Bahasa dan penampilan (5) Bangsa Melayu (7) batas sempadan (9) Berita (15) Besi (1) Biography solihin (1) Budaya dan pengertiannya (16) catitan (2) cerdik/bodoh dan antaranya (6) cetusan minda (8) cinta dan syahwat (3) Doha - Qatar (2) Eid Mubarak (5) falsafah (2) Fantasia falasi (3) Fibonacci (1) Filem (2) fitrah (1) Fungsi seni (1) gangsa (1) hukum (6) huruf (2) hutang (1) ijtima (1) Iklan (2) imitasi dan memori (1) infiniti (5) jalan2 (2) kebangsaan/nationalisme (2) kebebasan bersuara (1) Kelahiran kesenian yang mengubah warna dunia. (1) Kembali sebentar tentang erti seni (Islam) (1) kerja otak (1) Kesenian dunia Islam (1) komunikasi (1) konsep kendiri (3) konspirasi (1) Lagu (1) Lentok tangan (1) Malaysia (3) Masa (10) Maslahah atau mafsadah (1) Maya (ilusi) (4) Melaka (1) Melayu (2) Melayu dan Islam (9) minda (2) musik (2) nukilan rasa (1) Pantang dalam berkarya (1) Pause (6) Pembetulan sejarah (3) Pengajian dan pengertian budaya (1) Perasaan dan pemikiran (5) Persepsi / Tanggapan (6) pointillism (2) populasi dunia (9) Produk sejarah (11) Program dan hayat (2) prosa (4) ramadan (2) realiti - kenyataan (7) Sajak (22) Sangkaan (2) sebab dan akibat (18) sejarah (14) sejarah Islam Nusantara (1) sejarah Melayu (4) Sejarah mengubah/terubah (5) Sejarah seni dalam kehidupan insan (1) Sejarah video (1) Seni Bahasa (2) Seni dalam imiginasi (1) seni kata (1) Seni logam (3) Seni textil (budaya berpakaian) (2) Seni-seni mempertahankan diri (1) sound (1) Srivijaya (3) Sunda (6) Tahap kesederhanaan (1) Tahap-tahap kehidupan (14) tenung bintang (1) Terkesan dengan suasana (2) Tradisional dalam makna (1) Ukuran dan kayu pengukurnya (2) updated (1) Usia manusia (3) vision (1) wang (7) Wujudkah kosong? (2) zarzh slide (12)

Catitan lalu

Insuran & Road Tax Online

tetangga